Samsung Galaxy Watch5 är en läcker rund smart klocka

Från sajten:
image

Samsung fortsätter att lansera nya produkter och för någon månad sedan fick vi se Galaxy Watch5. Vi har testat denna nu i ett par veckor och gillar den!

Smarta klockor är en syn som blir allt vanligare nuförtiden, både hos män och kvinnor. Varianterna är många och vissa är smartare än andra, en del är plastiga och andra är gedigna i kvalitetskänslan. Priserna skiljer sig åt och visst går det att köpa en smart klocka för bara några hundralappar men frågan är om de är så smarta. Samsung kontaktade oss och frågade om vi ville testa den nya Galaxy Watch5 och visst ville vi det. Läs vidare för att se varför vi tycker om denna!

Det här är Samsung Galaxy Watch5

Uppföljaren till populära Watch4 tar vid där föregångaren slutade och utseendet skiljer sig inte så mycket för det otränade ögat. Som med många smarta klockor idag så tenderar de större förändringarna ligger i tekniken och inte så mycket i utseendet. Den sportiga looken på nya Watch5 innebär att den är väl lämpad för dig som använder Android och gillar att röra på dig.

Samsung Galaxy Watch5 levereras i en stilren och minimal förpackning som skiljer sig åt mot storebror Watch5 Pro som är en mer minimalistisk. Skärmstorleken på Galaxy Watch5 är 1,4″ och av typen Super AMOLED.

Samsung Galaxy Watch5

Förpackningen innehåller en Samsung Galaxy Watch5, en laddare (utan strömadapter) samt lite dokumentation. Laddkabeln ansluts till en strömenhet som har ett uttag för USB-C.

Samsung Galaxy Watch5

Armbandet som medföljer Samsung Galaxy Watch5 är av matt svart material som är mjukt och följsamt.

Samsung Galaxy Watch5

Första intrycket av Samsung Galaxy Watch5 efter att jag packat upp den är positivt. Mycket för att vikten är låg och att den känns smidig vilket bådar gott inför vardagens testande.

Installation av Samsung Galaxy Watch5

När klockan är laddad och startas upp för första gången är det enkelt att i appen Samsung Wearable para ihop mobilen med klockan. Denna hittas mer eller mindre omgående och efter begäran om parkoppling är det dags att se vilka inställningar som kan göras.

Samsung Galaxy Watch5

I appen finns en översikt över klockans olika inställningar och möjligheter. Via appen går det att välja och anpassa vilken urtavla som ska visas på klockans skärm. En del urtavlor finns redo att ladda ner direkt medan andra får laddas ner via Galaxy Store vilket innebär att du behöver ha en Samsung-mobil. Vid testet har jag använt en Redmi 10S så där försvann den möjligheten. Å andra sidan finns det trots allt en hel del urtavlor att välja mellan. Justera ordningen som apparna visas i är enklare via mobilen än via klockans skärm så detta rekommenderas.

Vill du ha snabbare åtkomst kan du använda “kort” som är genvägar till dina mest använda funktioner i klockan. Dessa nås genom att svepa från vänster till höger på urtavlan. Ändra om eller lägg till enkelt via appen.

Utöver detta finns en snabbpanel som finns åtkomlig genom att svepa uppifrån och ner på klockans startskärm. Skulle du förlägga klockan går det att pinga denna via appen i mobilen vilket kan vara bra om den inte hittas.

Precis som med många andra mobila enheter finns det en uppsjö av inställningar som gör att klockan enkelt anpassas efter dina egna preferenser. Dessutom finns en del tips och en användarhandbok tillgänglig i appen vilket underlättar för dig som vill fördjupa dig lite mer i klockans många funktioner.

Så här fungerar Samsung Galaxy Watch5 i vardagen

För den som funderar på skillnaden mellan Samsung Galaxy Watch5 Pro och Watch5 så ligger det mesta primärt i utförandet och designen jämfört med Watch5 Pro. Den senare har för övrigt ett större batteri också vilket märktes under testens gång. Det är lite mer kvalitativ känsla över Watch5 Pro och framförallt skiljer den sig åt rent viktmässigt. Watch5 är en lättviktare om man väljer det begreppet.

Samsung Galaxy Watch5

Tjockleksmässigt är det inte så stor skillnad men Watch5 Pro ger ett lite mer gediget intryck tack vare den tjockare boetten som håller samma mått runt om. Watch5 smalnar av mot armbandet vilket gör att den ser tunnare ut.

Samsung Galaxy Watch5

Till vardags bär jag normalt en Apple Watch Series 4 och för den som är intresserad av att se hur dessa skiljer sig åt rent storleksmässigt (båda är 44 mm) så ser man det här. Jag är så pass van vid min vanliga klocka att jag faktiskt, vid en jämförelse saknar den runda formfaktorn en del. Men bara lite.

Samsung Galaxy Watch5

Det finns ett antal olika urtavlor att välja mellan så det är ganska enkelt att hitta en som fungerar med vad du vill kunna se. Är det en överblick över tid och träning och väder och hälsa så är detta en trevlig urtavla att ha aktiv i klockan. Jag upplever skärmen som bra och tydlig i de flesta situationer vilket är positivt. Att använda mig av en “Always on”-display uppskattar jag eftersom jag saknar detta på min nuvarande smarta klocka.

På fotot nedan framgår det ganska tydligt att det finns en tjockare “sorgkant” runt urtavlan. Tack vare klockans design så känns denna mer påtaglig än i till exempel Galaxy Watch5 Pro. Svårt att bygga bort dessa förvisso men just här känns den lite väl tjock.

Samsung Galaxy Watch5

Samsung Galaxy Watch5 gör vad som förväntas av en smart klocka. Tack vare den låga vikten så märks den knappt av där på armen vilket är positivt. Den smarta klockan mäter det som går att mäta idag när det gäller fysisk aktivitet samt även en hel del annat som rör din fysiska hälsa. Allt är tydligt och överskådligt via skärmen på klockan, givetvis lite beroende på vilken urtavla som väljs. Batteritiden är också helt okej, inte så bra som hos storebror Watch5 Pro men ger ändå upp till 40 timmars drift.

Samsung Galaxy Watch5

Hälsomässigt så mäter Galaxy Watch5 kroppssammansättning vilket innefattar kroppsfettprocent till skelettmuskelvikt, puls och EKG samt blodtryck vilket då kräver en Samsung-mobil och tillgång till en riktig blodtrycksmätare för att ha något att jämföra med.

Stilmässigt så finns det flertalet armband i olika färger att välja på som tillbehör så att den egna stilen respekteras. Boetten finns dessutom i fyra olika färger; Graphite, Silver, Pink Gold och Sapphire.

Samsung Galaxy Watch5

Laddaren ser för övrigt till att upp till 45 % laddas på 30 minuter vilket är bra om batteriet är på väg att ta slut.

Recension: Samsung Galaxy Watch5

Fördelar

  • Ganska prisvärd
  • Många funktioner
  • Lätt och smidig
  • Bra skärm

Nackdelar

  • Inget för Apple-användare
  • Lite stor sorgkant
  • Något begränsad utan Samsung mobil

Detaljer

Tekniska specifikationer Samsung Galaxy Watch5:

  • Nätverk/mobilnät: Wi-Fi, Bluetooth
  • Positioneringsteknik: GPS,Glonass,Beidou,Galileo
  • Wi-Fi: 802.11 a/b/g/n 2.4+5GHz
  • NFC: Ja
  • Bluetooth: v 5.2
  • Bluetooth-profiler: A2DP,AVRCP,HFP,HSP
  • OS: Wear OS Powered by Samsung
  • Skärmteknik: Super AMOLED
  • Skärmstorlek: 1.4″ (34,6mm)
  • Upplösning: 450 x 450
  • Färgdjup: 16 M
  • Processorhastighet: 1.18GHz
  • Processortyp: Dual-Core
  • Minne: RAM 1.5 GB, internt 16 GB, tillgängligt 7.5 GB
  • Sensorer: Accelerometer, Barometer, Bioelectrical Impedance Analysis Sensor, Electrical Heart Sensor, Gyro Sensor, Geomagnetic Sensor, Light Sensor, Optical Heart Rate Sensor
  • Mått: 43,3 x 44,4 x 9,8 mm
  • Vikt: 33,5 gr
  • Batterikapacitet (mAh, typisk): 410
  • Batteritid: Upp till 40 timmar
  • Ljuduppspelningsformat: MP3, M4A, 3GA, AAC, OGG, OGA, WAV, AMR, AWB

Rekommenderat pris för Samsung Galaxy Watch5 är 3.490 kronor och du kan läsa mer om klockan på företagets hemsida.

Sammanfattning

Samsung Galaxy Watch5 är en riktigt trevlig och smart klocka som med sin låga vikt, bra batteritid och skarpa skärm finns där på armen utan att märkas. Det runda formatet gör sig bra på de många olika urtavlorna som finns där olika funktioner visas tydligt. Klockans många funktioner gör den dessutom kompetent med tanke på ett ganska bra pris. För dig som är Android-användare och då kanske främst har en Samsung mobil så får du ut ganska mycket av klockan, tyvärr är den inte något att rekommendera för en Apple-användare. Snabb laddning och många mätpunkter gör den perfekt för dig som i vardagen vill hålla koll på din hälsa och aktiviteter kring denna.

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!
1 gillning