Säkerhet har äventyrats?

Har uppdaterat min iPhone med senaste version. Fick någon form av meddelande att säkerhets har äventyrerats. Högt upp vid kanten av min iPhone så man inte såg hela texten och sedan försvann det. Vad kan det vara för konstigt? någon annan som fått det?Skärmavbild 2021-12-05 kl. 10.48.35

Kan nog vara att något av dina lösenord är svagt eller har upptäckts i en läcka. Kika under Inställningar → Lösenord → Säkerhetsrekommendationer.

1 gillning

Ser du inte meddelandet om du swipar ner från vänster sida av skärmen?

Tack för tipset! det verkar vara en ny funktion? Då är det 8 st där med dataintrång som upptäckts som man ska ändra lösenord. Känns tryggt att man har en iPhone men hur kan dom upptäcka det? i synnerhet blir jag osäker numera att varenda webbläsare vill lämna förslag och spara själva ens lösenord. Jag har 3 st parallellt.

Du kan läsa mer detaljer här:

Och här:

1 gillning

Den försvann

Hur de kan upptäcka vad?

Intressant att man får varning på apples egna lösenord som lätta att gissa.

1 gillning

Använder 1Password som har alla dessa funktioner och flera funktioner som jag tycker saknas i Apples lösning. Genererar till exempel helt omöjliga lösenord.

Att det har varit dataintrång /dessutom på sådana ej udda siter som man skulle tycka att dom borde ha bra säkerhet.

Det är inte direkt bara Apples lösenord för min del. Pga har även Chrome och Brave som har sådana tjänster. Jag kombinerar egna lösenord själv och har en egen lista pga man kanske inte kommer in på olika enheter. Måste jag säga att mitt system är nog uruselt.

Ibland kan det vara värt några hundringar om året med en lösenordsgenerator.

Det är inte att jag är snål men som jag känner mig skulle jag säkert krångla till det. Apples nyckelring t ex har jag aldrig förstått mig på.

1Password är rätt så enkelt att handskas med tycker jag.

1 gillning

Så även Bitwarden. Kostade mig 87,47 kr för ett år. :grinning:

På iPhone använder jag Apples egna Lösenord och tycker det fungerar utmärkt att generera lösenord och logga in på alla ställen med Face ID. Har fått upp några Säkerhetsrekommendationer på gamla lösenord som jag hittat på själv men har bytt dem allteftersom till andra genererade av Lösenord. På iMacen använder jag Apples Nyckelhanterare.

Större sitter är mer utsatta för försök. Sedan är det också frågan om vad för typ av intrång det har varit Om de har kommit över känslig information eller ej. Men det är alltid rekommenderat att byta lösenord när det sker och man ska alltid aktivera tvåfaktorsautentisering när det finns tillgängligt.

1 gillning

Det är uruselt. Skaffa en riktig lösenordshanterare som 1Password eller Bitward. Låt den generera lösenord åt dig och skapa riktigt långa lösenord med hjälp av den. Skapa ett bra lösenord till lösenordshanteraren enligt correct horse battery staple principen. xkcd: Password Strength

Undrar hur vanligt lösenordet correcthorsebatterystaple är tack vare xkcd?:slightly_smiling_face:

1 gillning

Posta inte mitt lösenord här i bubblan! :shushing_face: