Sensibo Sky - Få lite mer sense i din luftvärmepump

Från sajten:
image

Trött på manuell hantering av temperaturen hemma?

En helt vanlig luftvärmepump sitter bara där på väggen och stirrar elakt på dig och det enda du kan göra för att styra den är att leta fram fjärrkontrollen som inte helt sällan ligger under en soffkudde.

Luftvärmepump

Med Sensibo kan du göra i princip alla dessa tingest, oavsett om de sitter på väggen eller är flyttbara, betydligt smartare. Med mackapären inkopplad får du funktioner så som schemaläggning av temperatur, eller för den delen att den sätter en viss temperatur när du börjar närma dig hemmet.

Eller varför inte styra den med Google Assistant, Google Home, Alexa och IFTTT kan styra den med rösten respektive flöden/rutiner. Sensibo har också stöd för Apples shortcuts om du tycker det är nice. Däremot inte för HomeKit för närvarande och det är också egentligen det enda riktigt negativa med den (om du är Apple-användare).

Den mycket goda kompatibilitet sker genom att den läser av din enhets egna fjärrkontroll och sedan skickar samma signaler vid behov. Allt som krävs är att den har fri infraröd sikt.

Svårare än så behöver det inte vara att få styrningen av din hemmatemperatur betydligt mer bekväm.

SAMMANFATTNING:

Genial i all sin enkelhet och det som saknas för absolut högsta betyg är HomeKit-stöd. Under tiden får vi gå omvägen via Apple Shortcuts. Saknar också egna kontroller i händelse av att du tappat bort både fjärrkontroll och mobil. Det går även att följa statistik över temperaturen och luftfuktigheten i hemmet.

BETYG

  • Pro­duk­tk­val­ité: 4/5
  • Funk­tion 4/5
  • Design: 4/5
  • Val­u­ta för pen­gar­na 4/5
  • Instal­la­tion 5/5
  • Total­be­tyg 4/5

 

Teknikveckan rekommenderar

PLUS

  • Borde finnas i varje luftvärmepumps hem.
  • Liten och nätt.
  • Megaenkel installation.

MINUS

  • Inget HomeKit.
  • Lite lite plastig.
  • Saknar egna kontroller på enheten så kräver app.

DETALJER

  • Strömansluten.
  • Wifi.
  • fästes med dubbelhäftande tejp.
  • färg­: sil­ver, rosé gold och svart
  • pris: Ca 349 kr. Till­gäng­lig i Sverige via bland annat Lifestylestore.se.

Skriver väl ungefär samma sak här som på Sensibo Air då det var noll respons :laughing: , då denna har fått så fantastiskt betyg och rekommenderas av @Esse.

Kul grej (det är ju teknik och automatisering), vad jag förstått är det mer energieffektivt att hålla en jämn temperatur än att temperaturen går upp och ner.

Då ni testat denna och nämner luftvärmepump, hur mycket sjönk elförbrukningen mot innan? För det är enda meningen med produkten, att få ner elförbrukningen.

För AC finns det en poäng (på nätter t.ex.) men för luftvärmepump, jag är rätt skeptisk.

Om det är huvudvärmen är det nog så - används den mer som A/C vid behov som många gör är det nog inte så.

Sedan har jag svårt att tro att det är effektivt att kyla ner ett hus en hel helg om man inte där faktiskt eller för den delen hålla det vsrmt en hel vecka medans du är på semester.

Nu pratar jag om luftvärmepump som jag skrev, precis som jag också skrev så finns det ett användningsområde om man kör A/C.

Exakt men i Sverige kör vi många luftvärmepumpar som just A/C vid behov. Framförallt för att kyla ner på sommaren.

Eller hjälp mig här @micke_rehn

Vem är det som testat och betygsatt produkten med sin luftvärmepump?

Jag med grannens!

Under någon längre tid?

Två veckor. Det som testats är alltså hur den fungerar funktionsmässigt, inte eventuella besparingar.

1 gillning

Ok. :slight_smile: Förstår, det hade ni ju kunnat göra när det användes såpass länge ändå, hade varit intressant.

Kanske kommer ett långtidstest sedan när den går på högvarm i sommar för att kyla ner :slight_smile: