Seg som sirap, nu snabb som en Geppard

Jag spelar en del Civ5. Kan sitta en timme då och då(a, någon gång händer det väl att det blir en timme till och en till…). Men kan även ha spelet på i bakgrunden om jag jobbar och tar då och då en kortare paus och kör ett par omgångar.

För ett tag sedan kom det en uppdatering som jag laddade ned. Efter det blev datorn hur seg som helst när jag spelade. Spelet var näst intill omöjligt att köra och var spelet igång i bakgrunden blev resten av programmen också sega som sirap. Efter ett tag blev det lite bättre. Inte minst flöt spelet på hjälpligt.

Nu efter ytterligare några veckor flyter spelet bättre än innan uppdateringen och därmed kan man enkelt ha programmet öppet i bakgrunden. Frågan är vad som hände? Om datorn “jobbade” med programmet i bakgrunden kan jag förstå vad som orsakade detta. Men att datorn skulle ha “jobbat” timmar, typ mer än 12-15, tycker jag verkar orimligt. Eller?

Jag kör en MBP mid -17
• 3,1 GHz dubbelkärnig Intel Core i5-processor, Turbo Boost upp till 3,5 GHz
• Intel Iris Plus Graphics 650
• 16 GB 2133 MHz lpddr3-minne
• 512 GB ssd-lagring

Ps. Även när det flyter på bra, så går fläktarna på högvarv och datorn blir mycket varm. Men så har det alltid varit. Och inget jag tycker är konstigt. Möjligen hade jag hoppats att MBP skulle klara det bättre än mina tidigare MBA, men icke.

Jag kör på ett externt grafikkort till min MBP -18 och det har i stort sett nollat allt fläktande och värmeslag.
Körde på en billig lösning; chassi för 2500:- och ett RX 570 för runt 1600:-
Om du vill slippa onödigt jobbande och spelar på en fast punkt rekommenderar jag det.

Har du en iPad så finns ju Civ5 till den :blush:

Uppdatering till vad? Sim eller macOS?

Sorry, till Civ5. Och absolut inte till Sim…:sunglasses::grin:

1 gillning

Mitt problem är att jag är väldigt rörlig(eller mobil som det så fint heter…:innocent:) med min dator. Så externt kort fungerar inte.