Semismart tvättmaskin

Jag vill att mina Goole Home-högtalare talar om för mig när tvättmaskinen är klar.

Går det att lösa på något sätt med smart plug med energiövervakning och sen en rutin som talar om när den går ner på noll.

Folk skrattar ibland åt smarta hem och appar etc. Men att få det du önskar vore superbra. Antar att nya maskiner börjar komma med det.

Här är en annan lösning:

2 gillningar

Min första tanke när jag läste sammanfattning av artikeln var att det måste vara säsongare. De hittar på mycket skumma saker.

Menar du med endast Google Home?
Jag använder inte rutiner själv, men vid en snabb koll så verkar det inte kunna gå att använda energiförbrukningen från ett uttag som trigger.

Med typ Smartthings eller Home Assistant är det dock möjligt att lösa.

Hade varit smidigast med bara Google Home och en wifi-plug, men kanske inte går då.

Sätt en rörelsesenor på den, fungerar finfint. Så när den har varit stilla tillräckligt länge är det klart :slight_smile:

Har själv bytt från det till en LG tvättmaskin som är injackad i Home assistant och i mitt fall in i homekit som en rörelsesensor, men där kan man ju göra vad som helst. Så när tvättmaskinen är klar får jag en notis “Person i badrum” (ska säkert tvätta snart då kan jag uppdatera med en bild). https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors

1 gillning

Hade en skaksensor i Aqarahubben, men en tvättmaskin står stilla flera gånger under en körning, men man kanske får samma problem att den inte dra energi just då heller.

1 gillning

Du kan ju sätta att när den varit stilla alt. legat under en viss energiförbrukning under en viss tid (typ 3 minuter?) så triggas rutinen tvättmaskin färdig.

2 gillningar

Blev lite inspirerad, beställde en aqara plug och ska testa på diskmaskinen :slight_smile: . Haft rörelsesensor på den, men de har aldrig fungerat… maskinen är för stabil :joy: