Samsung The Frame eller Q95T?

Står och väljer mellan The Frame och Q95T.
Hur stor skillnad är det bildmässigt?
Vet att betraktningsvinkel är dålig på The Frame, men det kan jag leva med.

Är väldigt sugen på artworken, men är rädd att bildkvalitén inte riktigt håller måttet.

The Frame och Q95T är division 3 jämfört med division 1. Det är stora skillnader men samtidigt om du är ute efter en bra fotbollsmatch ihop med kaffe ur pumptermos och en bullens korv så är du hemma i båda sammanhangen. Det är så klart något finare spel i div 1 men inget av lagen platsar i Allsvenskan.

The Frame är vackrare att ha på väggen men den ser konstig ut att ha på samma höjd som en Q95T passar. Jag skulle säga att det är två olika behov - The Frame köper du för att den skall se snygg ut på väggen när du inte tittar på TV.

Q95T köper du för att du skall maxa bilden på de flesta planen så väl som mer local dimming, bättre antireflexbehandling, något snabbare system men den ser verkligen ut som en stor tråkig TV när den inte är igång.

Vill du ha det bästa av alla världar får du satsa på en Q950TS men det anar jag är en si så där 20 000 norr om din budget :slight_smile:

När det kommer till bildkvalité så matchar ingen av dem en OLED-TV oavsett. Det gör inte ens min Q950TS.

Finns ju en video på detta också inser jag :slight_smile:

Tack Peter! Får fundera vidare lite!

Tror det underlättar om du säger vad du ska använda tvn till.

Om man ska köra senaste generationen spelkonsoler då siktar man mot vissa apparater, ska man köra en dator mot den osv.

Så frågan är helt enkelt, hur ska du använda den?

Just i det här sammanhanget är det dock samma specar på ingångarna och vad som stöds i HDR-sammanhang etc.

Jo men om man inte är inne som dig då kanske man har noll koll på vissa saker, därför är det alltid bra o skriva vad man ska använda den till.

Jag är också i The Frame-köpartagen, primärt på grund av dess utseende. Har idag en 10 år (!) gammal Philips med LCD-skärm. När du snackar reflektioner så jämför du med tekniskt bättre alternativ. Har du någon känsla för hur den står sig mot konkurrenterna i samma prisklass eller äldre tv-apparater?

Jag kommer ersätta en 7-8 år gammal Samsung F8000 som jag fortfarande tycker visar bra bild.
Kommer mest kolla på Film/TV, mycket sport.
Sen kör jag en Ninetemdo Switch oxå emellanåt.

Bytte ut min 7 år gamla Panasonic plasma mot the frame förra året. Mycket snyggare och upplever bilden som bättre. Kollar en del film och sport.

Panasonicen hade glasskärm, mer reflektioner än min the frame (har styggt släpljus på kvällen)

Just Q90R/Q90T/Q95T och uppåt har sjukt bra antireflex-behandling.

Övriga LCD är typ samma som tidigare medan OLED är riktigt glansiga.

Generellt då alltså.