Samtal från USA – tyst när man svarar

Senaste dygnet har jag fått 4 samtal från 4 olika nummer, 3 från USA (olika delstater) och 1 från Kanada. Svarade en gång för jag var nyfiken, och det var helt tyst på andra sidan. Jag var också helt tyst, det var en väldigt tråkig konversation.

Någon som vet nåt om detta? Vill de spela in min röst och använda AI? Vill de sälja på mig nåt? Är det nån 2FA grej de försöker lura mig på?

Dom vill att du ska ringa tillbaka för att du är nyfiken. Då blir det dyrt för dig pga någon slags betalnummer.

2 gillningar

Men vem tjänar på det, USAs telefonoperatör? Min svenska operatör? För den som ringer tjänar väl inget på det?

Den du ringer upp.

Därför man aldrig svarar På okända nummer. Är det någon som vill något viktigt, som inte finns i min kontaktlista, får de lämna ett meddelande så kan jag ringa upp.

1 gillning

Dock ringer väl alltid regionerna osv med skyddat :stuck_out_tongue:

Blir svårt ibland om man väntar samtal från läkare =)

Ja, jo förvisso. Men oftast så vet man väl om att man väntar på ett samtal från en läkare. Dessutom brukar de ju ringa från svenska nummer. Ibland dolt nummer, men om man väntar på ett sånt samtal svarar man ju.

Jag menade mer generellt, är det nummer jag inte känner igen och jag inte väntar på något speciellt samtal så svarar jag inte, är det något viktigt så kommer de garanterat lämna ett meddelande av något slag.

Läkare tror jag alltid ringer från hemligt nummer. Jag brukar svara på allt som ringer faktiskt men det är för att det är så svårt att sålla ut vad som är skit och inte då en hel del PR-bolag ringer.

Jag gjorde också så ett tag. Men var så mycket försäljare av olika slag, så jag lessnade. Men jag pratar sällan i telefon överhuvudtaget faktiskt. På jobbet sköter vi all kommunikation via teams om det inte är något väldigt speciellt. Men förstår vad du menar.

Så borde det vara men jag har varit i kontakt med läkare både via privat mobiltelefon och gmail då han tyckte att "regionens datasystem är så krångliga" :joy:

1 gillning

Tycker att det är märkligt att de som är legitima (t ex vården) och ringer från dolt nummer fortsätter med det. Borde väl gå att visa växelnumret när man ringer, så att folk vågar svara? Måste ju läggas oerhört mycket tid att ringa upp personer som skiter i att svara när det står dolt nummer.

Också galet att det inte är standardiserat med någon kvalitetssäkrad telefonbok, ungefär som om vi fortsatt skulle behöva lägga in domännamn manuellt i våra datorer för att slippa hantera IP-adresser för nya tjänster.

Det skulle inte förvåna mig om det har en koppling till patientens integritet :man_shrugging:t2:

1 gillning

Ja jag har också tänkt på det där och det är helt sjukt att det inte finns en bättre lösning på plats faktiskt.

Ett NIX register fast tvärtom. Att det automatiskt visas en grön bock :white_check_mark: när såna institutioner ringer vore ju något.

1 gillning

Det handlar om att det inte ska synas i telefonsvarare eller telefonlistor att man blivit uppringd av vården. Dolt nummer har framför allt använts för att värna om patienters integritet.

Nu har dock flera regioner övergått till att visa ett växelnummer och om man ringer tillbaka så kommer man till en telefonsvarare som säger att de kommer ringa upp igen.

2 gillningar

Galet att det inte är på gång någon kvalitetssäkring ens inom landet som skyddar mot spoofing. Läser man nyheterna så förkommer sjukt mycket spoofing och bedrägerier, främst från utlandet.

Detsamma gäller ju även e-post egentligen, även om det finns tekniska lösningar för att undvika att få sin e-postdomän spoofad.

Tyvärr så krävs väl en nationellt/internationellt överenskommelse i någon form kring hur avsändare ska vidimeras så att "vanliga människor" inte drabbas av skurkar p.g.a. att tekniska lösningar utvecklas på ett undermåligt sätt. Borde kanske vara EU:s nästa USB-C-projekt...

Okej, intressant. Undrar hur man kommit fram till det? Vården skickar ju pappersbrev med sin logga, det borde väl också vara integritetskränkande i så fall.

1 gillning

Karolinska sjukhuset bytte till att visa växelnummer för nåt år sen (syrran är läkare där). Misstänker att det lett till att många fler svarar.

1 gillning