Separera jobb och privat på iPhone

Fråga till alla ni som använder dubbla simkort där ett är privat och ett är arbete.

Finns det inställningar så att sms, telefonsamtal, Mail och teams, kontakter från arbetets nummer ”stängs” av vid en viss tidpunkt och slås på vid viss tidpunkt.

(Vill förebygga att få sms efter arbetstid, vill förebygga att råka ringa någon arbetsrelaterad efter arbetstid)

Nej, det fungerade inte alls bra att separera. Har gått tillbaka till att ha två mobiler.

1 gillning

Nepp, hade hoppats på mer funktionalitet med iOS 15 men icke. Den enda förbättringen är att man kan se och styra vilket nummer sms skall komma ifrån. Vi kör som tur via en telefonväxel (Soluno) så kan lägga in att jag är på semester där så inga samtal går fram.

1 gillning

Har allt jobb relaterat i knox. Då mina arbetsdagar har olika tider helatiden så stänger jag av knox manuellt.

Har även ett macro som stänger av andra simkortet samtidigt.

3 gillningar

Självklart gör man så (även utan Knox & Samsung), men svårt på en iPhone. :grinning:

3 gillningar

Går det inte att skapa en ”jag jobbar inte” fokus?

Har du två olika Apple-ID då?

Ja, jag har ett annat Apple-ID för jobb.

Njey

Fungerar det inte att gå in i inställningar och avaktivera jobb-abonnemanget när man inte vill bli kontaktad?

Edit: Ursäkta, läste slarvigt. Mail och teams etc blir ju kvar då förstås…

Ett problem som är lila uråldrig som iPhone självt. Ett problem som Blackberry redan hade löst. Ett problem som Apple aldrig snodde lösningen på. Mkt synd.

1 gillning

Hade också förhoppningar om ett mer användbart system. Ett tag testade jag att stänga av jobbsimkortet. Men det var lätt att glömma sätta på igen på morgonen och fick kombineras med ett larm/väckarklocka. Sedan fattade jag aldrig om det blev strul med sms som skickades till mig när det var avstängt. Det verkade så särskilt vad gällde iMessage-grupper. Men det kan ha varit inbillning.

Hur löste blackbarry det?.
Var blackberry användare in i det sista men kan inte minnas de hade olika sim profiler?

Soluno är bra grejjer. Vi kör det också. Perfekt med exchange tillägget då lägger man bara in sina arbetstider eller möten så sätter växeln dig till Möte eller Gått för dagen vid tillfällen. Går dessutom att välja tidpunkter för att ringa från privat eller jobb nummer. :slight_smile:

2 gillningar

Det var nog inte dubbla simkort men profiler för Mail och så som kunde göra att den släktes mellan vissa tidpunkter.

Intressant. Vi har kört Soluno i många år men jag har aldrig egentligen kollat på inställningsmöjligheterna.

1 gillning

Om ni har exchange tilläget så synkas allting mot din kalender. Det går även att lägga in arbetstider eller att det automatiskt ska ringa från ditt privat abonnemang om du har det efter arbetstid.
Jag älskar F8 funktionen om man sitter i softphonen mycket och ringer. Markera nummer i t.ex. excel och tryck F8 så ringer det. Måste aktiveras under Inställningar - Avancerat. Fungerar endast på Windows dock. :slight_smile:

2 gillningar

@Thor behöver du separera upp det så fixar jag en växel åt dig! :wink: Är faktiskt inte speciellt dyrt heller, en basic växel genom Soluno kan vara billigare än Telias Touchpoint växel.

2 gillningar