Server: Windows till Linux!

Jag har min server i dag som rullar med Windows 10. Torrents, lagring och lite backup.

Körde FreeNAS för några år sen på en liknande maskin men när jag läser om trueNAS som är det nya och ZFS så verkar det inte helt optimalt och framförallt inte med speccs trueNAS verkar kräva.

Tänker mig Ubuntu istället på min i3, 8gb ram, 250gb hdd, + 1tb hdd, samt totalt 4TB som är externa hårdddiskar.

Har ni några tips eller ska jag gå på någon annan lösning?

Kör på Ubuntu LTS. Lär funka finfint för dina behov. Guider finns i oändlighet. :slight_smile:

1 gillning

Khob khun mak krub P. :heart:

1 gillning

Jag kör TrueNAS på en relativt klen burk. Förvisso 16gb ram till mina 4x4tb disk. Använder den enbart till lagring av backuper, filer och som nätdisk till några virtuella servrar. Jag vet inte vad du syftar på som är inte är optimalt, men för mig funkar det smärtfritt. Burken har snurrat 24/7 sedan 2014 (då med FreeNAS).

Tittade nu och insåg att jag bara har 4Gb ram. :frowning: TrueNas har minimum på 8gb. ZFS vad jag har förstått kräver väldigt mycket av datorn. Sen vill jag även hosta Plex/Jellyfin/Torrents samt någon bra backup lösning. Så känns som att jag antingen behöver titta på Ubuntu eller att uppgradera servern till mer ram.
Vad tycker du?

Hur klarar den maskinen idag att streama plex och köra några torrents samtidigt?

Jag kör på Ubuntu LTS 20.04 på en Intel NUC i5 med 16 Gb minne och 256 Gb SSD. Två samtidiga Emby-strömmar och lite Sonarr/Radarr är inget som får servern att svettas.

1 gillning

Varför valde du Embry? Nyfiken för att jag kör Plex och har tittat på Jellyfin!

Du har inte funderat på Unraid?

Började med Plex med Emby är trevligare och inte så bloatad.

Kikar på Jellyfin också men sist jag kollade så fanns ingen bra gratis spelare till Appletv. Kanske finns nu?

Jag kör inte AppleTV så vet faktiskt inte! Vad jag förstått ska Jellyfin vara riktig bra, men måste läsa mer om det! :slight_smile:

Min plan är att byta till Jellyfin i framtiden. Har testat lite via Jellyfin Mobile och det är klart trevligt :slight_smile:

1 gillning