Se nya Formula E-bilen på bana

Från sajten:


För två månader sedan visade Formula E hur bilarna för nästa säsong, Gen3, kommer att se ut. Nu har en av dem körts på bana officiellt för första gången.

Det hela utspelade sig på den pågående Goodwood Festival of Speed i West Sussex, England. Bakom ratten på bilen Mahindra M9 Electro satt tidigare Formel 1-föraren tysken Nick Heidfeld och det ser ut som att det gick undan på de smala vägarna runt Goodwood House.

Officiellt säger Formula E att den nya bilen är ungefär 80 kilo lättare (840 kg inklusive förare) än årets bil och även snabbare. Toppfarten ligger på cirka 320 km/h jämfört med dagens Formel 1-bilar som exempelvis på stadsbanan i Baku, Azerbajdzjan nyligen, kom upp i cirka 345 km/h. Framförallt är Formula E-bilarna mycket effektivare när det gäller att omvandla energin i motorn till ren fart jämfört med dagens Formel 1-bilar. Jämfört med Formel 1 så har bilarna i Formula E mindre än hälften så många hästkrafter i motorn.

Till nästa Formula E-säsong som drar igång i januari 2023, som är första gången Gen3-bilarna ska tävla är 11 team klara, bland annat stora biltillverkare som DS Automobiles, Mercedes EQ, Jaguar, Nissan och Porsche. Årets säsong pågår dock fortfarande och mästerskapet leds av Nederländaren Stoffel Vandoorne, som tidigare har kört för McLaren i Formel 1. Nästa tävling körs den 2 juli i Marrakesh, Marocko.

Vad tror ni? Är detta framtiden för motorsport?

Det skall bli intressant att se hur motorsport klarar elektrifieringen – är motorljud en faktor för dess popularitet eller ej?

F1 fortsätter med förbränningsmotorer (plus el) i minst 10 år till. Går över till syntetiskt bränsle 2026.

Ljudet spelar inte så stor roll för mig som gillar racing i alla dess former, men många vill ju ha tillbaka V10:orna från början på 2000-talet.

Det var många som klagade på ljudet när Formel 1 gick över till hybridmotorer.