Så här låter ljudet av en elbil

Vad säger att de ”space-ljud” som finns idag är det som överlever? Tycker vi inte om ljudet så ändrar biltillverkarna det. Här har jag tilltro till marknadskrafter och forskning i kombination. Och skulle lagstiftaren vilja specificera exakt hur ljudet ska låta, ja då är det dags att basera en sån lag på solid forskning.

Spelar ingen roll vilket ljud de väljer, alla ljud är negativa för stadsbilden. Som sagt AI som upptäcker idioterna kan tuta eller liknande, det kan jag köpa

Och jag tycker det är en visionslös skara i denna församling. :slight_smile:

Det blir som sagt ännu viktigare med tydlig kommunikation när bilarna helt körs av en dator. Då kommer vi behöva använda både ljud och ljus för att datorn ska kunna kommunicera med mänskliga medtrafikanter. Exempelvis: Jag bromsar/accellererar, Jag har sett dig, Nu är det min tur så jag kör, osv. På ett för oss människor naturligt sätt och det innefattar olika smarta ljud. Jag tror inte ni tänker på hur mycket ni förlitar er på hörseln idag.

Att behöva tuta i tid och otid på alla mobilläsande idioter, det är ju en riktig försämring av stadens ljudbild...

Förhoppningsvis styrs ljudet av en radar som känner av folk framför fordonet och aktiverar ljudet, liknande funktion som City Safety som Volvo har för att bromsa automatiskt om nöden av detta uppstår (i stadstrafik).

Nej, den går helt dumt igång om hastigheten är under 20, vilket den är väldigt ofta i city

4 posts were merged into an existing topic: Allmänt dålig stämning

Det bästa är väl då att förbjuda bilar?

3 gillningar

Men alltså, en elbil är ju inte tystare än en ICE bil när den väl rör på sig? Majortieten av ljudet man hör när en bil kommer körande är ju däckbuller, vilket vad jag vet även elbilar ger ifrån sig.

De elektriska bussarna i stan är inte särskilt mycket tystare än de gasdrivna, t.ex.

1 gillning

Varselljudet ska bara låta när elbilen backar eller kör framåt i upp till 20 km/h. I så låga farter är däcksbuller mycket lågt. Helt riktigt så låter en elbil lika mycket som en med förbränningsmotor i högre farter.

I USA inför man liknande regler från 2020, men har tills vidare satt gränsen till upp till 30 km/h (18,6 mph)

Regleringen om AVAS (Acoustic Vehicle Alert Systems) på nya bilmodeller från 1 juli 2019 står i EU förordning 540/2014. Den handlar mest om begränsningar i ljud från motorfordon, inte att vi ska öka ljudföroreningarna.

Det är ett förskräckligt långt dokument att läsa, så jag kopierar in det som handlar om elbilar och ljud (Verkar inte som det går att bifoga pdf-filer)

Artikel 8

Akustiskt fordonsvarningssystem (AVAS)

Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem som uppfyller kraven i bilaga VIII i nya typer av fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den i juli 2019. Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem i alla nya fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den 1 juli 2021. Om en tillverkare väljer att installera AVAS i fordon före dessa datum ska de säkerställa att de AVAS-systemen uppfyller kraven i bilaga VIII.

Och vidare på sidan 46...

BILAGA VIII
MÄTNINGAR GÄLLANDE DET AKUSTISKA FORDONSVARNINGSSYSTEMET (AVAS)

I denna bilaga föreskrivs åtgärder för akustiska fordonsvarningssystem (AVAS) för fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift.

AVAS

  1. Systemets prestanda

Ett AVAS-system som är installerat på ett fordon ska uppfylla nedanstående krav.

  1. Driftförhållanden

a) Ljudgenereringsmetod
AVAS-systemet ska automatiskt generera ljud inom ett minsta fordonshastighetsintervall från start och upp till cirka 20 km/tim samt vid backning. Om fordonet är försett med en förbränningsmotor som är i drift inom det ovan defini­erade fordonshastighetsområdet, ska AVAS-systemet inte generera ljud. För fordon som har en ljudvarningsanordning vid backning är det inte nödvändigt att AVAS-systemet genererar ljud vid backning.

b) På- och avstängningsknapp
AVAS-systemet ska ha en på- och avstängningsknapp som är lättillgänglig för fordonets förare. Efter omstart av fordonet ska AVAS-systemet automatiskt slås på.

c) Dämpning
AVAS-systemets ljudnivå får dämpas tillfälligtvis under fordonets drift.

  1. Ljudets typ och volym

a) Det ljud som genereras av AVAS-systemet ska vara ett kontinuerligt ljud som ger fotgängare och andra trafikanter information om ett fordons drift. Ljudet bör ha en tydlig koppling till fordonets gång och bör likna ljudet från ett fordon i samma kategori som är försett med en förbränningsmotor.

b) Det ljud som genereras av AVAS-systemet ska ha en lättbegriplig koppling till fordonets gång, exempelvis genom automatisk variation av ljudnivå eller ljudegenskaper synkroniserat med fordonets hastighet.

c) Den ljudnivå som genereras av AVAS-systemet får inte överstiga ljudnivån hos ett fordon i kategori M1 som är försett med en förbränningsmotor och körs under samma förhållanden.