Sämre hastighet med ethernetkabel

Hej
Jag har en Unifi 8 switch i vardagsrummet som går till min Asus router i sovrummet. Till den switched har jag också en Unifi ACP. Jag har fiber med 300 Mbps och ansluter jag till min ACP med telefonen eller Apple TV får jag typ full hastighet, men kopplar jag in min Apple TV till samma switch med kabel får jag bara en hastighet på 80-90 Mbps.

Vad är det som går fel?

Jag har testat med olika kablar cat 5 och 6.

Vad är det för modell på Apple TV? Det var relativt nyligen som de fick gigabitnätverk i den porten. De äldre modellerna klarar max 100 Mbit via kabel.

Alla äldre Apple TV till och med Apple TV HD har bara 100 Mb ethernet. Apple TV 4K-versionerna har gigabit ethernet.

Zop hann före… :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ska även tilläggas att Cat 5 klarar max 100 Mbit. Du måste ha minst Cat 5e.

1 gillning

Nu var detta inte trådskaparens fråga men då jag är lite nyfiken så kastar jag ut en fråga.

I vilket läge behöver man mer än 100 Mbit till en Apple TV ?

2 gillningar

Svårt att komma på något tillfälle då det behövs men drar till med när man vill använda Bredbandskollen för att se hur snabb uppkoppling man har. :thinking:

1 gillning

Möjligtvis den där nya splitscreen-funktionen där man kan se fyra fotbollsmatcher samtidigt men jag är osäker på om det behövs ens då.

Finns det ens Cat 5 kablar att få tag på idag? Det är över 20 år sedan 5e kom så de flesta 5 kablar som säljs idag brukar vara 5e. Även om det inte står på kabeln.

Är det så? Är inte de flesta Cat6 sedan många år?

Tror det är få Cat 6 kablar som säljs som Cat 5 men Cat 6 är vanligare än Cat 5 idag.

Aldrig skulle jag säga för än så länge har ingen streamningtjänst högre bitrate än 100MBit/s

Förutom om man hostar själv och har större blu-ray rips på 80+ gb då fungerar det inte bra med nics för 100 Mbits. Men det är en helt annan sak.

Den som ser eller hör någon skillnad på en rip på 80GB mot original borde få medalj :wink:

Haha absolut. Det finns säkert vissa som är experter och kan se skillnad, jag är inte en av dom. Har en del 4k material hos mig, men majoriteten är 720/1080p och ingen klagar på det. :slight_smile:

1 gillning

Jag kan inte ha tyngre filmer än kanske 20-25 Gb på min NAS utan att det börjar hacka.

Hoppsan!
Det var faktiskt mer än jag trodde.

1 gillning

Det har nog mer att göra om hårdvaran på din NAS än NIC. :slight_smile:

När man ska briljera med en speedtest på 55 tummaren. :joy::joy::joy:

Så klart, att jag inte tänkte på det :sweat_smile: