Uppföljaren till chippet som sitter i Galaxy S23-serien kan ha börjats testas i diverse prestandamätningar.
Ett resultat från Vulkan har nyligen arkiverats bland programmets prestandamätningar. Vulkan fokuserar mest på grafik och många tror nu att resultatet kommer från det grafik-chip som misstänks hamna i Samsungs nästa flaggskeppstelefoner. Galaxy S23-serien har ett anpassat Snapdragon 8 Gen 2 med grafikchippet Adreno 740.
I resultatet går det att läsa att ett Adreno 750 har testats med en Samsung-enhet och det är minst sagt imponerande. Resultatet blev 17 031 poäng för enheten som använder Adreno 750 jämfört med Galaxy S23 Ultra som ligger på 9 379 poäng. Troligtvis kommer det att sitta ett Snapdragon 8 Gen 3 i de kommande lurarna som ryktas lanseras i januari.
När det gäller Samsung så tror jag att det mest beror på att Exynos är deras egna chip och blir billigare än att köpa från Qualcomm. Sedan tror jag att Exynos inte stödjer CDMA vilket finns i USA och andra länder. Sedan gissar jag villt att Samsung vill ta fram ett bättre chip än Qualcomm Snapdragon som de kan kränga på marknaden. Samsung lärde ju sig dessutom den hårda vägen, tror det var med S6 serien där Snapdragon överhettades så de var tvungna att gå på Exynos i hela världen
Rykten är rykten men Samsung ser ut att snåla in på hårdvaran på S24 serien. Visst går det att optimera mjukvaran så det blir smidigt ändå.
Men Samsung balanserar lite på gränsen om de går för långt: