Samsung Bespoke Jet är en riktigt läcker dammsugare

Från sajten:
image

Att städa är något vi har svårt att komma från helt även med intåget av robotdammsugare i våra hem. Oavsett hur vi än bär oss åt så kommer inte roboten att ta sig an möbler och lister i hemmen.

Robotdammsugaren har blivit en av de mer populära och självgående prylarna i våra hem. Utbudet har formligen exploderat på senare år och visst är det skönt att slippa tänka på den mer vardagliga städningen i våra hem. Å andra sidan så löser inte robotdammsugaren hela städningen åt oss då den inte dammsuger uppe på byrån eller längs med golvlisternas ovankanter. Eller på de där platserna där robotdammsugaren inte alltid når och då får vi kanske ta till den gamla trotjänaren med sin slang som fastnar överallt. Dock så har de traditionella dammsugarna utmanats mer och mer av kompetenta och sladdlösa skaftdammsugare.

Samsung Bespoke Jet och alla tillbehör

Vi fick en förfrågan om vi ville testa toppmodellen från Samsungs serie av skaftdammsugare och visst nappade vi på det. Det rör sig om Samsung Bespoke Jet och den modell som skickades för test var i färgen Woody Green. Det ska sägas direkt att detta är en skaftdammsugare i den övre prisklassen och kanske inte något som gemene man köper över lunchen för att lösa dammsugningen i hemmet…

Samsung Bespoke Jet

Samsung Bespoke Jet kommer med flera smarta funktioner samt en mängd olika tillbehör som ska se till att dammsugningen blir optimal i hemmet. Det som direkt skiljer denna modell från andra modeller på marknaden är den självtömmande stationen där du hänger fast skaftdammsugaren för laddning.

Bland de många tillbehören finner vi en smart anordning för att förvara dessa i när de inte används. Flertalet olika munstycken beroende på var du tänker städa och för olika golvtyper. Dubbla batterier är smart vilket gör att du inte behöver vänta om den laddar ur under städningen, bara till att byta batteri och fortsätta.

Samsung Bespoke Jet

Innan du börjar använda din nya dammsugare behöver du välja vilket språk som ska visas på displayen. Via displayen får du status om batteritid, vilket läge du dammsuger i (MIN-MID-MAX) och allt via en tydlig sådan dessutom.

Samsung Bespoke Jet

Då dammsugaren enbart ska recenseras valde jag en plats i vardagsrummet för att den ska vara lättåtkomlig för hela familjen. Normalt sätt kanske den placeras i tvättstugan eller i hallen och även om den ser något klumpig ut, hängandes i laddstationen som även är tömningen så är den rätt trevligt designad och behöver inte skämmas för sig i hemmet.

Samsung Bespoke Jet

Den smarta hållaren för tillbehören visar att man tänkt till. Alla tillbehören kan med enkelhet hängas upp här och det är även möjligt att ladda reservbatteriet genom att ansluta strömkabeln till hållaren. Behöver du flytta runt den under städningen så är detta enkelt tack vare det inbyggda bärhandtaget upptill. Tillbehören snäpps fast så det är ingen risk att dessa trillar av vid förflyttning av dessa. Smart och snyggt löst av ingenjörerna på Samsung!

Samsung Bespoke Jet

Användning av Samsung Bespoke Jet i vardagen

I säkerligen ett decennium har vi använt oss av en skaftdammsugare från Electrolux med avtagbar handenhet. Den var säkert riktigt bra i början men den gjorde nog sitt för ett antal år sedan så att nu få uppleva var tekniken tagit sig inom området för skaftdammsugare var intressant. Efter uppackning var det generella intrycket att den såg lite klumpig ut jämfört med den äldre vi har. Fast egentligen så är det bara en annorlunda konstruktion som ger detta intryck även om vikten på den äldre var något lägre. Hanteringsmässigt så tycker jag att Samsung Bespoke Jet följer mina rörelser bra och den ter sig lättrullad längs med golven. Faktum var att efter ett par körningar på bottenvåningen så var den en ren fröjd att använda. Inte minst sugeffekten gör att allt sugs upp direkt så man slipper köra med dammsugaren fram och tillbaka över smutsen.

Batteriet räcker i upp till en timmes körning på lägsta läget och givetvis minskar körtiden om du behöver städa med högre effekt. För vår del räckte detta gott och väl till att dammsuga bottenvåningen och rent tidsmässigt tyckte jag det gick betydligt fortare också. Jag tillhör nämligen den kategori människor som alltid lyckas fastna med sladden någonstans, eller slangen och sedan hivar ur mig en ramsa svordomar för att den fastnat. Min lycka är på gränsen till total när jag upptäcker att jag bara kan gå runt och slippa tänka på att dra en klumpig dammsugare efter mig eller att slangen och kabeln fastnar titt som tätt. Riktigt skönt!!!

Samsung Bespoke Jet

Själva behållaren sitter upptill och skymmer inte sikten vid dammsugning (här är det dottern som får dammsuga medan jag tog lite bilder). Munstycket rullar fint över golvet och smutsen följer enkelt med vilket ju alltid är tacksamt när man dammsuger. Det är lätt att manövrera munstyckena vid dammsugning så du behöver inte vrida armarna av dig för att komma runt en blomkruka eller stolsben.

Samsung Bespoke Jet

Tack vare de många tillbehören är det också enkelt att snabbt koppla loss och ansluta ett mer lämpligt munstycke. Som här när det gällde att ta hand om en spindel uppe i taket. Enkelt att nå och full kontroll även om själva motordelen kan upplevas som lite tung om man ska gå över hela taket i denna ställning. Även här upptäcker jag att ingen dammsugarslang är i vägen och irriterar mig eller att jag snubblar på en klump på golvet som efterhängset förföljer mig…

Samsung Bespoke Jet

Köksgolven blir även dessa rena och med ett mer anpassat munstycke sugs smulor och annat upp utan problem. Även detta mindre munstycke är lättmanövrerat och gör sitt jobb.

Samsung Bespoke Jet

Det roterande munstycket kan mycket väl hypnotisera dig om du tittar för länge på mönstret som snurrar i full fart innanför plasthöljet.

Samsung Bespoke Jet

Tillsammans med Bespoke Jet medföljer även ett munstycke avsett för dig som har husdjur hemma. Vi har inga husdjur men det visade sig vara effektivt mot hår i soffan, såväl långa som korta och det mer gummiliknande munstycket drar enkelt till dig allt.

När det är dags för finlir mellan prydnadssakerna passar munstycket med borste perfekt för detta. För första gången blir jag dock varse om att det här kan bli lite svårare att se exakt var du dammsuger eftersom dammbehållaren skymmer sikten delvis. Säkert en vanesak men här krävs lite mer träning från min sida.

Samsung Bespoke Jet

När Samsung Bespoke Jet laddas i den dedikerade laddnings- och tömningsstationen syns batteristatus tydligt på displayen. Dessutom lyser batteriet upp och visar när det är fulladdat så ingen risk att man missar detta. Men, som jag sa tidigare så innebär det medföljande extrabatteriet att du egentligen inte behöver bry dig så mycket. Såvida du inte har en större herrgård så räcker det gott och väl. För vår del var det praktiskt att snabbt kunna byta batteri och sedan dammsuga ovanvåningen.

För att tömma dammbehållaren trycker du enkelt på en knapp framtill på tömningsstationen. Då öppnas locket i underkanten och allt damm i behållaren sugs ut med full fart. Tryck ett par gånger till så att det sista envisa följer med ut och enligt uppgift ska 99.999% av dammet fångas upp. Det är en trevlig feature men huruvida den är nödvändig får var och en bestämma för det går trots allt bra att tömma manuellt också. Förresten, locket till dammbehållaren stängs inte automatiskt så säkerställ att du stänger detta innan du försöker dammsuga igen.

Inuti tömningsstationen sitter en avlång, lite mer traditionell dammsugarpåse som när den är fyllt ersätts med en ny. I denna hamnar allt vid den automatiska tömningen vilket är praktiskt.

När du dammsugit en stund ger displayen status om hur lång tid du har kvar innan det är dags att ladda batteriet. Detta är smidigt och smartare än en dammsugare som bara lägger av mitt i städningen (vår gamla har för vana att göra detta). Det blir helt enkelt lite enklare att planera städningen i mitt tycke.

## RECENSION: SAMSUNG BESPOKE JET

FÖRDELAR

  • Många medföljande, smarta tillbehör
  • Bra sugkraft
  • Smidig hantering
  • Praktisk förvaring av tillbehören
  • Snygg design
  • Display visar återstående körtid

NACKDELAR

  • Priset
  • Klumpigt stativ/hållare

DETALJER

TEKNISKA SPECIFIKATIONER SAMSUNG BESPOKE JET COMPLETE EXTRA:

  • Modellnummer: VS20A95943N/WA
  • Färg: Woody Green
  • Sugeffekt: 210 W
  • Drifttid: 120 min
  • Dammbehållarens kapacitet: 2,0l + 0,5l
  • Borste: Jet Dual, Slim Action, Mini-Turbo (Pet tool)
  • Tillbehör: Flex Tool, 2-in-1 Combination Tool, Crevice Tool, Extrabatteri, Dammpåsar (3 st.), Laddstation : All in One Clean Station
  • Teleskopskaft: Ja
  • Display: LCD
  • Vikt: Slim Action: 2,5 kg
  • Jet Dual: 2,7 kg

Rekommenderat pris för Samsung Bespoke Jet ligger kring 11.500 kronor. Den finns även i färgerna Misty White samt Midnight Blue, då med olika tillbehörskonfigurationer. Vill du läsa mer om Samsung Bespoke Jet kan du göra det här.

SAMMANFATTNING

Vi har testat Samsung Bespoke Jet i ett par veckor nu och är positivt överraskad över de många fördelarna. Att för ett tag lämna en traditionell dammsugare som envist följer efter en innebär denna skaftdammsugare en slags frihet. Tack vare de många tillbehören blir den dessutom oerhört mångsidig och efter ett tag saknar du inte din gamla trotjänare alls. Normalt sett så kör vi en robotdammsugare här hemma så en skaftdammsugare var ett bra tillskott till de ytor som roboten inte fixar eller kommer åt. Egentligen finns bara en sak att anmärka på och det är priset. Nästan 12 laxar är i högsta laget även om den säkert är värd sina slantar med tanke på mångsidigheten.

BETYG: 4.5 / 5