Så stora är världens städer i jämförelse med varandra

Den här kanalen brukar jämföra storlekar på fiktiga rymdskepp och annat. Nu jämför man olika städer med varandra. Riktigt coolt! Jag har alltid fått för mig att Köpenhamn är en liten ganska liten stad och så verkar alltså vara fallet!

Ja, jämförbar med stockholm.

Den hålan…

Ja, en liten håla som är jämförbar med cph :slight_smile:

Med Arlanda Terminal 4 som är lika rolig som Ronneby Flygstation.

1 gillning

Ja, Arlanda är helt värdelöst.

Är väl möjligtvis Charles De Gaulle, utanför Paris, som är tråkigare.

Inte om du gillar formgjuten betong!

Kastrup är ju betydligt sämre än Arlanda. Har spenderat för mycket tid på båda och ingen av dem är nån höjdare.

2 gillningar

Hädelse!

Personligen tycker jag att Kastrup är rena oasen i jämförelse med Arlanda.

Ibland åker jag till Kastrup bara för att äta röd pölse och dricka öl

4 gillningar

Kastrup är ju en flygplats, Arlanda mer helikopterplatta…

Tacka vet jag Landvetter!:sunglasses:

1 gillning

Snabbt in, snabbt ut!

1 gillning

Men ändå en riktigt flygplats. Sen är ju det den lilla petitessen att destinationerna är begränsade.

Med tanke på att @ante i övrigt är en så klok person, en riktig gentleman här på forumet, så undrar vän av ordning hur våra åsikter kan vara så olika.

För mig är Arlanda Terminal 4 trång, felbyggd (får köa i trappen) och det är stundtals långa köer till toaletterna samt litet utbud av restauranger och annat. Hela Arlanda T4 är byggd efter det faktum att Sky City en gång i tiden var ihopbyggt med T4. Detta innan säkerhetskontrollerna byggdes strax ovanför trappan.

SAS Loungen på T4 är bortom all räddning. Det är mer folk där än en linjebuss i rusningstrafik och champinjonsoppan är vattnigare än vad Pippis pappa fick i fängelse. Men visst, halva OLWs lantchipskonsumption i det här landet går till den lokalen.

Terminal 5 är något större men samtidigt otroligt långsmal och det känns som att varandra förbi en finlandsfärja i den där passagen. Dessutom känns allting så gammalt och säkerhetskontrollen verkar vara uppbyggd av IKEA Lack-möbler i björkfanér.

Kastrup har en endast stor terminal för alla resor (Terminal 2 & 3 är bara en fråga om var du lämnar in väskorna om du har några). En stor modern säkerhetskontroll med automatiska kösystem och dessutom Danmarks trevligaste personal i kontrollen.

Allt andas nordisk design. Flygplatsloungerna är större och med bättre utbud och det finns arbetsbord vid gaterna så det går faktiskt att sitta och jobba och det finns även gratis vilohörn. Betydligt större utbud av allt.

Då har vi inte ens tagit upp det faktum att Arlanda har världens dyraste kollektivtrafik kopplad till sig, det är helt absurt. Det är dubbelt så dyrt att åka från STH C till Arlanda C som det är att åka mellan Malmö och Köpenhamn - över en bro, som är helt finansierad av trafikavgifter. Dessa tåg går dessutom hela vägen till Göteborg. Fatta att Göteborg har direkttåg till Kastrup men inte sin egen flygplats.

1 gillning

Som göteborgare tar man ju hellre Kastrup än Arlanda. :+1:t3:

Har ni varit på Örebro flygplats ? Den e ingen höjdare heller

Jag baserar mina åsikter på tiden jag har spenderat på väntan vid byte av flyg. Där tycker jag att Arlanda är något bättre än Kastrup. Inte lika urtråkig helt enkelt med lite mer saker att göra. Särskilt om man är där lite sent på kvällen.
Nackdelen med Arlanda är att det är lite längre att ta sig mellan terminalerna men bussen mellan terminalerna där hjälper. Det är också mycket gående på Kastrup också.

Att man måste stå och köa i trappan när man ska igenom säkerhetskontrollen på terminal 4 på Arlanda är helt knäppt och jag är förvånad över att man inte har fixat det än. Men jag tar inte in det i min jämförelse mellan Arlanda och Kastrup då jag inte vet hur det är att starta en resa från Kastrup. Jag har bara bytt flyg där när jag ska till/från Göteborg eller Norge.
Tar därför inte heller med pengarna det kostar att ta sig mellan närmaste stad och flygplatsen.

Både Arlanda och Kastrup står sig slätt mot Gardemoen. Den är vacker och rymlig. Andas modern och trevlig flygplats. Även mycket smidigt att ta sig till och från Oslo samt att säkerhetskontrollen där flyter på bra.