Samsung T7 eller egen variant med M2 Sata?

Samsung T7 eller egen variant med M2 Sata till min mini? Är inte så kunnig på detta, men om jag ska köra egen så är det sata som är mest intressant då jag eventuellt i framtiden köper en Satechi hub.

Vilken case och vilken m2 sata isåfall, om det är så ni tycker det är bättre än en T7.

T7 använder väl nvme interfacet internt. Dvs mycket snabbare än föregångaren T5.

Bygga eget kan du väl göra ändå med nvme, sata är långsamt tror den peakar runt 600MB/sek.

Anslutningen du har till datorn är ex usb-c som bör funka i din Satechi.

1 gillning

Okej , det finns intern lagring i Satechi hubben, som är sata. Men kanske inte värt då?

Vet inget om den produkten du nämner. Värt o värt, det kan bara du bedöma.

10kr är ju olika mkt värt för olika personer :wink:
Sen beror det ju på vad man ska lagra också. Jag lagrar massor på min NAS och det är väldigt långsamt, men kvittar pga dokumenten inte kräver hastighet.

Men ska du ex redigera film så bör man ha så snabb lagring som möjligt om du har lite ordentlig upplösning på filmerna.

1 gillning

Nas har jag för att lagra mkt. Men denna är tänk till tex redigering av foto, spela ifrån osv.

Men om vi skiter i sata nu då, då det andra var snabbare, skulle du valt T7 eller egen med case? :slight_smile:

Hade kört på en T7, mest för att jag inte orkar o kolla specar, på lådorna man ska sätta disken i.

1 gillning

Och färgerna på T7 diskarna är för syns skull?

Ja de ska inte vara nån skillnad.

Dock är det ju dubbelt så snabb lagring på m2? Står 2400/1950 tex på en. T7 har 1000/1000 ish
Får man ut 2400/1950 typ via Mac Thunderbolt 4?

Jag förstår inte. Det står typ 2000+ i skriv och läs på vissa m2 diskar, men får man ut det i Mac via USB c?

Om jag tex skulle köra

Och

Får jag då ut 3000 mb/s via USB c?

@Esse @Marcus_Attefors

Och funkar dessa 2 ihop? :slight_smile: så jag inte råkar välja fel

Mac Mini M1 fixar den hastigheten vad jag förstår , sen om dom där två funkar ihop vågar jag inte svara på.
Jag har en T7 som jag använder till min MBP i7 16GB ram och där är datorn flaskhalsen, använt SSDn väldigt lite men har provat att köra Win 10 med Parallels och det funkar bra.

https://support.apple.com/kb/SP823?locale=en_US

Connections and Expansion

• Two Thunderbolt / USB 4 ports with support for:
  • DisplayPort
  • Thunderbolt 3 (up to 40 Gb/s)
  • USB 4 (up to 40Gb/s)
  • USB 3.1 Gen 2 (up to 10 Gb/s)
1 gillning

Okej. Ah inte bestämt mig än hur jag ska göra…

T7 är ju smidigt , får ju typ plats i plånboken

1 gillning

Here we go again. :joy::joy::joy:

3 gillningar

USB 3 (3.1 gen 2 / 3.2 gen 2, kärt USB-barn har många namn) på Macen har en teoretisk maxhastighet på 1250 MB/s (10 Gbit/s). Thunderbolt har en teoretisk maxhastighet på 5000 MB/s (40 Gbit/s). T7 är kör med USB 3, inte Thunderbolt eller USB 4.

Chassit du länkade ovan är även det USB 3.

Men samtidigt, vad är det du försöker lösa, det är fullt tillräckligt med USB 3 för att redigera film.

Du kan inte använda M.2 NVMe om det är den Satechi-hubben jag tror du syftar på. Måsta vara M.2 Sata.

40 Gbit/s är väll 40.000 MB/s

Absolut inte :slight_smile:

40 Gigabit per sekund är 40 000 Megabit per sekund.
40 000 Megabit är 5 000 Megabyte.

Det går alltså 8 bit på en byte.

Megabit förkortas Mb medans Megabyte förkortas MB.

Varför håller man på med denna clusterfucken? Ja sådan är industrin, traditionellt sett har man mätt hastighet i bit och lagringsyta i byte. Men bästa hade ju varit att prata byte hela tiden.

Jag känner mig också nödsakad att meddela att “väl” stavas så och inte “väll”. Jag skrev också fel en gång i tiden och är mycket tacksam till den som lärde mig skriva rätt.

4 gillningar