Sagan om Amiga

Lite helgläsning. Råkade hamna på Ars Technica och fastnade i en artikelserie om Amiga. Välskrivet av Jeremy Reimer i tolv artiklar publicerade mellan 2007-2018. Nu har jag läst första fem delarna. Ars Technica verkar inte ha någon egen översiktssida, så jag lägger länkar till alla delarna här, så blir det lättare att hitta dem när jag ska läsa klart nästa helg :slight_smile:

A history of the Amiga, part 1: Genesis
A history of the Amiga, part 2: The birth of Amiga
A history of the Amiga, part 3: The first prototype
A history of the Amiga, part 4: Enter Commodore
A history of the Amiga, part 5: postlaunch blues
A history of the Amiga, part 6: stopping the bleeding
A history of the Amiga, part 7: Game on!
A history of the Amiga, part 8: The demo scene
A history of the Amiga, part 9: The Video Toaster
A history of the Amiga, part 10: The downfall of Commodore
A history of the Amiga, part 11: Between an Escom and a Gateway
A history of the Amiga, part 12: Red vs. Blue

Egentligen letade jag efter fortsättningen på denna artikel från förra veckan, om ARM-processorns historia. Också välskrivet av samma författare, men del 2-3 är inte publicerade ännu. ARM lever vidare och tillhör i högsta grad framtiden medan Amiga dog sotdöden, eller fick kanske aldrig en riktig chans innan konkurrensen hunnit ikapp deras försprång.

Det är en historia om drömmar, innovation och hårt arbete men också missade möjligheter, rent slarv och affärsmässig klantighet. Jag kom aldrig i kontakt med Amiga själv, men har ju förstått att användarna från 80- 90-talet var mer frälsta än några andra datorfans, så att drömmen hölls vid liv långt in på 2000-talet. Varför? Så här tror Remier i sista delen (jo, jag blädrade till "sista sidan")

Part of it was the uniqueness of a platform that was literally ten years ahead of its time. You can take an Amiga 1000 from 1985 and use it today as if you were using a modern (albeit slow) computer. It has a graphical user interface, color, stereo sampled sound, long file names, and pre-emptive multitasking. You can even, with the appropriate peripherals, connect it to the Internet. The equivalent Macintosh at the time had only a 9-inch monochrome screen and everything halted as soon as you held down the mouse button. A typical PC from 1985 was even more ancient, usually sporting a text-based display and a command-line only, single-tasking DOS.

To be so far ahead was both a blessing and a curse for the Amiga. The mainstream technology press didn’t quite understand it. The press either pretended like it didn’t even exist or published dismissive screeds claiming that nobody needed color, sound, or multitasking in a business environment. Ten years later when Windows 95 appeared, these same features were touted as innovative and exciting.
...

amiga-ad-alternate
Denna bild är påhittad. Så här borde antagligen Commodore marknadsfört sin guldklimp 1985. Sagan om Amiga är fylld med många "tänk om"...

...
The Amiga was an idea. It was the idea of a personal computer that was easy to use and fun, powerful enough to run cutting-edge games and applications, but still understandable by a single person. It was possible to know and recognize every file in the operating system and even comprehend how the custom chips worked on a fundamental level. Today, we have computers that are tens of thousands of times more powerful, but nobody would ever pretend to understand how every part of Windows works. Something has been lost.

The Amiga didn’t just play great games. It offered a glimpse into a sci-fi future, where affordable personal devices could allow ordinary people to edit video and create new three-dimensional worlds in software. But it was more than that. The Amiga, unlike any other computer that followed it, had both a soul and a heart.

1 gillning

Tack för länkar, ska läsas. Amiga, det var tider det. :slight_smile:

2 gillningar

Min Amiga 1000

5 gillningar

Är det ett par Carlsson OA-52 jag skådar?

Stämmer bra det, köpte dem nya för länge sedan, bytt element i dem då de led av att gummimembranen torkade sönder.

Vilken uppgradering Amigan var från C64an, på alla sätt. 3,5" diskarna kändes supermoderna mot kassetterna men även mot 5,25" diskarna min rika kompis hade.
Många pixlar man ritat i Deluxe Paint och alla fantastiska spel, Speedball 2, Stunt Car Racer och Populus med nollmodel-kabel (tror kabeln hette så). Just ja, alla Bodacious-diskar fulla med porr!

2 gillningar