Samsung förlorar marknadsandelar inom smartphones, TV och skärmar – och satsar nu på AI och halvledare för att vända trenden.
Samsung Electronics har nyligen rapporterats tappa marknadsandelar inom flera nyckelsegment, inklusive TV-apparater, smartphones, skärmar, DRAM-minnen och digitala instrumentbrädor för bilar. Under 2024 minskade företagets aktievärde med nästan 20 procent under en ökning i efterfrågan på AI-hårdvara som gynnat konkurrenter.
Samsung-chefen Han Jong-hee erkänner en försvagad teknologisk konkurrenskraft och betonade behovet av strategiska förvärv inom halvledarsektorn för att återfå marknadspositioner. Företaget planerar att öka investeringarna inom framtidsteknologier som robotik, medicinteknik och AI-chip för att driva tillväxten framåt.
Jag kommer att behålla min S24 Ultra flera år. Skulle tro att jag byter om 2 år kanske. Har haft den i ett år nu och är inget jag saknar överhuvudtaget som finns på S25 Ultra. Så S27 Ultra då. Om inte Samsung konkat
Börjar bli mer och mer inne på samma sak (i äppelträdgården då). Tråkigt att köpa mer eller mindre samma telefon over and over again. Nya luren är kul i några timmar, sen är det ganska mycket same same.
samsung mobile verkar ha problem med ge ut nytt android
sammt säkehets patcharna kommer inte ut månad vis på s erien
Dåligt av samsung kankse kunderna har tröttnat
Håller med dig om att Samsung får mycket kritik kring One UI 7 och Android 15. Men jag tror det är två orsaker. Ett att man vill mjölka S25orna så mycket som möjligt och två att det är en stor uppdatering som man vill skall funka.
När det gäller säkerhetsuppdateringar så kommer de varje månad till min S24 Ultra och barnens A55or
Bra sammanfattning av Samsungs läge. Samsung hade nog inte varit där de är idag om Huawei hade fått fortsätta med Google. Kinesiska märken leder ju batteri och laddning samt hårdvara när det gäller vikbara. Samsung leder fortfarande inom skärmteknik och alla deras mobiler håller hög kvalitet samt tyvärr hög kostnad. Men precis som han säger Samsung har satsat mycket på sitt Galaxy AI och One UI 7 lär vara riktigt bra uppdatering. Samsung är även ledande gällande uppdateringar. Men de behöver nog komma med lite nytt inom hårdvara och kanske S25 Edge samt tredelad vikbar är vägen.
Behöver vi verkligen fler vikbara modeller då? Vore det inte bättre att de satsade på S26 Ultra som kom med nånting nytt istället? S24 ich S25 var ju bara copy paste.
Håller med dig, men vad finns där för nytt gällande hårdvara på den typen av mobil. Bättre kamera, batteritid och laddning möjligt. Mjukvara finns där ju ett betydligt större område
Det enda kameramässigt man gjorde var väl att byta ut en av kamerorna till en 50mp. En generation nyare Snapdragon. Tog bort BT-funktionen på S-Pen. Det kunde ju åtminstone vara någon liten funktion som förändrats, men icke.
Precis. Men där är inte mycket mer att göra hårdvarumässigt förutom batteritiden och laddning. Men det stora med S25 Ultra detta året var mjukvaran och AI. Men frågan är om det säljer i långa loppet. S25 Ultras problem är att Samsung har inte på papper bästa hårdvara längre jämfört med kinesiska märken. Men S25orna verkar sälja helt okej ändå. Skall bli intressant att se om jag får alla funktioner till min S24 Ultra eller om vissa blir endast för S25orna
bas modellen till samsung galaxy har fått oneui 7
mobilen har inte så mycket batterie så får ladda den och återkomma
under install så ville samsung att man skulle skapa ett samsung konto