Severence på Apple TV+ får en andra säsong (men har oklara tittarsiffror)

Från sajten:
image

Apple ser ut att vara nöjda med Severence och meddelar idag att den förnyas.

Säsongsfinalen av Severence släpps nu på fredag och därför passar Apple på att meddela att serien kommer få en andra säsong. Det betyder att vi kommer få fortsätta följa de anställda på det mystiska företaget Lumon Industries. I serien får vi följa ett antal anställda på bolaget som helt glömmer bort vad och vilka de arbetar med så fort de lämnar kontoret.

Serien är skapad av Dan Erickson och exekutiv producent är Ben Stiller. I serien medverkar bland annat Adam Scott, Patricia Arquette och Christopher Walken. Är du sugen på att se serien så går den att avnjutas på Apple TV+.

Via: MacRumors

3 gillningar

Jag skulle se säsongsavslutningen på den första säsongen av Severance. Dock har svenska som undertexter helt försvunnit. På autoläget syns ingen text alls.Svenska för hörselskadade finns kvar men då ska alla ljud textas.
(se bifogad bild)
På andra serier som Slow Horses finns dock svenska kvar.

Man får hoppas det är nån tillfällig bugg.

Gillar verkligen Severence men inte helt säker på att dom borde göra en säsong till. Har visserligen inte sett säsongsavslutningen än så jag kan ha fel…

Texten var fixad nu. Såg sista avsnittet. Om serien håller för en till säsong får man se.

Årets bästa serie hittills. Bra karaktärer och riktigt bra skådespel, så makalöst snyggt filmad, perfekt tempo genom hela serien. Och sista avsnittet var ju episkt.:star_struck:

Och förtexten/introt är ju så snyggt.

2 gillningar

Jag tar tillbaka att jag inte var säker på att det var bra med en andra säsong. Äntligen sett sista avsnittet av säsong ett och KRÄVER en andra säsong! Va fan ska hända nu?

2 gillningar

Det kunde slutat där MEN man är ju nyfiken på vad som händer sen…

2 gillningar

Apple ge mig säsong 2 nu. Rena drogen den där serien.

1 gillning

Från sajten:
image

Severence är ett rätt mörkt drama och Ben Stiller har regisserat serien som finns på Apple TV+ men tråkigt nog har han ingen aning om hur många som faktiskt har tittat på den.

Det är i en intervju med Decider som Ben Stiller berättar att Apple inte ger ut några siffror på hur många som tittar på hans serie. Han fortsätter berätta att de har visat honom grafer som har toppar och dalar men han har ingen aning om grafen är baserad på 100 personer eller 200 miljoner personer. Apple har sagt att serien går bra men mer än så vet han faktiskt inte.

No, it’s hard. They don’t tell you the numbers. It’s really weird. So, you get these graphs and charts, like I said, that have like peaks and valleys. But you don’t know what the baseline is. I guess could be like, based on 100 people or could be like, 200 million people. We don’t know. They basically say, “Yeah, this is doing well.” You’re trying to interpret what they’re saying. But they’re straightforward. It’s just that’s how, I guess, all the streamers do it. How do you find out? I’m curious how you find out.

Ben Stiller behöver dock inte vara oroad då en säsong två redan är på ingång och serien har i skrivande stund 8,7 på IMDB med över 85 000 röster men vi kan förstå att det är frustrerande att inte få lite faktisk data på hur serien går. Har du ännu inte hunnit spana in Severence så kan du göra det på Apple TV+ där hela första säsongen finns tillgänglig.

Källa Decider

Detta är ju ett problem med dom flesta streamingtjänsterna. Jag vet att både Netflix och HBO gör likadant.

1 gillning

Japp, det är lite så han avslutade själv där i artikeln. Men måste vara för jävla trist att inte veta hur ens egna film eller serie går.

Såg klar säsong 1 inatt. Riktigt bra serie! Ser fram emot säsong 2! :heart_eyes:

Är det bra eller dåligt för kreatörerna att inte mäta sig mot tittarsiffror? Jag förstår att dom är vana med det från traditionell TV och film och att det hjälper till att veta om man får fortsatt förtroende men har man en god dialog med streaming-företaget så måste det ju också vara lite skönt att bara skapa det man vill.

Det finns ju en hel del historier om teveserier där man testar och mäter under säsongerna och visa karaktärer försvinner eller story arcs blir kortare/längre för man lyssnar för mycket på publiken.

2 gillningar

Jag vet inte om det har skett så stor skillnad där om man jämför med linjär tv vs streaming. Netflix kapar ju serier på löpande band och lägger ned saker som enligt dem inte fungerar men som publiken ofta gillar. Så visst tusan sitter streamingbolagen själva och analyserar dessa siffror.

Så är det såklart, att dom själva analyserar både tittarsiffror och annat (vad ger prestige, PR etc.). Skillnaden är väl att det inte är publik information, eller ens då info som kreatörerna får ta del av. Och min fundering är om det inte skulle kunna finnas något skönt i det, att det kan ge en frihet att berätta sin story som man vill och hoppas på det bästa, lite mer som med roman.

Publik information behöver det ju inte vara utan skaparna borde ju få ta del av en sådan sak tycker jag. Är ju lite samma måttstock som många kreatörer på YouTube använder sig av för att se om materialet drar folk eller inte.

Ja, kanske. Frågan är om det är viktigt att många ser det?!? Det skulle ju kunna finnas andra mätvärden (både mjuka och hårda) som är viktigare. Färre som ser programmet men dom som gör det uppskattar det extremt mycket t.ex.

Men jag håller med att det är lite konstigt att Apple, NetFlix et al vägrar lämna ut siffrorna om en kreatör som Ben Stiller vill veta det.

1 gillning

Allt handlar ju om pengar så målet för alla streamingtjänster är ju att skapa material som typ alla tittar på. Japp lite konstigt är det allt!

1 gillning

Jag vet inte om det är så konstigt. Än så länge säljer de inte reklam (jo, jag vet...) och då finns det inget behov av offentliga publiksiffror eftersom de då kan användas för att jämföra mellan olika streamingtjänster.

Så det är bättre för streamningbolagen att hålla siffrorna hemliga. De behåller större manöverutrymme på så sätt

Förstår absolut att dom inte offentliggör siffrorna men jag kan tycka att det är lite konstigt att en producent inte kan få tillgång till dom. Dom har ju säkert affärshemligheter ihop sen tidigare och NDAs på plats.