Samsung har officiellt presenterat nya FE-serien

Från sajten:
image

Nya FE-serien från Samsung bjuder på färgglada mobiler, surfplattor och hörlurar. FE står för Fan Edition för dig som undrar kring detta.

Samsung Electronics presenterade idag nya mobiltelefoner, surfplattor och hörlurar. Nya Samsung Galaxy S23 FE, Galaxy Tab S9 FE och Galaxy Buds FE kommer i flera olika färger och ska erbjuda bra prestanda när det gäller såväl kamera som ljud.

Galaxy S23 FE

Denna mobil har liknande design som S-serien och skyddar mot damm och vatten tack vare kapslingsklassen IP68. Kameran har en 50 MP högupplöst lins och 3x optisk zoom och för bra bilder i mörker finns Nightography-funktionen. Digital bildstabilisering (VDIS) och en optisk bildstabilisator (OIS) på den bakre kameran ska ge stadiga och skarpa bilder. Det går även att manuellt justera inställningar som slutartid och ISO enligt egna personliga preferenser. AI-understödda redigeringsverktyg kan lyfta innehållet ytterligare.

Batteriet är på 4 500 mAh och kan laddas till 50 procent på 30 minuter med en 25 W-laddare. Skärmen är en 6,4″ Dynamic AMOLED 2X och den finns i färgerna Mint, Cream, Graphite och Purple. Dessutom kommer färgerna Indigo och Tangerine att vara exklusivt tillgängliga direkt från Samsungs hemsida. Pris och tillgänglighet för mobiltelefonerna är inte känt i nuläget. Mer information finns på hemsidan.

Galaxy Tab S9 FE och Tab S9 FE+

De båda surfplattorna Galaxy Tab S9 FE och S9 FE+ har båda förbättrade S-pen-funktioner för ökad kreativitet och produktivitet. Skärmen på S9 FE är på 10.9″ och på S9 FE+ är den 12,4″, båda med automatisk uppdateringsfrekvens upp till 90 Hz. Med Vision Booster ska solljus hanteras genom att optimera färg och kontrast. Båda surfplattorna har IP68-klassificering och batteritiden på S9 FE+ är upp till 20 timmar för videouppspelning på en laddning.

Rekommenderat pris för Galaxy Tab S9 FE+ 5G (256 GB) är 11 490 kronor, för S9 FE+ 5G (128 GB) 10 290 kronor, för S3 FE+ WiFi (256 GB) 10 290 kronor, för S9 FE+ WiFi (128 GB) 8 990 kronor, för S9 FE 5G (256 GB) 8 990 kronor, för S9 FE 5G (128 GB) 7 990 kronor, för S9 FE WiFi (256 GB) 7 790, för S9 FE WiFi (128 GB) 6 990 kronor. Dessa kommer i fyra olika färger; Mint, Silver, Gray och Lavender. Mer information finns att läsa på hemsidan.

Galaxy Buds FE

Nya hörlurarna Galaxy Buds FE erbjuder en kraftfull bas med djupt och fylligt ljud. Hörlurarna har aktiv brusreducering(ANC) med Ambient Sound och tre mikrofoner. Automatisk riktad signalbehandling, tillsammans med AI-drivna Deep Neutral Network (DNN), separerar rösten från oönskat bakgrundsbrus, vilket ger klarare samtal. Upp till 8,5 timmars uppspelning och med laddningsfodralet fås totalt 30 timmars batteritid.

Rekommenderat pris för Galaxy Buds FE är 1 390 kronor och de finns i färger: Graphite och White. Mer information finns på hemsidan.

Källa: Pressmeddelande

1 gillning

Samsung har nog ett bekymmer med att prisätta S23FE. S22 finns ju fortfarande till försäljning. Hamnar den för högt väljer man A serien

Det känns generellt som Samsung har lite för många modeller. Jag har aldrig förstått lockelsen med FE-versionerna. Känns mest som ett stop-gap till nästa generation släpps,

Håller med dig om det. Buds och tex tab för 7000 kr med de funktioner är ju trevligt men S23FE är ju väldigt lik S22 som fortfarande säljs och sedan har ju A klassen tex A54 blivit mer och mer kompetent. Priset är avgörande och tyvärr så tror jag det blir oattraktivt

Det kanske är just Fan Edition, alltså gjort för riktiga hardcore fans. Lite som när Apple släpper en ny färg på iPhone utanför vanlig produktrelease, så kommer det alltid någon som bara måste uppgradera/byta till den även fast de har i stort sett en exakt likadan produkt.

Det känns ju som att vanlig S23, S23+ och S23 Ultra borde täcka in de allra flesta, de som verkligen vill ha budget kan ju köpa A-serien, så jag håller med dig, det börjar bli lite väl många olika modeller från Samsung. Fast de kanske har olika målgrupper, vad vet jag? :man_shrugging:

Jag antar att de försöker täcka in de målgrupper på olika prisnivåer som inte är beredda att lägga 11 000 pix på en telefon eller mer utöver sin flagskepps line-up antar jag.