Satechi släpper smart plug med två uttag för HomeKit

Från sajten:
https://teknikveckan.com/smartahem/satechi-slapper-smart-plug-med-tva-uttag-for-homekit/


image

Satechi är bolaget som hittar på en massa smarta små produkter som hjälper oss bli lyckligare i våra prylliv. Den här gången rör det sig om ett grenuttag som uppfyller 100% av de två kraven vi har för ett modernt grenuttag.

1. Att den bara upptar en kontakt (annars hade det varit rätt meningslöst att skapa ett extra uttag)
2. Att det går att stänga av och på med mobilen eller andra kontroller. Men endast Apple Homekit får vara med och leka av någon anledning. Google Assistant och Alexa-användare kan hälsa hem.

Vi kan även se hur mycket ström som går åt via Satechis egna app. Men kostar det så smakar det (fast smaka inte på kontakten, gör inte det). Priset landar på runt 600-700 kronor.

Via HomeKit News.

 

Riktigt trevligt.
Tredje kravat borde vara att dom klarar fulla 16 A under lång tid och att dom är godkända. Satechi brukar iofs inte släppa skräp.

OT: Har försökt mig på HomeKit med mina egna prylar, men till slut blir det för mycket och faktiskt krångligare än att ha en mapp på iPhonen med dom olika tillverkarnas egna appar.
Tids-styrning funkar inte med mig då mina sov- och uppe-tider varierar alldeles för mycket, så där faller det behovet bort.

Den där ser ju riktigt trevlig ut.

Fick precis mejl att att den europeiska varianten finns ute för beställning. Rätt form med två uttag horisontellt, skönt att inte behöva någon hub, men $60 är rejält mycket mer än 99kr för ett Trådfri från IKEA. Hmm…

Det är ju mer avancerad hårdvara när inte det behövs en Gateway. $60 låter helt ok tycker jag för ett dubbeluttag. IKEA har ju helt andra marginaler.

Såklart. Och kanske inte ens dyrt egentligen men 6 till 1 blir ju väldigt märkbart. Och gjorde det lite svårare för mig att klicka på köpknappen. Men det beror också på att jag inte riktigt påbörjat min hemautomation än och insteget är ju alltid jobbigt…

1 gillning

Några bra sidor som säljer dem?

Lite off-topic men vilka smart plug med stöd för homekit och 220v finns det? Det är lätt att hitta listor över 110v men jag har inte hittat någon bra lista med 220v.

Eve Energy har ju en som också inte kräver hub och är mindre, men då också bara ett uttag, och ungefär samma pris som Satechi.

1 gillning

Nyligen släppta Hue Smart Plug, men den är väl ungefär lika stor och klumpig som Eve Energy. Något billigare dock.

Skulle just trycka på köp av 2 st kontakter och en billaddare med PD. Då, tvärnit… Det blir väl tull på detta…? Så nära var jag…:cry:

Tullen hade väl varit OK (det är ju småpengar), men momsen svider. Jag hoppas dom dyker upp på Amazon.de snart, eller i butik.

1 gillning