Samsung verkar ta fram en likadan hemskärm som finns i iOS 16

Från sajten:


Att låna av varandra är ju fint och allt men ibland kanske det blir lite väl likt originalet. På Twitter har det dykt upp en video på Samsung ONEUI 5 Beta 3 där hemskärmen visas upp.

En av de största nyheterna med iOS 16 var att hemskärmen nu går att sätta sin personliga prägel på med en ny design på klockan och sedan går det även att lägga dit ett gäng widgets om man så vill. I den senaste betan av Samsungs ONEUI 5 så verkar de ha anammat något som Pablo Picasso en gång sade:

“Good artists borrow, great artists steal”

Som ni kan se i videon så råder det nog inga tvivel om vart Samsung har hämtat inspiration ifrån utan det här är lite av en klassisk “copy & paste”.

Samsung shamelessly copied Apple #iOS16 Lock Screen in ONEUI 5 Beta 3, they didn't even try to make it look or work differently pic.twitter.com/Mdng8xGbDA

— TheAppleDesign #iOS16 (@TheAppleDesign) September 22, 2022

1 gillning

Varför bryta ett vinnande koncept? Det värsta är inte att de gör det utan att många Android-unders förnekar det :smiley:

1 gillning

Nu är det ju så att Samsung haft möjlighet att ändra låsskärmen länge med Good lock / LockStar. De har numera bara plockat in det i vanliga inställningar. Så man kan ju undra var Apple fått sin inspiration från :slightly_smiling_face:

Undra vilka av dessa som Apple kopierar till IOS17 :wink:

De här funktionerna har funnits i OneUI genom goodlock/lockstar i flera år? Det är bara inlagt i standard UI numera vilket har varit fallet med flera andra goodlock-moduler tidigare.

Snarare Apple som hämtat lite "inspiration" från Samsung i det här fallet.

För övrigt är Twitterkontot som postade detta rysligt töntigt.

1 gillning

Good Lock LockStar låter som en westernfilm jag inte vill se. Frågade ett par kollegor som kör Samsung och ingen av dem hade hört talas om det. Är det någon nischgrej som bara inbitna Samsungfantaster känner till?

1 gillning

Både och. För oss här i Sverige så får man använda det via Nice lock. Man kan säga att Good lock är ett labb där man kan installera moduler för många funktioner för fullständig anpassning. När sedan något som i detta fallet med låsskärmen blir populärt så lyfter man in det i One UI. Ungefär som Google har lyft flera funktioner från Samsung One UI till Android grunden.

Personligen så använder jag olika moduler för hemskärm, snabbpanel, låsskärmen, s pen och klockan.

Tex då jag använder AOD som nattklocka så har jag roterat den, maxat i storlek och har den i röd färg då det är behagligare och telefonen ligger då rätt på nattduksbordet

2 gillningar

Alltid bra och initierade svar från dig. :+1:t2: När blir du PR-chef för Samsung?

1 gillning

Aldrig skulle jag säga :blush:. Men det kan hända att Samsung lyfter in Lock star i One UI pga Apples uppdatering kring låsskärmen

1 gillning

Det jag saknar på iPhones låsskärm är möjlighet att skriva in mitt namn och mail och alternativt telefonnummer till en god vän, om telefonen hittas av en ärlig och hjälpsam person. Finns ju rudimentär funktion för det på macOS, och verkar enligt filmen finnas på androids låsskärm?

Nu har jag löst det genom att redigera min favoritbakgrund och lagt till lite kul text. Men behöver justera den ser jag nu då notiserna på låsskärmen med iOS 16 numera ofta döljer min text.

3 gillningar

Ja det är en standardgrej i Android vad jag vet.

Har mitt namn + mailadress där på Pixel-luren.

1 gillning

Det får du ju om du aktiverar förlustläget genom ”hitta min iPhone”

Du kan lägga in den infon som Medicinskt ID. Den som hittar telefonen kan se det utan att låsa upp.

Ja just det! Det funkar men tar lite tid att fixa när jag bara råkat glömma telefonen i föreläsningssalen på väg till nästa konferensrum… De hjälpsamma konferensvärdarna är oftast snabbare än så att hitta mitt glömska jag.

Jag vet, men inte alla som känner till Mediciskt ID.

Kan tillägga att jag kapitulerat så inför min inre gubbe att jag numera även har en diskret namnlapp på baksidan… :joy:

1 gillning

Som sagt, där kom förnekelsen :grinning:

1 gillning

Har det på min och bäst av allt på ungarnas om de glömmer dem

Det var det du kom på att skriva :wink:

Du har alltså dit namn och nummer hela tiden på låsskärmen? Eller fattar jag fel?

Exakt. I en egen redigerad bakgrundsbild. Namn, mail och text ”if I’m lost, call my friends:” och två telnr. Långt ner, strax ovanför genvägar till kamera/ficklampa.

2 gillningar