Samsung visar upp sin nya Galaxy S25-serie

Från sajten:
image

Samsung visade upp sina nya mobiltelefoner på Galaxy Unpacked och mycket fokus var på AI.

Samsung presenterade Galaxy S25 Ultra, Galaxy S25+ och Galaxy S25 som får uppdaterad och förbättrad Galaxy AI där AI-bearbetning ske ske direkt på enheten. Tack vare Googles uppgraderade Circle to Search-funktion och AI Select ska mobiltelefonerna kunna tolka text, tal, bilder och videor. Med hjälp av Call Transcript så kan vi få en sammanfattning efter ett samtal med AI-transkribering som också sker direkt på enheten.

Galaxy S25-serien kommer utrustad med Qualcomm Snapdragon 8 Elite som ska vara 40 procent snabbare i NPU, 37 procent i CPU och 30 procent i GPU, jämfört med fjolårets modeller.

Kameran har fått sig en rejäl uppdatering med en ny 50 megapixel vidvinkelkamera och makrofotograferingen som ger oss fyra gånger mer detaljrika bilder. De har också adderat ett nytt filter som analyserar videoklippets rörelser och tid för att reducera brus, perfekt när vi filmar i svagt ljus. Galaxy S25 får nu också stöd för att filma i 10-bit HDR.

Bild: Samsung

Telefonerna lanseras med Samsungs nya operativsystem OneUI 7 och de lovar att vi ska få sju generationers uppdateringar.

S25 Ultra är 15 procent tunnare och har en rundad design för ett bättre grepp. S25-serien kommer att finnas tillgänglig för beställning från den 7 februari 2025. Galaxy S25 Ultra kommer att erbjudas i färgerna Titanium Silverblue, Titanium Black, Titanium Whitesilver och Titanium Gray. Samsung Galaxy S25 och Samsung Galaxy S25+ erbjuds i färgerna Silver Shadow, Navy, Icyblue och Mint.

Samsung Galaxy S25 Ultra kommer att kosta oss 17 990 kronor, Samsung Galaxy S25+ 14 490 kronor och Samsung Galaxy S25 11 490 kronor.

1 gillning

@pao får aldrig klaga på ett Applesläpp igen.

The Blacklist Sleep GIF by NBC

2 gillningar

Nja det beror på. Samsung gjorde absolut inte mycket att försöka få dessa mobiler att vara annorlunda på utsidan jämfört med S24 serien. Men hade ju hur mycket mjukvara som helst :blush:

Edit. Gick tillbaka till 16 släppet och jag klagade faktiskt inte alls. Tyckte till och med att kamera knappen var trevlig

Har nu sett Unpacked och lite tidiga recensioner. Det intressanta är att MKBHD säger det är det samma som förra året och Mrwhosetheboss fantastisk uppgradering :blush:

Men presentationen var ju helt och hållet mjukvara med inslag av hårdvara. Inga mer långa videor på den nya mobilen som ändå alla visste hur den ser ut. Utan fokus på nästa generation Galaxy AI och One UI.

Skall bli intressant hur mycket av denna mjukvara som kommer till min S24 Ultra när den får One UI 7.

Men om Samsung dominerade AI på mobiler 2024 så ökade de försprånget nu och samarbetet med Google är ännu djupare.

Kinesiska företag satsar på att bräcka sig gällande hårdvara medan Samsung satsar mest på mjukvaran. Mycket uppfriskande :blush:

Det var nog det tråkigaste telefonsläpp jag sett. Håller med MKBHD, det kan om man är generös betraktas som en S24S. Går ju inte ens att se skillnad på en S24 Ultra och en S25 Ultra. Hade det inte varit bättre att de väntade ett år och släppte nåt nytt? Du kommer ju ändå få all mjukvara i den nuvarande S24an.

Den här är väl inte för de som bytte mobil för ett år sedan utan för de som ska byta mobil nu. Blir en stor uppgradering om man har en några år gammal mobil.

Mobilerna är lite där datorer varit ett tag. Det är ingen som ser skillnad på en ny Mac från år till år heller.

2 gillningar

Både Samsung (och Apples) senaste telefonsläpp har varit supertrista.

Telefoner har gått från en supermegacool tech-sak till vardagssak som man måste ha för att klara sig. :sleeping:

2 gillningar

Blir som sagts i tidigare trådar.

Man "behöver" eller känner inte behovet av att uppdatera varje år.

Det blir små förbättringar varje år. När man väl byter ganska stora, som jag gick från 12 MAX till 16MAX, blev det många förbättringar.

2 gillningar

Håller med dig om att själva mobilerna inte har mycket nytt. Samsung själva försöker ju inte heller sminka en gris. Samma pris och väldigt kraftiga rabatter hos operatörerna.

Men själva Unpacked tyckte jag var mycket intressant med all mjukvara och vart Samsung / Google och andra samarbetspartners är på väg :blush:

1 gillning

Håller med om att mjukvaran var det mest intressanta:

1 gillning

De verkar rätt desperata att sälja sina grejer iallafall. Har säkert fått 5 mail med reklam och erbjudanden om rabatter i grejer från dem. Nu fick jag till och med detta. Är det @pao som trollar lite? :sweat_smile:

Inte sugen @MrMustang, så kan du ju köra Samsung Dex :slightly_smiling_face:

1 gillning

Både Samsung och Apple marknadsför nu AI som ett säljargument:

De borde marknadsföra det där mer. Många äldre personer vill ju sitta vid en dator när de betalar räkningar. Men i övrigt klarar de sig med en mobil.

4 gillningar

Ja jag är förvånad över att Samsung inte marknadsför det mer. Var ju ett riktigt ståhej när det kom 2007 och några år efter. Tror det är mer mot företag som Samsung pushar nuförtiden.

Hittade tex denna reklamfilm som kom i höstas för DeX i fältet för utryckningar.
Är lite samma kategori som S Tactical Editions för Navy Seals

Om du får en S25 kan du ju testa :blush:

1 gillning

Man undrar lite hur många som använder Samsung DeX? Motorola har en liknande funktion. Tror de flesta har en dator eller surfplatta av något slag oavsett i väst världen.

Så behovet kanske inte är så stort.

Jag har en Samsung mobil och DeX är något jag saknar på min. Skulle dock vilja ha det och tror jag skulle använda min mobil mera om jag hade det.

Gillar grejen med att koppla upp en mobil till en större skärm och få ett lite mera skrivbordsmiljö på det. Mobiler är kraftiga idag så skulle fungera riktigt bra skulle jag tro.

Jag har dock mängder med datorer så det är inte det för min del!

4 gillningar

För de som är intresserade så gjorde CNET ett DeX test med S24 Ultra. Där hon bytte ut sin Macbook för en dag. Rätt intressant tycker jag :blush:

2 gillningar

65 procent av de tillfrågade använde det. 33 procent ofta. Mer än jag trodde

1 gillning