Säkerhetskopian är inte krypterad på extern hårddisk?

Min svaghet(ja ,bland många) är backup. Förr hade jag iCloud + något nätbaserat som fungerade bra + en lokal disk. Sedan gjorde de om det nätbaserade så det försvann. Den lokala använder jag ytterst sällan. Nu är det nästan 2 år sedan sist…:flushed:.

Drog igång nu. Då får jag upp detta:
bild

Betyder det att på min MBP ligger det krypterat men på den externa disken okrypterat? Kan man få det krypterat på den externa skivan?

Fundering dyker också upp om TimeCapsul är okrypterat?
Den externa är en ca fyra år gammal LaCie.

Vad säger inställningar? (Aldrig sett det - var inget sådant på min Time Machine-tid)

Vet inte riktigt var jag ska titta. Men under inställningar, TM hittar jag inga val jag kan göra som handlar om detta.

Funkar detta? https://www.google.se/amp/s/www.mactrast.com/2013/07/how-to-public-how-to-encrypt-time-machine-backups-with-os-x/amp/

1 gillning

Detta verkar beröra det: Skydda hårddisken för Time Machine-säkerhetskopiering av datorn - Apple-support

1 gillning

Båda dessa tips verkar ta mig vidare. Tack!

Det verkar inte som min HD(heter det så?) stödjer kryptering. :rage:

Det gör alla :slight_smile:

1 gillning

Min externa HD är kanske mer korrekt att säga. Jag tycker även den borde stödja det, för jag utgår från att det bara är olika sätt att kasta in ettor och nollor på ett medium. Men Apple skriver: 4…Om kryssrutan är nedtonad håller du pekaren över den ett ögonblick för att se en förklaring, t.ex. att den markerade skivan måste formateras om eller partitioneras. Om ingen förklaring visas så stöds inte kryptering på den markerade skivan.

Läste du det jag länkade till?

Jaa, om det sedan är något jag missförstår vet jag inte. Jag tog bort den gamla externa HD:n. Plockade fram den på nytt enligt de länkar/sidor jag fått. Men när jag skulle klicka i kryptera så gick inte det. Är det något jag missar?

Nu testade jag igen. Då kommer denna text upp som jag inte kan avkodifiera pga bristande kompetens.

Det betyder att när hårddisken formaterades har man inte använt GUID-Partitionstabell (GPT). Du behöver antagligen formatera om hårddisken för att kunna skapa krypterade partitioner på den. Då förlorar du all tidigare data på HDn, men det kanske inte gör något om senaste backupen till den var två år gammal.

1 gillning