Samsung Galaxy Z Flip4 är en läcker liten mobiltelefon

Från sajten:
image

På senare år har vi sett vikbara telefoner dyka upp från en hel del olika mobiltelefontillverkare. Är en vikbar mobiltelefon något vi konsumenter behöver eller bara en cool grej?

Samsung presenterade för ett tag sedan upp två nya vikbara mobiltelefoner; Galaxy Z Flip4 och Galaxy Z Fold4 som båda har en rad trevliga specifikationer. Vi fick en förfrågan om vi vill testa och givetvis är det högst intressant att göra detta och se vad de tillför användarna. I första skedet har vi testat den mindre Samsung Galaxy Z Flip4. Tittar vi tillbaka ett par år så fick vi se ett par mobiler med vikbara skärmar som inte direkt imponerade så hur ser det ut nu, 2022? Läs vidare för att se vad en inbiten iPhone-användare har att säga om en vikbar Android-lur.

Det här är Samsung Galaxy Z Flip4

Samsung Galaxy Z Flip4 är den mindre av företagets modeller och utan målgruppen kan diskuteras men den får garanterat plats i en läcker liten handväska och har en bonusfunktion som vi återkommer till. I förpackningen hittar vi givetvis själva mobiltelefonen, en USB C-laddkabel samt en snabbstartsguide. Någon strömadapter medföljer inte men det finns hos de flesta användare idag och många har nog investerat i en som laddar lite snabbare också så det gör inget. Bra för miljön dessutom!

Samsung Galaxy Z Flip4

Väl uppvikt syns givetvis själva vecket mitt på skärmen och upptill sitter en frontkamera som lämpar sig för selfies. Frågan som kommer att följa mig genom hela testet är huruvida ett veck på skärmen stör eller om det är något man vänjer sig vid.

Samsung Galaxy Z Flip4

Baksidan av mobiltelefonen har en snygg finish, den modell vi fått låna för testet har färgen “Graphite” och utstrålar en högkvalitetskänsla. Det finns två kameror på baksidan samt en blixt undertill. Själva kamerorna är placerade bredvid den mindre skärmen på mobiltelefonen som vi återkommer till.

Samsung Galaxy Z Flip4

Viker vi ut mobiltelefonen får den ungefär samma skärmstorlek som en genomsnittlig mobiltelefon. Den är behaglig att hålla i och tenderar inte att vikas ihop av sig själv så en stabil konstruktion får jag säga.

Samsung Galaxy Z Flip4

Här är en storleksjämförelse av en uppvikt Samsung Galaxy Z Flip4 och en Redmi 10S. Som ni ser är det ungefär samma storlek på skärmarna där den från Samsung är något smalare och lite längre.

Samsung Galaxy Z Flip4 Vs Redmi

Väl hopvikt med rätt sida upp så syns den mindre skärmen som är praktisk när det gäller att visa tid, datum, batteristatus eller andra notiser som man väljer att se. Praktiskt när mobiltelefonen ligger hopvikt på skrivbordet eller när man inte vill skylta för mycket med det som händer i ens digitala värld.

Samsung Galaxy Z Flip4

Hopvikt så blir mobilen givetvis dubbelt så tjock och kan kännas lite klumpig i handen men det är troligtvis en vanesak. Längs med sidorna finns också volymknappar samt av/på-knappen.

Samsung Galaxy Z Flip4

Jag kommer inte att gå närmare in på hur mobiltelefonen fungerar med operativsystemet Android. Det jag kan konstatera är att det finns en mängd nyttoappar såväl som appar man troligtvis förpassar till en skärm långt bak så småningom. Att komma igång med mobilen tog inte lång tid och jag synkade med min reservmobil som är en Redmi 10S vilket gick bra även om det tog sin tid. Se bara till att mobilerna inte går in i viloläge eller rättare sagt att batteriet laddas ur vilket dessvärre hände mig. Köper man en mobil med Android så är det troligt att man vet vad man får för pengarna så i detta test fortsätter jag fokusera på användarupplevelsen med en vikbar mobiltelefon.

Användning av Samsung Galaxy Z Flip4 i vardagen

I samband med att jag rensade lite i mina prylgömmor så hittade jag en föregångare till Samsung Galaxy Z Flip4 och visst har det hänt en hel del på den tekniska sidan. Eller rättare sagt, i stort sett allt har hänt och borta är en ytterst liten och kompakt mobiltelefon med en sunkig kamera och löstagbart batteri – inget vi saknar egentligen, eller hur?

Det blir väldigt tydligt hur skärmarna har utvecklats om vi tittar vidare på en sprillans ny Samsung-mobil och jämför med den från förr i tiden. Viss skillnad och nu lämnar vi det nostalgiska och går vidare till hur den fungerar i vardagen.

Samsung Galaxy Z Flip4

Ja, jag ska väl erkänna att jag är lite skeptisk till det här med en vikbar mobiltelefon så hur fungerar den då i vardagen? Överlag tycker jag det fungerar bra, det mindre formatet är smidigt och den slinker lätt ner i fickan även om den känns lite mer än en vanlig (såklart). I en liten handväska är den gjuten då man inte behöver lirka ner den, bara att släppa ner den försiktigt.

Vecket mitt på skärmen då? Jo, det finns där och det syns och inte minst känns när man sveper med fingret över skärmen. Det är inte så att vecket egentligen stör men har man haft en helt platt skärm i relativt många år så känns det lite ovant. Läser du något på skärmen eller tittar på något videoklipp så tänker man inte på det. I vissa fall kan man märka av den lilla fördjupning som uppstår där mobiltelefonen viks ihop.

Samsung Galaxy Z Flip4

Det som jag däremot inte gillar så mycket är själva skarven där mobiltelefonen viks ihop. När man sveper med fingret över skärmen eller håller i den så upplever jag att skarven får fingret att hacka till ibland vid svepningar. Återigen, säkert en vanesak men ändå något som känns lite som att något är “sönder” längs med kanten på mobilen.

Samsung Galaxy Z Flip4

Jag ska erkänna att jag trots allt gillar delar av konceptet med en vikbar mobil. I fallet med denna, Galaxy Z Flip4, så är dess litenhet när den är hopvikt väldigt smidig. Skärmen blir, uppvikt, ungefär lika stor som en normalstor mobiltelefon så här tillförs inte så mycket som i exempelvis Galaxy Z Fold4 där skärmen direkt blir större och ger mer nytta. Mindre smidigt är det trots allt att svara när det ringer i mobilen, det kräver två händer att få upp den så glöm det där med att flärpa upp luren med tummen.

En sak som jag uppskattar skarpt med denna är att den är sjukt praktisk när det gäller att fotografera. Slut på darriga händer, sneda bilder, avskalade selfies eller att aldrig ha händerna fria. Genom att vinkla mobilen och placera den på en plan yta är det en busenkel sak att ta läckra bilder. Oavsett om du är nära ett motiv, på avstånd eller om du vill ta en selfie så har denna design en oslagbar fördel gentemot en traditionell mobiltelefon. Kameran tar dessutom riktigt bra bilder trots att den har färre linser än vad du hittar i de flesta standardmobiler idag. Vinkla, klicka och njut eller spring och ställ dig framför kameran – garanterat enklare än att försöka få en traditionell mobiltelefon att stå still och inte kasa.

Samsung Galaxy Z Flip4

Samsung Galaxy Z Flip4 är en smidig mobiltelefon och är du redan en Android-användare så är det enkelt att använda sig av det ekosystemet av produkter och tjänster. Under testets gång har jag även använt de nya hörlurarna Galaxy Buds2 Pro och dessa gifter sig på ett snyggt och smidigt sätt. Du kan läsa mer om den recensionen här.

RECENSION: SAMSUNG GALAXY Z FLIP4

FÖRDELAR

  • Trevlig design
  • Stabilt fotoläge
  • Batteritiden
  • Minidisplayen

NACKDELAR

  • Skarven i displayen
  • Skarven i skärmkanten

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER SAMSUNG GALAXY Z FLIP4:

  • Processorhastighet: 3.18 GHz, 2,7 GHz, 2 GHz
  • Huvudskärm: Dynamic AMOLED 2X, 170,3 mm (6.7″ full rektangel) / 166.4 mm (6.6″ rundade hörn), upplösning 2640 x 1080 (FHD+), 120 Hz
  • Andraskärm: Super AMOLED 48,2 mm (1.9″ full rektangel) / 46 mm (1.8″ rundade hörn), upplösning 260 x 512
  • Huvudkamera – upplösning (flera): 12.0 MP + 12.0 MP, Digital Zoom upp till 10x, Blixt
  • Frontkamera – upplösning: 10.0 MP
  • Videoinspelningsupplösning: UHD 4K (3840 x 2160) @60 fps, Slow Motion: 960 fps @ HD, 240 fps @ FHD
  • Minne: 8 GB RAM, 128 GB internt minne
  • Nätverk/mobilnät: Dual SIM, SIM 1 + Inbyggd SIM
  • Mobilnät: 2G GSM, 3G WCDMA, 4G LTE FDD, 4G LTE TDD, 5G Sub6 FDD, 5G Sub6 TDD
  • Anslutningar: USB Type-C, version 2.0
  • Positioneringsteknik: GPS, Glonass, Beidou, Galileo, QZSS
  • Hörlursutgång: USB Type-C
  • Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n/ac/ax 2.4 G+5 GHz, HE160, MIMO, 1024-QAM + Wi-Fi Direct
  • Bluetooth: 5.2
  • NFC: Ja
  • Sensorer: Accelerometer, Barometer, Fingeravtrycksläsare, Gyrosensor, Geo-magnetisk sensor, Hall-sensor, Ljussensor, Närhetssensor
  • Mått (H x B x D): 165.2 x 71.9 x 6.9 mm
  • Mått hopvikt (H x W x D): 84.9 x 71.9 x 15.9-17.1 mm
  • Vikt: 187 gram
  • Batteri, surftid (LTE): Upp till 16 tim, surftid (Wi-Fi) upp till 16 tim, Video Playback Time upp till 19 tim
  • Batterikapacitet: 3700 mAh
  • Audio Playback Time: Upp till 56 tim
  • Samtalstid (4G LTE): Upp till 34 tim
  • Videouppspelningsformat: MP4, M4V, 3GP, 3G2, AVI, FLV, MKV, WEBM
  • Videouppspelningsupplösning: UHD 8K (7680 x 4320) @60 fps
  • Ljuduppspelningsformat: MP3, M4A, 3GA, AAC, OGG, OGA, WAV, AMR, AWB, FLAC, MID, MIDI, XMF, MXMF, IMY, RTTTL, RTX, OTA, DFF, DSF, APE

Rekommenderat pris för Samsung Galaxy Z Flip4 är från 12.290 kronor och du kan läsa mer om mobiltelefon på deras hemsida.

SAMMANFATTNING

Samsung Galaxy Z Flip4 är en trevlig mobiltelefon, som trots allt kanske riktar sig mer mot kvinnor än män med sin litenhet. Konceptet med en vikbar skärm fungerar bra och efter ett tag har man vant sig vid vecket och tänker inte på det vid användning. Att kunna använda den vikbara skärmen vid fotografering är en höjdarfeature som måste framhållas. Batteritiden är helt okej och den lilla skärmen på framsidan kan skräddarsys efter smak och tycke för lite mer personlig prägel. Det är smidigt att kunna ta del av notiser via denna och inte behöva vika upp mobilen. Är då en vikbar mobiltelefon framtiden? Kanske för vissa men inte för mig men det var trots allt en trevlig bekantskap.

BETYG: 4 / 5

2 gillningar

Trevlig recension :slightly_smiling_face:
Flip 4 verkar mycket trevlig, man ser hur långt Samsung kommit med version 4
Spännande vad du tycker om Fold 4

Skarven :cold_face: Och folk klagar på notchen på iPhone...

Från sajten:


Samsung ser till att deras populära Galaxy Z Flip 4 blir en aning lyxigare både på utsidan och insidan.

Samsung har samarbetat med det franska lyxmärket Maison Margiela för att ta fram en ny tjusig Galaxy Z Flip 4. Utöver den uppenbara skillnaden på chassit så kommer även insidan bjuda på skräddarsytt gränssnitt, ikoner och bakgrundsbilder.

Den stilrena förpackningen innehåller telefonen, laddningskablar och två designade skydd. Ett läderskydd och ett silikonskydd med en ring. Galaxy Z Flip 4 Maison Margiela Edition kommer att släppas i utvalda länder den 1 december men ingen prislapp har avslöjats ännu, men räkna med extra mode-moms.

Via: PhoneArena

1 gillning

Till och med Haaland gillar den.......