Använder du dig av radiatortermostater från tado° men upplever att temperaturen inte alltid verkar stämma? Då kan lösningen vara att mäta temperaturen inne i rummet istället för på termostaten.
Smarta radiatortermostaters vara eller icke vara är alltid en aktuell fråga och det finns delade meningar kring detta beroende på vilket uppvärmningssätt du använder i hemmet. Men nu ska vi inte gå in på det utan fokusera på hur du kan uppmäta en mer exakt temperatur i ditt rum om du har ett gäng smarta radiatortermostater från tado° monterade på dina element därhemma. Varför behöver jag göra det kanske vän av ordning undrar? Den temperatur du ser i appen visar aktuell status uppmätt just där termostaten sitter och detta kan i vissa fall vara missvisande av olika anledningar. Temperaturen här kan påverkas av yttre faktorer, dels av värmen från elementet men även om det finns ett något otätt fönster i närheten. Mäts en varmare temperatur upp här kanske det i verkligheten är någon eller några grader svalare längre in i rummet och vice versa.
En lösning på denna problematik kan då vara att mäta temperaturen från en position längre in i rummet och därifrån välja vilken temperatur du vill rummet ska ha. Är du inne på det ekosystem från tado° som finns så har de en fristående temperatursensor som kan fixa detta åt dig. tado° Wireless Temperature Sensor är precis vad det låter, en trådlös temperatursensor som du kan placera antingen på en möbel i rummet eller montera på väggen. Temperatursensorn länkas sedan till en eller flera radiatortermostater från tado° som du har i hemmet. Med andra ord så använder du temperatursensorn för att ställa in temperaturen du vill ha istället för att göra detta på radiatortermostaten. Vi fick tillsänt oss en temperatursensor samt ett bordsstativ för att testa hur detta fungerar i praktiken. Vad tycker vi då efter ett par veckors testande? Läs vidare i vår recension av tado° Wireless Temperature Sensor.
Förpackning & innehåll
Den vita förpackningen är stilren och visar upp produkten tydligt på framsidan. Den följer samma upplägg som övriga produkter från tado° och poängterar dessutom att du behöver deras “Internet Bridge” för att denna produkt ska fungera i ditt hem.
Baksidan innehåller, som de flesta andra, mer information om produkten och vad den gör för dig som användare.
Innehållet i förpackningen är själva sensorn med sin stilrena front, ett bakstycke, lite skruvar, pluggar och självhäftande tejp samt lite dokumentation.
Under baksidans täcklock finns luckan för batterier (3 st AAA) och under den utstickande avlånga delen (till vänster på bilden nedan) finns möjlighet när du vill skruva fast enheten på väggen eller för att använda det fristående bordsstativet som finns att köpa som tillbehör.
Så här lyser LED-panelen upp när du aktiverat enheten. Knappen nere till höger används för att väcka displayen varpå aktuell temperatur visas och sedan finns möjlighet att då justera temperaturen på din radiatortermostat upp eller ner via den inbyggda touchpanelen (pilarna).
Installation
För att installera tado° Wireless Temperature Sensor öppnar du din tado-app och väljer “Rooms & Devices” och väljer sedan “Add Device”. Skanna av koden på enheten med appen varpå produkten hittas.
I detta fall hittas enheten och dra sedan bort plastbiten som sitter för batterierna. Sedan paras enheten genom att du håller in knappen på framsidan i 3 sekunder varpå parningsprocessen startar.
Rullar allt på som det ska så är enheten nu en del av ditt tado-system. Den förinstalleras i ett tomt rum och du ska nu välja i vilket rum den ska styra dina radiatortermostater.
Det finns även instruktioner i appen för hur du bör montera din temperatursensor. Viktigt här är att hitta en plats i hemmet som är en bit in i rummet och minst 1,5 meter upp från golvet. Tänk på att inte placera den i direkt solljus vilket skulle kunna påverka temperatursättningen på fel sätt. Välj nu också hur du vill montera den; använd medföljande skruvar om du vet med säkerhet var du vill ha den, eller sätt upp med den självhäftande tejpen alternativt ett bordsställ vilket gör att du enkelt kan flytta runt den för optimal mätning av temperaturen i rummet.
Oavsett hur du väljer att montera sensorn så snäpps den med enkelhet fast på väggplattan efteråt. Installationen är överlag mycket enkel och smärtfri så inga konstigheter. När allt är klart så ser du sedan alla dina anslutna enheter i appen. Värt att notera här är att tado Wireless Temperature Sensor inte syns som en egen enhet bland brickorna i appen. Däremot gör den detta om du använder dig av Apple HomeKit där du även kan se relativ luftfuktighet.
Användning i vardagen
Efter att ha använt temperatursensorn i ett par veckor nu så kan jag konstatera att det finns en temperaturskillnad i de rum där jag testat denna. Jag har totalt 5 stycken smarta radiatortermostater från tado i mitt smarta hem och har testat genom att flytta runt enheten mellan de olika rummen och i vissa fall är inte temperaturskillnaden så stor. Det kan mycket väl bero på att ett par av rummen i hemmet inte är så stora att det uppstår en större skillnad. Däremot i vardagsrum och matplats som är de större av rummen finns det en skillnad på 0,5-1,5 °C beroende på var jag placerar enheten för att mäta.
Framförallt är det bekvämligheten jag uppskattar här, att kunna justera rumstemperaturen via temperatursensorn istället för att göra detta i appen eller direkt på radiatortermostaten. Har du ett större rum med flera radiatortermostater blir det givetvis ännu bekvämare eftersom du kan välja att styra flera termostater samtidigt så länge de är i samma rum. Då jag är den i familjen som är minst temperaturkänslig så har både frun och dottern uppskattat att enklare kunna justera temperaturen utan att känna att de stökar till det i hemmet. Jag vet, så ska det givetvis inte vara i ett smart hem men med tanke på mängden prylar så har de helt enkelt valt att inte behöva lära sig alla eller förstå vad alla knappar och prylar gör – bara de mest nödvändiga.
Under testperioden har jag använt temperatursensor med bordsstativet som finns som tillbehör att köpa. Detta för att kunna flytta runt enheten enklare och mäta upp var den gör mest nytta. Själva bordsstativet är enkelt att montera och ger en viss lutning på enheten. När jag väl bestämt mig för en placering kommer jag med största sannolikhet att flytta bordsstativet till min tado Smart AC Control V3+ som jag använder för att kontrollera min luftvärmepump. Bra att bordsstativet passar båda dessa produkter och bra att temperatursensorn kan fästas på väggen med skruv och plugg något som jag saknar med AC-kontrollen som fästs med självhäftande tejp.
En sak jag tycker är lite konstig, petig som man kan vara, är att storleken på temperatursensorn och AC-kontrollen skiljer sig åt i storlek. Inte mycket visserligen men 4 millimeter räcker för att det ska störa lite grann. Borde inte vara svårt att göra dessa lika stora, speciellt om man kanske vill montera dessa intill varandra eller i närheten av varandra. Bäst hade givetvis varit om dessa följt europeisk standard med ett mått på 86 x 86 mm vilket hade gjort installationen i hemmet lite snyggare. Nu vill jag inte gärna montera dessa precis intill eller i närheten av övriga väggbrytare (Schneider Exxact) så det blir lite spretigare vad gäller kontroller över hemmets belysning och annat smart. Lite synd men garanterat en smaksak. En liten del av mig kan också tycka att det är en stor temperatursensor speciellt om man jämför med en från Aqara som dessutom mäter lufttryck men visst, den senare används inte för att justera temperaturen så jag har lite överseende med detta. Lite, bara lite dock.
För att kunna se aktuell temperatur behöver du trycka på den fysiska knappen nertill i högra hörnet. Det hade varit trevligt med en inställning där du hade kunnat välja på att alltid visa temperaturen eller kanske ställa in så att denna visas mellan vissa tider. Givetvis hade detta påverkat batteritiden men det är ändå upp till användaren att välja i så fall. Sitter jag i soffan och vill veta temperaturen behöver jag i så fall resa på mig och trycka på knappen men givetvis kan jag också fråga Siri eller annan röstassistent om vad temperaturen är. Men, ibland är det trevligt med lite “analoga” inslag även om hemmet är smart. Tycker jag. Ibland.
RECENSION: TADO° WIRELESS TEMPERATURE SENSOR
FÖRDELAR
- Bekvämt
- Funktionalitet
- Portabel
- Mer exakt temperaturmätning
NACKDELAR
- Priset
- Storleken
DETALJER
TEKNISKA SPECIFIKATIONER TADO° WIRELESS TEMPERATURE SENSOR:
- Sensorer: temperatur och luftfuktighet
- Noggrannhet: 0.01°C
- Kommunication: 868 MHz (6LoWPAN)
- Mått: 104 x 104 x 18 mm
- Vikt: 138 g
- Ström: 4.5V DC (3 AAA batterier, 1.200 mAh).
- Material: Plast
- Gränssnitt: LED
- Knappar: 2 st touch, 1 st mekanisk
- Max antal tado° enheter per hem: 25 st
Rekommenderat pris är 849 kronor och du kan läsa mer om tado° Wireless Temperature Sensor på företagets hemsida.
Den finns att hitta till ett lägre pris på t ex Amazon.
SAMMANFATTNING
Att ha eller inte ha en är frågan. Huruvida du behöver en trådlös temperatursensor för att få en mer exakt temperaturmätning i ditt hem kan bara du själv avgöra. Upplever du att du inte får ut vad du vill av dina befintliga radiatortermostater från tado kan det vara all idé att investera i denna produkt. Eller om du har stora rum där du vill kunna justera rumstemperaturen bekvämare och enklare då är det ett trevligt tillskott till ditt smarta hem. Men om du egentligen inte upplever något problem eller har något extra behov så tillför produkten inte så mycket - tyvärr. Det är dock en funktionell produkt för dig som redan investerat i ett tado-system därhemma och vill optimera temperaturen i hemmet. Speciellt nuförtiden när priserna för uppvärmning går åt fel håll så kanske en mer exakt uppmätning är önskvärd.