Se video på Microsofts nedlagda Andromeda OS på en Lumia 950

Från sajten:
image

Innan Microsoft gick över till Android på sina smarta telefoner hade de sitt operativsystem Andromeda som faktiskt var tänkt att köras på Surface Duo.

Arbetet på Andromeda OS lades ned redan 2018 och den Lumia 950 vi ser i videon var aldrig tänkt att använda sig av operativsystemet, men detta var en av modellerna som Microsoft använde till att utveckla det på. Därför är det noga att poängtera att det vi ser i videon troligtvis aldrig var tänkt som den slutgiltiga versionen. Men det är ändå kul att se vad Microsoft hade för idéer innan de till slut gav upp sin sista chans att släppa ett eget operativsystem till telefoner.

Vi får se flera funktioner som påminner oss om Windows och små smidiga detaljer som att lämna anteckningar direkt på låsskärm eller hemskärm som sparas så länge man vill. Man ser även att flera av funktionerna som blev slutprodukten i Surface Duos Android finns med i Andromeda OS.

Via: Windowscentral

Kan sakna Windows Phone…. Ibland……

Det är trist att det i princip bara finns Android och iOS. Konkurrens av en plattform till hade inte skadat.

Gillade Windows Phone. Men de klantade till det. För många varianter.
Windows Phone 7 gick inte uppdatera till version 8. Windows Phone 8 blev rätt bra till slut och de uppnådde lite marknadsandelar.
Då kom Windows Mobile 10 som var buggigt, halvfärdigt och de var på 0 igen ungefär. Vid det laget gick de flesta över till Android eller iOS.
Rätt ofattbart att Microsoft gjorde ett så dåligt jobb. De missade framtiden i princip.

Kan bara hålla med. Hade de bara skött sina kort rätt tror jag att vi idag haft 3 stora spelare med…

Men många har försökt:
Ubuntu
Jolla
Blackberry

Mfl

Bästa försöker var Palm. Men företagslednings girighet och oförmånga att förstå marknaden tog död på det.

Just ja, Palm webOS. Det var intressant.

De gjorde också magiskt bra hårdvara

Jag var helt frälst i Nokias satsning på ”Linux” i form av:

Nokia n900 - Maemo 5
Nokia N9 - MeeGo
(Jolla - Sailfish OS)

Det var tider det….

Palm Pre som släpptes 2009 var väl ganska banbrytande. Den hade väl trådlös laddning och multitasking.
Kommer ihåg att jag gillade dom även fast jag aldrig hållt i någon. Såldes väl inte här.

1 gillning

Tror inte det, var väl klassiska avsaknaden av ÅÄÖ som gjorde den inte kom till sverige.
Jag hade första PalmPre och Sista som det tom stog HP på.

1 gillning

Har en gammal Palm Pilot som ligger någonstans och skräpar. Var ett försök till bildiagnos som aldrig fungerade nått bra. Tog världens tis att starta upp och hängde sig stup i kvarten. Så den blev inte långlivad.

Det var tider det, när man skaffade Palm. Jag hade klart begränsad nytta av dem, men känslan…:heart_eyes:
Hängde med till första HP-modellen.

Om ni vill se historien om Springboard och Palm så kan jag tipsa om denna dokumentären från The Verge

1 gillning

Nokia under Stephen Elop släppte en intresserat modell. Nokia X som var en slags forkad Android mobil. Med Microsoft tjänster/applikationer.
Man kunde köra Android appar på den, med väldigt små ändringar på kodbasen. Det blev tre olika Nokia X mobiler vill jag minnas.
Jag tror den satsningen kunde ha gått hem. Men när Microsoft tog över Nokia visste de inte riktigt hur de skulle göra med Nokia X plattformen. De lät den självdö, tror det var en stor miss av Satya Nadella som då var ny VD för Microsoft.
Nu är de tillbaka på Android på vissa vikbara Surface enheter. Men de har förlorat flera år av viktig kunskap de hade behövt nu.