Hej Bubblan.
Det är inte personen i inlägget som ställer frågan, utan en anonym, Ni kanske minns Bullen på 80-90 talet. ?
En vän ska sälja ett par pjäxor och
Har fått kontakt med en person som vill köpa dem, Konversationen har gått fram och tillbaka med frågor, mäta storlek mm. , och personen verkar seriös.
Nu till det krångliga. Personen bor i Spanien och vill ha det skickat dit. Personen har inte Swish, men kan be vänner att swischa. alternativt banköverföring.
Tänkte att det kan ju röra sig om en trepartsscam. att man ber en annan person att Swisha typ till mig och sen skickar jag till köparen som egentligen scammar den som skickar pengar till mig.
Då tänkte jag att de tär säkrare med banköverföring med risken att bli lurad. men funderar på om det är säkert att ge ut sitt bankkontonummer i form av IBAN nummer för att hens ka kunna föra över pengar? Finns det någon risk där?
Har den senaste tiden faktiskt sålt lite band Merch till folk i utlandet, en i Ungern och en i Danmark, (där fick jag betalat via PayPal och Vipps), så det är inge större problem att jag skickar till Spanien elder en adress i Sverige.
Varför ska någon i Spanien köpa ett par pjäxor ifrån Sverige. Känns inte så rimligt och lite osäkert med trepart för ett par pjäxor. Är ju kanske inte precis något "unik" föremål som rimligen kan dra internationella köpare. Men ska han ändå genomföra affären så kanske man ska kolla på liknande "blocketpaket", har för mig jag sett sådanna tjänster för internationell handel, kan ha varit PayPal
Men kan nog hålla med @_empty här, jag hade inte gett mig in på det och gått vidare
För att förtydliga så är det en svensk person som huserar på ett skidforum här i Sverige som vill köpa dem men bor i Spanien. Så ingen som hitta ttill mig via Facebook marketplace eller så.
.
Trepart tänker jag att man slipper ifrån om hen betalar mig via banken.
Fått kontaktuppgifter nu och googlat, Fastighetssäljare på Mallorca, rätt stor mäklarfirma där hen verkar vara anställd
Frakt för ett par tunga gamla pjäxor måste nästan vara dyrare än pjäxorna i sig. Det verkar helt orimligt att just dom här pjäxorna skulle vara det bästa valet för någon i Spanien.
Måste finnas billiga pjäxor hos Snowinn.com som redan har sitt lager i spanien. Dom har butik där också så personen kan prova på fötterna direkt och bli nöjd kund med några som passar.
450 i frakt pjäxorna är ganska nya, och väldigt sparsamt använda. Lite googling på Snowinn, ett par liknande pjäxor med liknande egenskaper på kostar ungefär dubbelt upp mot vad jag säljer med frakten inräknat. Säljer dem nog för billigt.
Men ja lite intressant är det ju. Men konstiga saker har jag sålt, Sålt band merch till utlandet för i princip samma pris som personen skulle betalat om den köpt direkt från webshoppen i fråga.
Helt rätt, det är inga problem. Man kan dock göra en reverse på betalningen. Alternativt är det en tredjepart som för över pengar och dessa pengar har med penningtvätt att göra, icke bra.
Men om personen är svensk så borde hen kunna be någon av sina familj/vänner genomföra affären med Dig i Sverige. Sen får de lösa frakt för pjäxorna till Spanien bäst de vill.
Att personen får bekosta eventuell ”extra” frakt från dig till dennes vän/familj i Sverige borde inte vara någon issue,
Första tanken jag får att det verkar vara mer strul än vad det blir på kontot. Det fanns ju lite sådana scam där folk betalade för mycket och sen ville ha pengar tillbaks. Och det fanns de som hade egna fraktbolag som gjorde någon habrovink. Jag håller men @killene, skicka till någon av köparens vänner i Sverige eller hoppa av.