Kan man säkerhetskopiera en app som inte finns i App Store längre från sin enhet och sedan återinstallera den när man skaffat en annan enhet? Typ lägga den på en USB sticka eller ett minneskort.
Såhär säger ChatGPT 4o:
Att säkerhetskopiera en app från en iPhone och installera den på en annan enhet, särskilt om appen inte längre finns tillgänglig i App Store, är en komplicerad process och medför vissa begränsningar.
-
iTunes Backup: Tidigare versioner av iTunes kunde användas för att säkerhetskopiera appar, men Apple har tagit bort denna funktionalitet i de senaste versionerna. Om du har en äldre version av iTunes kan du försöka använda den för att säkerhetskopiera din app.
-
iMazing: Tredjepartsverktyg som iMazing kan hjälpa till att säkerhetskopiera appar och deras data. Med iMazing kan du extrahera appens .ipa-fil och sedan installera den på en annan enhet. Detta förutsätter att appen är kompatibel med den nya enhetens operativsystemversion.
-
Begränsningar:
- Apple ID: Du måste använda samma Apple ID som användes för att ladda ner appen ursprungligen.
- iOS-kompatibilitet: Appen måste vara kompatibel med iOS-versionen på den nya enheten.
- Juridiska begränsningar: Det är viktigt att säkerställa att du inte bryter mot någon licensöverenskommelse genom att flytta appen på detta sätt.
-
Cloud Data: Om appen använder molnlagring för sina data kan du logga in med ditt konto på den nya enheten för att få åtkomst till samma data, även om du inte kan installera själva appen igen.
-
Kontakta Utvecklaren: Om appen är kritiskt viktig kan du försöka kontakta utvecklaren direkt för att se om de kan erbjuda någon lösning eller om det finns en ny version av appen tillgänglig via andra kanaler.
Sammanfattningsvis, även om det är tekniskt möjligt att säkerhetskopiera och flytta en app, innebär det flera steg och vissa begränsningar som kan göra processen komplex.
I mitt fall räcker det att få en kopia på appen då jag inte lagrar något i den.
Det verkar ju gå att göra med iMazing.
Håller på att testa men kopieringen blev avbruten.
Vad är det för app förresten? Ibland hade faktiskt Android varit lättare, bara ladda ner en .apk och installera.
Det är 2 appar för mätning av klockor när man justerar in de. Företaget som tillverkat utrustningen gick i konken under pandemin. Apparna har funkat hela tiden men som sagt inte längre i luren. I ipaden funkar de fortfarande och det räcker då det är i den jag använder de men risken är ju att de slutar funka helt plötsligt. Jag hittar inte hur jag ska säkerhetskopiera appen bara dess data som jag gjort men det blev en fil på 75kb så det är ju inte hela appen.
Finns bara dessa val.
Ja, då vet jag inte tyvärr. Detta program ska göra ungefär samma sak, kanske värt att spana in.
https://anytrans.en.softonic.com/?ex=RAMP-2046.2
Dum fråga kanske, men har du sökt i den där mappen du visade? Alltså sökt på .ipa?
Edit: Hittade lite hjälp hur du kan hitta IPA filerna.
you can simply open a Windows Explorer and type this path in the address bar: C:\Users\User\Music\iTunes\iTunes Media\Mobile Applications`
För mig finns fortfarande många appar att ladda ner som inte finns kvar på App Store under App Store → Konto (uppe till höger) → Appar.
Jag har appen men den öppnar inte i luren. För förslag radera eller behåll appen. Men den funkar i ipaden.
Kör du äldre OS på paddan förresten? Kanske inte är kompatibel med senaste iOS?
Nix ios 18 beta 2 så appen funkar med det senaste.
Gick in där och kollade och det verkar som att alla appar jag har eller har haft är där utom dessa två.
Ser ut så här.
Och så här när jag försöker öppna.
@RolexJocke har du ingen äldre iPhone liggandes? Alltså typ nån gammal iPhone 7/8 eller nåt som du kan testa installera på? Om det inte går där heller så är det nog jailbreak som gäller för att få det att funka.
Vill inte meka för mycket med det då det kanske försvinner på ipaden. Jag skulle kunna testa att radera appen på iphonen då det inte är hela världen om den försvinner där men vill inte riskera strul i ipaden då jag kör allt på ett och samma apple id.