Selfhosted!

Det måste vara fler än jag som har en hel del selfhosted.

Så vad har ni hemma?

Det viktigaste vi har:
Homeassistant - Styr i stortsett hela vårt hem nu.

Bitwarden / Vaultwarden Sparar ner alla våra lösenord säkert med all säkerhet vi önskar oss. Sjukt smidigt att kunna hela olika lösenord mellan varandra. Problemet från början vara bara att få frugan att börja använda det konstant. Inte helt i hamn än, men det blir bättre!

Immich istället för Google Photos & backup på icloud bilder.

Duplicati - Både cloud och lokal backup.

CloduflaredDNS - Automatisk uppdatering av wan ip då vi har dynamisk ip.

Nginx Proxy Manager - Reverse proxy så att jag inte behöver öppna upp portar får att komma åt saker.

Wireguard - Egen VPN in om jag vill ha adblock eller surfar på något publikt wifi.

PiHole - Adblocker som tar bort i stortsett all reklam. Men framförallt DNS Records så jag kan använda t.ex. homeassistant.lan istället för att skriva in ip addresser.

Frigate - NVR för övervakningskameror med detection.

Mealie - Sparat ner olika recept vi lagar och några recept från släkt som vi alla i familjen vill ha kvar, sparat på något ställe som alla kommer åt.

InternetPi Övervakning av internet och olika servrar hemma via grafana och prometheus.

Plex med alla *arrs - Egen netflix
Kometa - Fixar till plex med affischer, ljudspår, kvalité etc.

Så har vi några fler som har några roliga saker?

AdGuardHome, känns som den ger en snabb DNS och så är det ett skydd mot fulsidor som försöker luras. Tar även bort en del reklam.

1 gillning

Adguard eller Pihole, same same. Jag körde Adguard förr faktiskt, bytte över till Pihole mest för att testa och har blivit kvar med det, DNS records var lättare att sätta vid tillfället jag bytte. Har 2 instanser av pihole rullandes nu ifall en skulle gå ner.

Har gått från Hassio på Rpi, Synology NAS och en Ubuntu-burk till att köra allt på en och samma Proxmox-server, har inte lagt ned mig särskilt mycket på finslip utan är mest glad att det fungerar med måttliga insatser från mitt håll. :slight_smile:

Kör bland annat:

• Home Assistant
  • Xpenology (kör alla diskar med SHR från min havererade Synology-NAS)
  • Nginx Proxy Manager
  • Jellyfin
1 gillning

Det är ju en del som snurrar därhemma.

Kör Docker på min gamla mac-mini (2012) baserat på Ubuntu Server 22.04 LTS)

• Nginx Proxy Manager. För wildcard cert för min domän och för att enklelt hantera öppna portar.
  • Portainer för att hålla koll på alla docker-containers.
  • PiHole / Unbound för annonsblockering och lokal dns.
  • Home assistant för enklare kontroll av kameror och uttag, samt temp sensorer.
  • Watchtower för att meddela om det finns uppdaterade docker-containers.
  • Unifi kontroller - för mina switchar och AP.
  • Open speed test - för att testa lokal hastighet.

Min Synology NAS kör Plex (där också filmer/tv-serier finns) och Asset Upnp server för musik.

Roon os (Rock) ligger på en egen NUC.

Routern EdgeRouter 4 har OpenVPN/Wireguard stöd och även stöd för dynamisk dns.

Har säkert glömt något

1 gillning

Router, dator, TV, ATV, media hub, iPhone, IPad och 2 home pod. :joy: :joy:

Just nu: AdGuard, Homebridge, Unifi-controller, mastodon och Portainer för ha koll på detta. Allt körs på en Synology.

1 gillning

Väldigt likt mig. Både Portainer & Watchertower här också.
Prova internetpi, gillar det om du vill få ännu mer stats över nätverket. Zabbix är väl ännu bättre men inte orkat sätta mig in det!

Allt mitt körs i docker också ska väl tillläggas. :slight_smile:

Kan lägga till vad allt körs på:

Main proxmox - Intel nuc. i5, 16gb ram, 250gb ssd med HomeAssistant, PiHole och OPNsense så den agerar virituell router.
Proxmox 2 - Dell desktop med typ i5 och 16gb ram med frigate, google coral, några web dev och en vm med kali.
Server 1 - Ubuntu server 22.04, i7, 32gb ram, GTX 1050 för lite llms, cirka 30 olika containers. Cirka 20 TB lagring. Inget monster men tuffar på.
Server 2 - RPi4+8gb med authentik, webserver, portainer, några test containers.

Använder allt som oftast VS Code för att administrera någonting med kod annars via proxmox gui.

Just homelab har vuxit på mig, leker sysops hemma tills frugan blir tokig. Tror jag tog det ett steg för långt när jag började med Authentik och totp koder får att logga in hemma. Skrev lösenord stup i kvarten. :sweat_smile:

Nice!

Jag är lite sugen på en synology nas för extra backup och eventuellt byta ner till SFF server istället. :smiling_face_with_three_hearts:

Har du sneglat på Traefik eller är du nöjd med NPM?

Installerade homebridge igår för Apple TV enhanced plugin. Finns det några andra plugins som är värda att titta på? Sökte på olika plugins men man får ju ingen info om dom? Vad använder du homebridge mest till?

Har du kollat in dom olika arrs sen till plex? Plexamp för musik är rätt smutt också om du har en större samling.
MusicAssistant i Homeassistant har jag börjat använda mer och mer. Men skulle vilja utöka med flera högtalare hemma innan det skulle användas mer frekvent.

Homebridge används för kopplingen till yaledoorman, Nibepumpen och få elpriser in i homekit.

2 gillningar

Kör uteslutande Roon för all musik. Det fungerar fin fint, men det är inte gratis. Köpte en livstidslicens för $499 i dec 2017. Då stod den svenska kronan lite bättre än den gör dag. :woozy_face:

Coolt! Hade aldrig hört talas om det! Ska titta in vad det innebär. Har inget behov av det idag men alltid kul med nytt! :smiley:

Är nöjd med det jag kör, byter bara om jag måste eller ser uppenbara fördelar. :slight_smile:

Kör för övrigt allt mitt på en i5 7500T, 32 GB RAM, 2x256 GB SSD och 4x4 TB HDD. En allsköns blandning av överbliven hårdvara som är mer eller mindre antik. Äldst är nätaggregatet som kommer från en HTPC som jag byggde 2008. :slight_smile:

1 gillning

Kör du homeassistant som egen VM, lxc eller via docker?
Ja datorn räcker ju utan problem till dom sakerna plus en massa till om du önskar :stuck_out_tongue:

Kör Home Assistant, Xpenology och Portainer som VM. Resten ligger i Docker.

1 gillning

Det jag hade uppstyrt i kod:

• Home Assistant
    • Zigbee2MQTT Körs på en egen liten raspberry
  • Actual Budget-app, utvärderar.
  • Borgmatic Backups
  • Mastodon
    • Fedifetcher Hämta fler poster till Mastodon
  • Paperless-ngx Indexerar/arkiverar viktiga papper, kvitton etc
    • webdav Används för att ladda upp document direkt från appen QuickScan
  • syncthing Synkar config-filer och liknande mellan mina olika Macar
  • gkeep-matlistan Synkar inköpslistan från Google Keep till Matlistan
  • Plex Det mesta är nog självförklarande
    • autoheal
    • bazarr
    • cloudflared
    • overseerr
    • plextraktsync
    • prowlarr
    • radarr
    • recyclarr
    • sabnzbd
    • sonarr
    • tautulli
    • traefik
    • watchtower
1 gillning

Apple TV Enhanced Plugin? Nyfiken, vad är det för plugin?

Få in elpriser i HomeKit, hur menar du då och hur använder du det?

Kör själv Hoobs på RPi samt Homebridge på Mac Mini, den senare för tillgång att exekvera Apple Scripts i HomeKit och i Hoobs kör jag Roborock, våra fläktar samt våra Shelly-brytare.