Så mycket kostar Samsungs QLED 4K & QLED 8K 2020-modeller

Från sajten:
image

Samsung visade idag upp 2020 års TV-modeller och med det startskottet för 8K på riktigt. Dags att lägga modellen Q950T på minnet.

Flaggskeppet Q950T QLED 8K TV utmärker sig med sin infinite-skärm som ger tittaren 99% “skärm-till-ram-förhållande”. Den har sex inbyggda högtalare riktade åt alla håll och mäter endast 15mm i profil.

Storlekarna som den kommer i för oss i Europa är 65, 75 och 85 tum. Den har även en tvilling i form av Q900T som har samma bildkvalité men utan One Connect-boxen samt ett mer traditionellt utseende. One Connect gör att vi endast har en sladd från teven och sedan ansluts allting via en box i stället. Även den något billigare Q800 lanserades i dag och Samsung har nu alltså tre 8K Tv-apparater. De två senare modellerna kommer i storlekarna 55 till 98 tum.

Priser QLED 8K

  • Samsung Q800T 65 tum: Ca 40 000 kr
  • Samsung Q950T 65 tum: Ca 60 000 kr
Samsung Q950T tar rygg på Q800T.

Samsung Q950T tar rygg på Q800T.

Utöver de här 8K-modellerna så uppdateras även QLED-modellerna med 4K och även de får en T-beteckning (Förra året var R) Q60T, Q70T, Q80T, Q90T och Q95T. Dessa kommer finnas tillgängliga i storlekar mellan 43 till 85 tum. Precis som 8K-varianterna finns det två flaggskepp och det som skiljer mellan Q90T och Q95T är One Connect-boxen samt liten annan design. Q95T köper du alltså med fördel om du skall hänga den på väggen och Q90T om den skall stå på bänken.

Samsung QLED 4K

Årets QLED 4K-modeller från Q60T till vänster till Q95T längst ner till höger.

Priser för de bästa 4K-modellerna

  • Samsung Q90T 65 tum: Ca 25 000 kr
  • Samsung Q95T 65 tum: Ca 30 000 kr

Jämför vi med förra årets flaggskepp med 4K (Q90R) är det ett par tusenlappar billigare i år och om du klarar dig utan One Connect-boxen så blir det riktigt prisvärt för den här teven.

Samsung Q95T

Samsung Q95T

Nya funktioner för året

Bland modeorden som nämns i pressmeddelandet är

  • Quantum Dot AI: Det som skalar upp vilket innehåll som helst till 4K eller 8K
  • Adaptive Picture: Känner av hur mörkt det är i rummet och anpassar bilden därefter för att maximera kvalitétskänslan. Lite som Samsung Frame fungerar idag i tavelläge.
  • Active Voice Amplifier: Känner av brus och oljud och ökar väl utvalda ljudelement efter behov så som dialogen. När dammsugaren stängs av så går ljudet tillbaka till det normala.
  • Objecting Tracking Sound+ (OTS+): Genom de nya högtalarna på sidorna, uppåt och nedåt som vissa av modellerna fått anpassas hur ljudet skickas ut baserat på vad som händer på teven.
  • Q-Symphony: Soundbars från Samsung kan samarbeta med TV-apparaternas högtalare för att få ett fylligare ljud.

Samsung_Object_Tracking_Sound_OTS

Men vad vore Tv-apparater utan innehåll? Samsung har utvecklat och expanderat samarbetet innehållsleverantörer och Disney+ kommer att finns tillgängligt på Samsungs TV-apparater under 2020 med start 24 mars och rullas ut successiv i Europa och slutligen Sverige till sommaren.

Samsung_Mobile_View

Genom Multi-View kan vi se vår mobil speglas på skärmen samtidigt som vi tittar på något annat på teven – lite som picture-in-picture men med mobilens innehåll i stället. Vi kan bland annat gå fram och knacka lite på teven med mobilen för att aktivera det men det går även på andra sätt. Det kallas Tap View.

Samsung passade även på att presentera mer information om The Sero, skärmen som går att vrida till vertikalt läge, The Frame kommer nu i ett mindre format på 32 tum som även går att montera vertikalt och en stor variant i 72 tum.

Vi ber om att få återkomma med fler priser och lanseringsdatum.

1 gillning

Känner allt mer att det börjar bli dags för ett byta av TV…:stuck_out_tongue:. Menn var det så att den TV @Marcus_Attefors köpte inte hade 4K…?

Är du galen pöjk! Klart den har 4K. Q90R heter den, magisk jävla TV!

1 gillning

Jag tänkte väl det, med det är ett elände att hålla ordning på alla bokstäver och siffror…:crazy_face:.

1 gillning

Jag är otroligt glad att jag inte köpte ny tv förra året när man ser årets upplagor :slight_smile:

Hur har du gjort med inställningen av tv? Pillat själv eller köpt tjänsten? Mitt spontana intryck baserat på det jag sett i butik är att de kräver en hel del pillande för att bli bra? Känns som att de i affärerna är helt uppskruvade för att ”tränga igenom” allt annat :face_with_rolling_eyes:

Uppföljaren till Marcus är alltså Q95T som nämns ovan

1 gillning

Redan vid installation väljer du ju butiksläge respektive demo.

Ja det första jag gjorde var att stänga av all “AI”-baserad dynga. Sen har jag hittat lite guider på neutrala inställningar och sen finjusterat dem själv för tv-spel, film och så vidare. Är riktigt nöjd med bilden nu måste jag säga!

Hade bestämt mig för en 65" Q90R. Bevakar priset på Prisjakt och tänkte slå till om det närmar sig 20K igen. Hur tycker ni jag ska resonera nu? Ca 25K för Q90T låter som rimlig stretch för att få senaste modellen.
Oavsett så kommer den bli vägghängd och kablarna skall gå inne i väggen. Tacksam för åsikter.

Skall du hänga på väggen är ju Q90R att föredra framför Q90T. Särskilt för enkelheten att koppla in saker i efterhand. Tänk bara på att själva kontakten till One Connect-boxen är ganska så stor så du tar rätt rörstorlek.

Nu är videon klar!

2 gillningar

Alltså korkad fråga kanske. MEN… Hur blev det med eARC och hdmi 2.1 Var det inte så att Samsung var lite motståndare till iaf eARC?

Låt mig ta reda på det!?

Upprepar bara det jag skrev i kommentarer under videon på youtube.

Människans öga kan inte ens lösa upp så mycket pixlar! Om man har perfekta förhållanden (högt kontrast och perfekt syn) kan människans öga lösa upp en båge med 28 sekunder vinkel.

Det innebär att för 4K ska det vara minst 72 tums TV för att kunna se skillnaden på 3 meters avstånd. För stillbild alltså. För rörlig bild har upplösningen ännu mindre betydelse.

För 8K ska det följaktligen vara 144 tums TV. Och vem sitter på 3 meter från en sådan skärm?!!

Näää, det här med 8K är bara industrins försök att få folket byta sina TV apparater. Och köpa nya telefoner/videokameror. Och för att inte tala om alla företag som säljer lagringsmedia och ISP som gladeligen kommer att ta betalt för all data som ska lagras och överföras. Helt i onödan.

Jag jobbade tidigare ihop med en riktig bildnörd. Jag uppfattade honom som extremt kunnig och välmöblerade där uppe, så jag lyssnade verkligen på honom. Det jag hade/har svårt att förstå, är om man upplever en 8K bättre än 4K(eller typ 4K jämfört med tidigare högsta standarden) även om man inte får ut det perfekta/möjliga. Dvs den fulla potentialen av 8K är det få som kommer få ut i verkligheten, men är bilden(den upplevda) dock bättre än 4K vid den aktuella sittplatsen/TV-storleken?

En klok människa sa att vid 16K så är det inte längre möjligt att urskilja några pixlar ens från mycket nära håll.

Men stora grejen med 4K var ju HDR (som dessutom var rätt kassa i början) 8K-racet verkar å sin sida verkar ha förbättrat upscaling av gammalt material avsevärt.

1 gillning

Här kommer en video med mer teknisk verkshöjd än vad jag gjorde.

1 gillning

Om man bryr sig om antireflex så är det väl fortfarande minst Q90 som gäller förmodar jag?

Lite osäker, tror det.

1 gillning