Så här bra är nya fjärrkontrollen IKEA SYMFONISK gen 2

Från sajten:
image

Att lyssna på musik när man vill och var man vill är en rättighet enligt många. Därför är det trevligt att Ikea har uppdaterat fjärrkontrollen för sina högtalare.

Nu har det gått ett par år sedan Ikea började samarbeta med Sonos vilket resulterade i ett gäng olika högtalare. Dessa visade sig även fungera bra tillsammans med Sonos egna högtalare vilket gjorde att ganska många användare har skaffat sig en mix av dessa i sina hem. Just kombinationen att kunna mixa är trevligt vilket gör att även prislappen kan hållas ner lite. Att sedan Ikea tog beslutet att släppa lite olika och praktiska tillbehör till sina egna högtalare var också positivt. En av de som snabbt blev populär var fjärrkontrollen Ikea Symfonisk som med sin runda formgivning påminde om forna tiders volymrattar på hifi-förstärkare.

Det har nu blivit dags för en uppföljare till denna eftersom den runda varianten lyst med sin frånvaro på hyllorna ett tag. Vi köpte på oss två stycken och har testat dessa under en veckas tid nu och de är, med handen på hjärtat, ett riktigt lyft faktiskt!

Det här är Ikea Symfonisk gen 2

Den nya fjärrkontrollen Ikea Symfonisk gen 2 har en helt annan formgivning än sin föregångare. Nu är det en kvadratisk form och med knappar istället för en “volymratt” och numera är det endast vit färg som gäller så ingen svart version som det ser ut i nuläget. Som framgår på förpackningen så fungerar den med Ikea Home Smart samt med Sonos men viktigt att poängtera här är att det krävs en hubb, antingen Dirigera eller Trådfri Gateway för att kunna para fjärrkontrollen till högtalarna.

I den lilla smidiga kartongen, som numera inte innehåller någon plast jämför med den tidigare, finner vi fjärrkontrollen, ett väggfäste, tejp för att fästa den samt en liten manual.

En annan skillnad är att den nya versionen inte använder knappcellsbatteri utan nu är det två vanliga AAA-batterier som gäller. Själva bakluckan sitter fast med en liten vridmojäng som enkelt öppnas med ett mynt. Dock är det inte helt lätt att få luckan att släppa så ett litet knivblad eller annat tunt föremål kan behövas för att lirka loss luckan. Baksidan är för övrigt magnetisk så det går bra att fästa fjärrkontrollen på till exempel kylskåpsdörren. Batteritiden är enligt Ikea upp till 2 år vid normal användning.

Den nya fjärrkontrollen har tydliga knappar med symboler för de olika funktionerna. Det handlar om spela/stoppa, hoppa fram/bak, höj/sänk volymen samt två olika genvägar till spellistor som definieras i Ikea Home Smart-appen.

Byggkvaliteten är bra och den ligger skönt i handen även om den kan kännas lite klumpig i början. Framtill finns en liten LED (påminner om en bit klister som fastnat) som signalerar rött vid batteribyte. Knapparna ger en bra och tydlig återkoppling vid tryckning vilket uppskattas. Detta fungerade inte riktigt hundra på den äldre fjärrkontrollen så en bra förbättring här.

Installation av Ikea Symfonisk gen 2

Att lägga till Ikea Symfonisk gen 2 i appen är numera en barnlek, i varje fall via nya appen Home Smart och i detta fall använder jag Dirigera. Se till att rätt typ av fjärrkontroll väljs så Ikea nu har en mängd olika fjärrkontroller i sitt utbud så här väljs den fyrkantiga “Ljudkontroll” under “Högtalare”.

I nya appen finns föredömligt pedagogiska instruktioner om vad som ska göras när en produkt läggs till. Med andra ord så är det bara att följa dessa och det tar inte många minuter innan fjärrkontrollen är redo att användas.

Nollställ enheten för säkerhets skull och sedan kan du tal del av de fyndiga oneliners som Ikea inkluderat i nya appen. Så småningom hittas din produkt och därefter är det bara att bekräfta att så var fallet.

Har du flera fjärrkontroller så välj ett namn som särskiljer dessa åt så allt inte bara heter “Fjärrkontroll 1, 2, 3…” osv. Välj ett rum där fjärrkontrollen finns och sedan ska själva högtalaren som ska kontrolleras väljas.

Bekräfta vilken högtalare som ska styras om det är så att det finns flera Sonos eller Ikea-högtalare i hemmet. I båda fallen när jag installerat mina fjärrkontroller så har det funnits en uppdatering att laddas ner. Denna har i ett av fallen gått relativt snabbt medan den andra segat sig fram men å andra sidan är detta ingen nyhet när det gäller uppdateringar för produkter från Ikea – ibland är de bara lite väl sega…

Som sagt, utöver att kunna styra uppspelning, volym och hoppa mellan låtar så finns det också två dedikerade knappar för spellistor. Dessa programmeras via appen och blir då en genväg till det du helst vill lyssna på om dagarna.

Användning av fjärrkontrollen Ikea Symfonisk gen 2

Jag måste säga att jag är positivt överraskad av nya fjärrkontrollen Ikea Symfonisk gen 2. Den är i mina ögon bättre på i princip allt jämfört med den äldre. Knapptryckningar svarar omgående för att inte tala om volymjusteringen, något som i första generationen krävde en del snurrande i vissa fall innan något hände (om något hände). Känslan när man trycker på en knapp är bra och tydlig och responsen är snabb i mitt tycke.

Jag har nämnt den första generationen av ljudkontrollen Ikea Symfonisk och för er som inte har koll på denna så syns de båda här. Den första var betydligt mindre och jag gillar verkligen volymratten (när den svarar) och även om det fanns lite funktioner i denna så är den nya versionen ett klart lyft. Tydligt och snabbt vid tryck tar bort lite av frustrationen med att vrida på en knapp och se om något händer. För min del klart önskvärt.

De olika knapparna på fjärrkontrollen har redan fått en snabb genomgång men tål att upprepas:

  • |> Spela upp/pausa: Tryck 1 gång på knappen i mitten för att sätta på eller stänga av musiken
  • |< Upprepa: Tryck 1 gång för att upprepa senast spelade låt.
  • >| Hoppa över: Tryck 1 gång för att gå till nästa låt.
  • +/- Höj och sänk volymen: Tryck och håll kvar för att snabbt ändra volymen.
  • •/•• Genvägsknappar: Används för att ändra spellistan som spelas på högtalarna.

Fjärrkontrollen konfigureras som sagt var via appen Ikea Home Smart vilket fungerar bra. Lite synd dock tycker jag att fjärrkontrollen inte exponeras i exempelvis Apple Home – det hade ju varit riktigt trevligt faktiskt men å andra sidan så finns det andra kontroller för detta. En mångsidig kontroll för 149 kronor hade varit nice men man kan inte få allt i världen alltid…

För den som eventuellt vill djupdyka lite i hur Ikea Symfonisk gen 2 är uppbyggd och vad den kan modifieras till så finns här en video som tar upp detta.

Recension: IKEA SYMFONISK gen 2

Fördelar

  • Responsiv
  • Fler möjligheter
  • Prisvärd
  • AAA-batterier

Nackdelar

  • Lite klumpig
  • Varför inte en 86 mm bottenplatta?
  • Synd att den inte exponeras i Apple Home

Detaljer

Tekniska specifikationer IKEA SYMFONISK gen 2:

  • Protokoll: Zigbee
  • Färg: Vit
  • Material: ABS-plast
  • Kapslingsklass: IP44
  • Mått: 73 x 20 mm
  • Typ: E2123
  • Ingång: 2.4V, 2 x AAA-batterier
  • Räckvidd: 10 m i fri luft
  • Driftsfrekvens: 2405-2483,5 Mhz
  • Uteffekt: 3 dBm (EIRP)

Rekommenderat pris på Ikea Symfonisk gen 2 är 149 kronor och mer information finns att läsa här.

Sammanfattning

Använder du högtalare från Sonos i kombination med Ikea Symfonisk och har det smarta hemmet Home Smart från Ikea så är detta ett givet köp. Att enkelt kunna styra musiken och justera volymen utan att behöva leta efter mobilen eller vänta på att en smart högtalare svarar är faktiskt inte så dumt. Här gör Ikea Symfonisk gen 2 ett riktigt bra jobb där de tydliga knapparna svarar snabbt och tydligt. Förbättringen jämfört med första generationen är bra på egentligen alla sätt så jag kommer inte att sakna de äldre ljudkontrollerna. Visserligen kan den kännas lite klumpig i början men det går över och för det facila priset av 149 kronor så finns det inte mycket att tveka över som jag ser det!

Betyg: 4 / 5

Teknikveckan rekommenderar!

Galleri

3 gillningar

Såna där vridgrejer börjar ju bli problematiska. Man har ju aldrig några mynt längre. Är de sen gjorda i plast brukar de ofta bli förstörda om de är lite tröga och man måste använda en halvdåligt passande skruvmejsel.


Jag brukar använda den silvriga delen på en sådan här klämma :slight_smile: