Samsung öppnar flaggskeppsbutik

Från sajten:
image

Den 28 april öppnar Samsung portarna till sin flaggskeppsbutik på Kungsgatan 30 i Stockholm. Butiken kommer ha ett liknande koncept som dagens Apple Stores och blir ett ställe där man kan klämma och känna på det senaste från Samsung och även få hjälp med frågor eller reparationer.

Butiken kommer vara på 150 kvadrat och Henrik Slotte, Retail Marketing Manager skriver:

“Den nya butiken är ett resultat av vår ambition att komma närmare våra kunder och visa upp Samsungs bredd av produkter, tjänster och innovationer. Vi har skapat en samlingsplats för Samsungs olika produkter och lösningar, men också ett forum där våra kunder kan komma i direktkontakt med oss och få hjälp och råd runt dagens och morgondagens teknologi av våra rådgivare i butiken.”

Via Samsung

 

Från sajten:
image

Samsungs butik på Kungsgatan i Stockholm är stängd. Nu får kunderna vända sig till andra för att klämma och känna.

När butiken öppnade med pompa och ståt 2018 var syftet tydligt. Kunderna skulle nu få ett och samma ställe att både upptäcka Samsungs fulla ekosystem men också lämna in mobilen på service.

Nu fyra år senare är butiken nerlagd och i stället kommer en friluftsbutik för provocerande medvetna södermänniskor med en förkärlek till att ta sig utanför tullarna att öppna upp.

Vi kan anta att det inte var helt lätt att locka människor till butiken. Det går att köpa mobiltelefoner och TV-apparater från Samsung precis överallt. Övriga produktsegment har nog svårt att locka till sig massorna på ett sådant sätt så det betalar hyran i huvudstaden. Corona-situationen gjorde nog inte saken bättre.

Via: Mobil.se.

2 gillningar

Inte säker på att de ens tar sig utanför tullarna :smirk:

Kanske räcker med Drakenbergsparken :slight_smile:

Samsung hade ju även en butik på Emporia i början. Fungerade inte heller.

1 gillning

Varför tror du att dessa butiker inte funkar. Samsung är ju ändå en ledande spelare i branchen. :thinking:

Jag tänker att det beror på att Samsung-kunder är Samsung-kunder för att de fick reda på att de skulle bli Samsung-kunder senast de var på Elgiganten alternativt såg en av alla miljoner banners på Aftonbladet :slight_smile:

Att därifrån aktivt söka sig till en Samsung-butik för att få "uppleva" hela ekosystemet är ett betydligt längre köpbeslut.

4 gillningar

Ja. Det ligger nog mycket i det.

Kolla bara inne i detta forum.
Visserligen många Apple användare här men vilken aktivitet det är i trådarna när Apple släpper nya produkter.
Mot trådarna med Samsung eller andra Android enheter.
Det finns liksom inte det community med hängivna fans.

1 gillning

Att Apple Store blev så populärt handlade om att lösa ett problem. Att snabbt få tag på en Apple-enhet och även få hjälp om det skulle strula. När de öppnade så stod det möjligen en Mac och dammade i ett hörn på Siba i Växjö liksom.

I dagsläget har man även varit duktiga på att ettablera en tydlig närvaro i andra kanaler men lyckades bygga upp ett så starkt butiksvarumärke att folk går till Apple av bara farten. Men möjligen också att deras egna butiker av allt att döma har bättre tillgång till hårdvara som det annars råder brist på.

Det är ju inte heller svårt att få någon att hjälpa en på en Apple Store. Går man in hos Elgiganten eller Mediamarkt så kan det stundtals vara svårt att veta vem man skall fråga på golvet.

2 gillningar

Inte ens vår älskade @pao väger upp för det!

1 gillning

Det hade ju varit trevligt om det var fler hängivna Android användare här. Men @pao kan ju inte dra lasset själv.

Kanske dags för @esse att bli Android användare igen.:wink:

1 gillning

Alla kanske inte är så känslomässigt kopplade till en liten teknikpryl. :slight_smile:

Tycker mat och dryck är mer intressant. :smiley:

3 gillningar

Kör dual wield!

2 gillningar

Men då är det Samsung som gäller helt klart! Kobe-resturang i Las Vegas går inte av för hackor (förutom att jag var så sjukt Jet-laggad så jag snodde Evelina Gallis sallad i stället).

1 gillning

Microsoft fick ju inte heller egna butiker att funka, fast dom körde hårt under en period i USA.

Jag fastnar i det mesta ja :wink:

Jag brukar dock aldrig ha tid att snacka om det istället. Men ibland händer det dock. Sedan ser jag ingen poäng att snacka ned någon pryl eller OS då jag vet vilket som är det bästa :wink:

Hur många Apple butiker finns det i Sverige nuförtiden. Väla och Emporia känner jag till. Var för inte så längesedan inne i Väla butiken :slightly_smiling_face:

  1. Täby också. Sedan finns ju Premium resellers som MacForum och liknande.
    Intressant tycker jag det är att inte Köpenhamn har en. Dom har ju Humac som är en Premium reseller.

Med 3 butiker och så hög Apple penetration i Sverige så är det inte så konstigt att Samsung inte klarade det. Samsung finns ju på många ställen och mobiloperatörer hjälper ju till när tex äldre byter mobil. Elgiganten har väl gått ihop med Phonehouse kring deras mobilbutiker om jag minns fel

Japp, finns i vartenda hörn.

1 gillning