Samsung TV laggar när man streamar fr iPad

Är i en sommarstuga utan internet, men bra mobiltäckning. Ägaren har en ny Samsung TV(AU9085). Om man på TVn går in under inställningar och väljer att koppla upp den på WiFi och under WiFi väljer en iPad så laggar TVn ganska kraftigt. Tittar man på samma sändning direkt på iPaden funkar det perfekt. Varför laggar TVn? Vad kan man göra för att streama direkt från iPaden till TVn?

En anna TV i huset är kopplat till en Apple TV och när den matas via samma iPad så funkar det perfekt.

Kan du förtydliga vad du menar med "WiFi och under WiFi väljer en iPad så laggar TVn ganska kraftigt"

Var väljer du iPaden i tvn?

Använder du ipaden med internetdelning eller streamar du sändningen till tv:n

*Ipaden

Vi går in på inställningar och väljer rubriken WiFi. Där poppar iPaden upp och vi väljer då iPaden. Blev det tydligt?

Kapseln? Vet inte vad det är.

Kan du ta en bild så jag bara förstår hur menyn ser ut. Jag har suttit och läst i manuellen på alternativa vägar men det verkar inte som att denna TV stödjer vare sig AirPlay 2 eller casta via Googles system.

Japp, återkommer inom kort.

Först går vi till källa.

Sedan tar vi WiFi i högra fältet

Sedan kommer ny ruta upp där vi väljer WiFi

På nästa ruta är nu iPaden ansluten, annars kommer den upp som valbar enhet här.

När jag nu tagit bilder ser jag att vi kanske är inne på ljud, men då det fungerar lite har jag inte reflekterat att det kanske är något enbart för ljud?

En sista fråga - hur får du sedan bild från iPaden till teven. Får du upp Samsung TVn som streamingenhet på iPaden?

Det vet jag inte riktigt. När vi gjort detta kan man börja kolla på TVn och styra allt via TVn. Vi använder apparna i TVn, typ SVT och Netflix. Men det laggar som sagt.

Ahh, nu förstår jag. Det kickas igång någon form av internetdelning genom en process som handlar om att strömma musik till wifi-högtalare. Imponerande ändå min goda herre :slight_smile:

Är det korrekt uppfattat att iPaden har ett simkort i sig? I så fall föreslår jag att ni aktiverar internetdelning på den och sedan går du in i systeminställningar på teven, väljer nätverk och ansluter.

Om iPaden inte har simkort (då förstår jag inte alls vad teven får internet i från dock) så föreslår jag att ni delar ut internet från någon av era mobiltelefoner som har ett abonnemang som medger att ni strömmar så mycket data från den.

Haha, ja när det började låta och dansa på TVn trodde man ju att man var i mål..:sweat_smile:. Lite binärt, antingen borde det funka eller inte funka alls…

Ja, den har sim. Ska imorgon testa det du skriver. :+1:

1 gillning

Hur gick det? :slight_smile:

Jo, vi insåg att "ljudingången" var fel Så vi letade vidare och hittade en internetfunktion/knapp/meny. Om vi valde iPaden den vägen så fungerade det bra. Inte lika bra som direkt på spaden, men man kan ju förstå att signalen ska hoppa ett steg till så det får väl anses acceptabelt.