Så öppnar du bagageluckan med foten utan att stå och benvifta som ett fån

Jag gjorde en liten insruktionsvideo. Gäller Volvo XC40 men det är så på alla Volvo-koncernens bilar. Sparka inåt, inte svepande sidorörelse.

8 gillningar

Haha, har skrattat gott åt framförallt gubbar som stått och sparkat som fån under sina Volvo-bilar genom åren

1 gillning

Funkar klockrent på Polestar 2, inte lika säker på Volvo V60 T6 tycker jag (min förra bil)

Antar att sensorn sitter lite till vänster där också?

Har inte kollat men draget är väl i mitten så antagligen

Kommer ihåg när jag hämtade min första XC40 T3. Säljaren gick igenom bilen å snackade en jävla massa men det jag specifikt kom ihåg var just vart man skulle sparka för att öppna bakluckan! Prioriteringar och allt sånt :man_shrugging:

1 gillning

På Volkswagenkoncernen är det samma sak men nyckeln är inte exakt vart man sparkar utan att man tar ett steg bakåt som också görs i videon ovan. Vet inte om det är exakt så på Volvo men antar det. Bilen känner alltså av att man står för nära.

Står klart och tydligt i manualen om man läser den. Märkligt att säljarna inte har koll, när jag hämtade min bil visade han hur man gjorde men det funkade inte. Han sa att den kunde vara lite svår. Jag visade då "tricket" som står i manualen vilket fungerade och som funkat i 3år på min gamla bil felfritt.

1 gillning

Esse är nya Anslagstavlan. :sweat_smile:

3 gillningar

Hahah all kärlek och välmående till dig!

1 gillning

Inte kollat var den sitter, men funkar att sparka höger, vänster, mitten för mig. Verkar som det kvittar var.

Då föredrar jag min Kia Sportage. Kan stå som vanligt bakom bilen och luckan går upp med baklyset blinkande. Kan ställas i olika höjdlägen. Jag kan inte ha fullt pga en balk i taket - så nästan fullt är mitt läge. Sensorer på både H och V bak. Komma ihåg att stänga av vid maskintvätt bara. Annars kan det bli blött - tror jag

Smidigt!

1 gillning

"ok Google, open the trunk"

Inga problem med maskintvätt, på vår Kia Ceed måste man stå inom en meter från bakluckan med nyckel på sig för att bakluckan ska öppna.

Så men behöver bara stå bakom bilen?

Det viktigaste är väl att man kan stänga den med foten så man inte behöver ställa ifrån sig matkassar i snöslask för att kunna trycka på en knapp långt upp på luckan.

Tycker den funktionen är lite lurig. Parkerade i ett aprage där bagageluckan precis kom under ett skåp som satt på väggen. När jag sedan drog laddkabeln bakom (och lite under) bilen så triggades öppningen av bagageluckan och jag lyckades precis häva mig över bakluckan innan den åkte upp ch skavde emot skåpet ovanför.

Polestar kan båda öppna och stänga med foten. MEN den låser inte om man stänger med foten.

2 gillningar

"Sagan om allts djävli" fortsätter nog att koppla bort funktionen innan tvätt. Tar 1 min. Ungefär som att kolla att alla fönster är stängda😇
På ett ställ bad dom mig fälla in backspeglarna och ta bort antenn......... kanske var PRAO🫣

1 gillning

Har haft kian i 2 år nu. Den har aldrig öppnat bakluckan av misstag.
@Stefan_Sandstrom Bilen måste vara låst, du ska stå bakom bilen med nyckeln på dig.