Så undviker Amazon att betala inkomstskatt

Från sajten:
https://teknikveckan.com/nyheter/sa-undviker-amazon-att-betala-inkomstskatt/




CNBC har gjort en minidokumentär om hur Amazon sköter sina finanser. Bolaget är känt för att inte vilja betala alldeles för mycket skatt och mer eller mindre nolltaxerar. Detta är något som inte Amazon är ensamma om och exempelvis Volvo har tidigare fått kritik här i Sverige för att undvika att betala vinstskatt.

Dom stora bolagen vill dra nytta av alla fördelar som samhället har men inte bidrag i slutändan. Vad väl lite det som fick New York att tacka nej till Amazon till slut.
Felet ligger väl i att det går helt lagligt att komma runt systemen utan att betala skatt. Är det någon som har råd så är det väl dessa bolag.

Precis … inte direkt leif’s livs på hörnet som kan göra så här …

Jag ser inga problem i detta. Skatt är ett gammalt förlegat sätt för staten är sko sig på folk utan motprestation.

Ett argument som ofta kommer från folk med bra inkomst som inte behöver utnyttja samhällets skyddsnät. Har haft denna diskussion med min bror som tänker i liknande banor. :wink::heart_eyes:

Vård och sådant?

försäkring

Skatt är försäkring.

njaa…
Det är svårt att sätta krav på tex vården om den är skattefinansierad.

Finns inget land i världen där vården inte är i stora delar skattefinansierad.

… Är Du helt säker på det?

Som har fungerade välfärd - inkl USA.

men vad funkar bäst. privat eller statlig sjukvård?

Kombon.

jag är inte så säker. sjukvården i dubai fungerar klockrent. Den är till 95% privat finansierad.

Min fru som jobbar inomvården (eller ja… har gjort, nu är hon plastikkirurg) och har gjort det på flera ställen i världen säger samma sak.

ja?. De har ingen privat sjukförsäkring. Det var ju det vi pratade att den privata sjukvården funkar bäst

Dessutom är artikeln från 2013 så känns inte supernrelevant.

Har man en privat sjukförsäkring är det så klart bäst, men det måste finnas offentligt finansierad sjukvård för de som inte har den möjligheten - och även privat sjukförsäkringar är beroende av offentliga sjukvården.

eller så sermantill att samtliga har möjligheten till privat sjukvård

Det är det som kallas offentlig vård :slight_smile: