Så mycket ström drar 50 mobilladdare i standby

Från sajten:

Myterna kring batterier är många. Joel Oscarsson tar upp 3 av dem och sticker ett punkteringsfritt hål på dem.

Dessutom får vi tre konkreta tips hur vi skall behandla våra batterier. Slutligen passar han på att koppla in 50 mobilladdare samtidigt och ser vad som händer.

Du hittar fler video-inslag med Joel Oscarsson på kanalen Nordic Hardware.

1 gillning

orkar inte kolla :laughing:, så hur mycket drar de ? :innocent:

Ingenting i princip, så du kan ha din laddare i hela året utan att du behöver tänka på den kostnaden...

3 gillningar

då så ! :+1:t2:

1,75kr/år om priset för el är 4kr/kWh ≈ ingenting i princip :smile:

4 gillningar

Det är väl för brandrisken strömadaptern ska dras ut:
https://www.elektrikerstockholm.biz/kan-man-lamna-mobilladdaren-i-uttaget

Även om den inte drar mycket i standby läget.

Jag brukar slå av huvudströmbrytaren till huset när jag ska till ICA. Kan börja brinna!

1 gillning

För hemmet finns många lösningar:

Känns dock dumt att lämna en laddplugg i uttaget dygnet om. Risken finns trots att det blir en brand om det är något fabrikationsfel eller nåt.

Risken att det skall hända med originalstörmadaptrar är så försvinnande låg att det inte går att hålla på så där.

Det är framförallt artikeln du länkar till handlar om också.

1 gillning

Brandskyddsföreningen säger också att man ska dra ur pluggen när man har laddat klart:
Mobilladdare / Brandskyddsföreningen (brandskyddsforeningen.se)

Hur svårt kan det vara att göra det? Visserligen är risken liten för brand. Men varför chansa?
Nu kommer det inte alltid med orginal laddare i kartongen, så det lär finnas mycket piratladdare i omlopp.

Det är ju likadana strömadaptrar till HomePod mini. Ska man hålla på och rycka ur dem också när man inte spelar musik?

Är man hemma har man antagligen en viss uppsikt. Åker man till jobbet eller reser bort så är det en annan sak.
Alla är naturligtvis fria att göra hur de vill. Men jag har för vana att dra ur pluggen när jag har laddat klart.

För att inte tala om all andra ”väggvårtor” av skiftande kvalité. Om folk gav faen i att köpa skit på wish och liknande ställen så vore problemet näst intill försumbart.

2 gillningar

Kommer inte gå runt och rycka ur 7 st HomePod mini innan jag åker till jobbet varje dag. Stereoparet vid tv:n måste jag dessutom flytta en möbel för att rycka ut.

HomePod mini har dock en medföljande orginalladdare.

1 gillning

Så är det med orginal vet man vad man får.

Kör man CE märkta prylar så ska det nog inte vara några problem att ha det inkopplat hela tiden. Däremot saker man laddar är jag snabb att rycka ur när de är fulladdade även om laddaren slår av när det är färdigladdat.

2 gillningar

Har MagSafe-laddare på sängbordet som alltid sitter i.

1 gillning

Jag får notis i luren om det brinner och då slår jag på sprinklern. :joy::joy:

1 gillning

Jo fast en del CE märkta laddare verkar vara skräp om man läser recensionerna på denna exempelvis:
SBS MOBILE USB-C Väggladdare med 20W Power Delivery - Vit Mobilladdare - Köp på MediaMarkt.se

Så bästa rådet är nog att köra på orginal om möjligt, eller gå på ett märke med gott rykte.