Samsung Q90R är nästan helt perfekt så vad kan toppa det?

Japp! Vi får hoppas att de håller vad de lovar annars måste macke levla upp till en 8K!

Det är inte många siffror mellan 4K och 8K så det bör vara en lätt uppgradering!

1 gillning

8K kommer i en uppdatering som involverar en nylonstrumpa. Sägs släppas 1 april 2021.

7 gillningar

3518788_528d510588e59d596b58ee3e

Lite så här på slutet och från sidan, vad gör eARC som inte HDMI gör med ljudet? :flushed:

eARC stödjer TrueHD och Dolby MAT - vilket är högupplösta Atmos-format som Blu-Ray och Apple TV 4K använder.

Det ger också garanterad Atmos från streamingtjänsterna inbyggda i teven (via Dolby Digital Plus) vilket är långt i från säkert med bara ARC.

eARC är en del av HDMI 2.1-standarden och det är ofta HDMI 2.1 som man är ute efter då det även ger andra fördelar så som 8K i 60Hz samt 4K i 120 Hz, en ny teknik för adaptiv bildsynkronisering vid namn Game Mode VRR.

Som en liten bonus kommer det en ny kabel (som är bakåtkompatibel) som klarar 48 Gbit/s = 5750 MB/s.

1 gillning

Äntligen, en ny kabel…:v:

Tack för förklaringen! Tyvärr lär jag aldrig fullt ut förstå ändå…:sunglasses:. Men steg för steg fyller vi på vår kunskap…:+1:

1 gillning

eARC kommer i mitten av juli, förseningen beror på COVID-19.

1 gillning

Jag funderar om det är några fler som får det. Uppenbarligen är hårdvaran på plats på Q90R men har de verkligen köpt in andra HDMI-komponenter till övriga teves?

1 gillning

När det kommer till TV-branschen så förstår inte ens de som förstår mest alltid. En klok person i branschen sa “Anta ingenting förrän du provat själv”

När det kommer till Atmos så måste ju följande klaffa.

  1. Streamingtjänsten (Bara Netflix i princip)
  2. Operativsystemet (Ej Android 8 som väldigt många tv har)
  3. Hårdvaraustöd för Dolby Digital Plus.
  4. Hårdvarustöd för Atmos över Dolby Digital Plus.
  5. En Soundbar som klarar Atmos på rioktigt.

Och då har vi enda bara täckt upp hyfsat lågupplöst Atmos - TrueHD och Dolby MAT kräver alltså eARC i teorin, men fungerar även på TV som har ARC med tillräckligt hög bandbredd (och därmed kan uppgradera till eARC i framtiden, om tillverkarna vill).

Rätt smidigt för de som utvecklar nya tjänster som dragit ut på tiden att kunna skylla allt på COVID. (Även om det säkert påverkat till viss del) Är det inte mjukvara det handlar om? Bör ju rimligen gå att göra på distans :man_shrugging:t3:

1 gillning

Hehe ja, kanske svårare med kvalitetskontroll dock, inte tillgång till labbet med alla teves.

Ska bli intressant att se om jag får till det. Jag är mer ljud än bildkille och än så länge är jag så sjukt imponerad av min soundbar Q86R att jag inte ens gått in i Atmosmode ännu. Njuter bara av att det är så sjukt bra ljud, kanske har jag Atmos redan eller måste uppdateringen @Marcus_Attefors skriver om komma först?

TVn, Q90R är jag också imponerad av, men inte alls på samma nivå. För mig är det inte en dealbreaker att bilden är liiite bättre. Men, det finns en sak med TVn som motiverar ett köp varje dag i veckan. Antireflexbehandlingen. Vi kollade på en fotbollsmatch klockan 19.00 med noll gardiner fördragna och det var inte en reflex. Jag fattar ärligt inte hur det går att få till.

1 gillning

Du borde få atmos på den utan problem från Netflix-klienten, om inte så gå in under ljudinställningar och se om det står PCM under ljudformatet. Det betyder nämligen endast stereo.

Anti-reflexbehandlingen på den och Q950T som jag har är helt sjuk, endast om det är väldigt mörkt och solen ligger på direkt så blir det jobbigt.

vänligen
/Peter

1 gillning

Japp du får Atmos redan nu på de inbyggda apparna!

1 gillning

Enligt ett forum jag hänger en del på verkar en av HDMI-portarna på Q90R vara lite speciell. Se några inlägg med här:

Om jag jämför med de mobiltelefoner jag har och har haft från Samsung så har de skickat med många funktioner som kommit senare i sina säkerhetsuppdateringar så detta skulle inte förvåna mig om de framtidssäkrat en flaggskepps TV :slightly_smiling_face:

1 gillning

Detta toppar den :slightly_smiling_face:

Haha ja det gör den, men jag funderar på att köpa Q90R istället för Q95T kommer Q90R ha stöd för HDMI 2.1 (earc) ?

Det är utlovat så i alla fall!