Så påverkar tysta elbilar olycksstatistiken för oskyddade trafikanter

Från sajten:
image

En ny undersökning från danska trafikmyndigheten Vejdirektoratet avlivar myten att elbilar utgör en större fara för fotgängare och cyklister på grund av deras tystare gång vid låga hastigheter.

Studien, som analyserade trafikolyckor med el- och plug-in hybridbilar under perioden 2019–2023, visar att dessa fordon inte medför en ökad olycksrisk för oskyddade trafikanter.

Under den femåriga perioden inträffade 66 personskadeolyckor där fotgängare var inblandade tillsammans med antingen elbilar eller plug-in hybridbilar. Detta motsvarar 5 procent av alla olyckor med fotgängare under perioden, vilket speglar dessa fordonstypers andel av den totala personbilsflottan. Därmed finns det inget som tyder på att elbilar medför en ökad risk för fotgängare.

När det gäller olyckor mellan personbilar och cyklister visar undersökningen att elbilar och plug-in hybridbilar inte är överrepresenterade. Tvärtom finns en tendens att elbilar är inblandade i en något mindre andel av dessa olyckor jämfört med deras förekomst på vägarna.

Undersökningen noterar också att elbilar i genomsnitt är yngre fordon, ofta utrustade med modern säkerhetsteknik som adaptiv farthållare och automatiska nödbromssystem. Detta kan bidra till att förklara varför elbilar inte har haft en negativ, utan kanske snarare en positiv effekt på trafiksäkerheten.

Dessutom visar studien att yngre förare (18–24 år), som generellt har en högre risk att råka ut för olyckor, är mindre representerade bland förare av elbilar och plug-in hybridbilar i olycksstatistiken. Det är främst förare i åldern 35–54 år som är inblandade i olyckor med dessa fordonstyper, vilket kan bero på att elbilar hittills varit relativt dyra och därför mindre tillgängliga för yngre förare.

Läs hela rapporten som PDF.

1 gillning