Letar efter en tv till mina föräldrar som inte vill ha en extra box utan kunna styra allt från en fjärrkontroll. Använder själv Apple TV till all streaming men mina föräldrar gillar inte den fjärrkontrollen så det är ingen väg fram.
De är 70+ med synfel så bildkvalitén är inget avgörande, enda kravet är att den ska få plats på befintlig tv-bänk = 115cm bred vilket borde motsvara 50".
Har själv mest erfarenhet av Philips med Android TV men hört att Samsung gör bättre smarttv, stämmer det?
Finns alla appar till Samsung TV? Cmore? Alltente?
Är det skillnad i Tizen mellan olika årsmodeller? Kan man köpa en billigare tv från 2020?
Äger själv QE65Q95T samt QE75QN95A och kan konstatera att Samsungs Tizen är rent ut sagt skräp.
Ändå är dessa Samsungs ”high-end” apparater för 4K år 2020 samt 2021.
Min gamla LG B7 har rappare och stabila OS än dessa två.
Buggigt, hänger sig, ibland vill inte appar startar. För att inte nämna hur j*vla segt systemet är, detta gäller båda mina tv. Känns inte värdigt en tv i dessa prisklasser.
Kringgår detta självklart med AppleTV.
Nu ville ju inte trådskaparens föräldrar ha en extern box, men jag har en Sony XH90 till mina konsoller, upplever Android TV, iaf på denna Sony mycket stabilare och rejält rappare.
Låter tråkigt om Samsung apparaterna hänger sig, det är inte vad jag har läst i andra recensioner. Min uppfattning efter att ha läst på de senaste dagarna är att många säger att Tizen flyter bättre än Android TV, att det är lättare att hoppa mellan appar på Tizen jämfört med Anroid där man måste “gå tillbaka” för att komma in i en annan app.
NetOnNet har ingen apparat på display men nu hittade jag att Hifi-klubben har det. Ska skicka dem dit istället så får de testa själva och bilda sig en uppfattning. Det är samma pris och jag har bara bra erfarenheter av den butiken när jag handlat där tidigare. Samsung QE50Q60A – alltid låga priser och 3 års medlemsgaranti