Sålde skor på TikTok och drog in 25 miljoner kronor

Från sajten:
image

Fredrik Rinaldo startade Merch Sweden som UF-företag 2017 och vann senare SM i UF-företag. Idéen var enkel – att sälja sällsynta sneakers på internet mot bud.

Det var tufft i början men efter inbrott i lagerlokalen i Västerås blev företaget viralt på TikTok och på den vägen är det. Efter inbrottet delade Fredrik videos från övervakningskameror och fick snabbt en bredare bas av följare, sedan gav samarbeten med influensers, där bland Anis Don Demina, ytterligare skjuts.

Nu har det lilla UF-företaget gått från ingenting till 25 miljoner på fem år och har över 200 000 följare. Företaget söker och köper in unika och efterfrågade sneakers som de sedan säljer via sin hemsida och TikTok-kanal. Där håller de en nära relation med följare och sin community. Via bud har de nu sålt unika sneakers för upp till 100 000 kronor paret.

Företaget fortsätter att utvecklas och under två veckor med en pop up-butik i Visby i somras såldes sneakers för en miljon kronor och har nu släppt sin egen klädkollektion. Ägaren själv förespår att växa till ett miljardföretag inom 10 år.

Via: Breakit.

När man ser hur priserna verkligen har skenat iväg på Jordan och liknande modeller blir man lite less. Visserligen är modellerna/colorway limiterade till viss del men det släpps varje vecka nya och det är ju egentligen inte så speciella.
Lite tragiskt när man vet att många ungdomar suktar efter dessa.

Ja, verkligen less! Men man får se det som ett unikt samlande, där det blir två olika marknader. Gemene man bryr sig nog inte om unika färgkombinationer. Men samtidigt kostar de ju närmare 2000kr för nya ounika också - och ännu mer för endel Jordans och liknande som sagt. Så är svårt för ungdomarna som faktiskt vill ha dem som du säger.

Är ju lite av en sneakerhead själv, såklart, eftersom jag samlar på allt annat. Men allt över 1500 känns överflödigt. Stadium Outlets fyndavdelning for the win, lyckats hitta Air Force i flera varianter och även Max 1 och Max 90 för småpengar! :heart::athletic_shoe:

1 gillning

Det har väl blivit så här när det är så många som köper och säljer på nätet för att bara tjäna pengar.
För det är ju ingen av dessa som köper direkt av Nike som typ Sneakersnstuff som har avtal.
Var med dottern i stan för några veckor sedan. Ligger två butiker som bara säljer den här typen av sneakers.
Dom har typ 50-60 modeller och alla är ganska snarlika men enligt dom själva är alla "limiterade".
Olika priser på olika storlekar dessutom.
Ingen av dessa butikerna köper direkt av Nike utan budar väl hem på nätet och säljer vidare.
Lite underlig affärsmodell men det verkar ju funka.

Det blev inga skor för dottern för dom skulle kosta 3000:- för dessa. Svarta och vita.
Våran gräns var 2000:-.

Jag har helt enkelt blivit för gammal för att fatta det här. :nerd_face::joy:

1 gillning

Hehe, ja men tydligen verkar det vara ett vinnande koncept! :point_up:t2:

2000 tycker jag va en lite väl generös gräns! :joy: 300 är gränsen för min dotter! :joy: Typ.

Dessa är nog mina finaste skor som jag knappt vågar använda. Air Force av kork. Är dessvärre den andra releasen - första har gått för typ 20 000 på auktion.

2 gillningar

Synd ni missade denna deal, dock navy.

https://www.zalando.se/jordan-air-1-sneakers-armory-navywhiteblack-joc12o006-k14.html

För en som inte är insatt. Har inte sneakers över lag en väldigt platt och tjock sula och är därför inte särskilt bekväma att gå i?

Sneakers är väl det skönaste man kan gå i.:nerd_face:

Men det beror väl på vilka sneakers du pratar om.
Converse till exempel är ju väldigt tunna och platta.

Så det beror ju helt på vilken modell.

1 gillning

klarar iaf 2000kr gränsen ju :relaxed: