Så här arbetar Amazon med drönarleveranser

Från sajten:
image

Att Amazon inte bara är en shoppingplattform vet vi om sedan tidigare. Företaget är också en stor logistikoperatör i USA med egna budbilar, flygplan och lastbilar.

Amazon har nu släppt ett videoklipp där de berättar hur de arbetar med framtidens leveranser där drönare spelar en viktig roll. Det är tydligen inte bara att haka på ett paket under en drönare och sedan flyga iväg…

Blir drönarleveranser något vi får se i Sverige på sikt?

Källa: Amazon

Otroligt mycket cool teknik som behövts för att komma så långt som de har nu. Jag kan absolut tänka mig scenarion där det är motiverbart att använda drönare för paketleveranser, t.ex. till öar. Jag kan dock inte föreställa mig att det är rimligt i städer där det är problem med både personliga leveransplatser samt att energieffektiviteten med samordnad landbaserad transport blir så stor. Det behövs ett rejält teknikutvecklingssteg för att det ska kunna bli mer än en lösning för last-mile transporter med speciella förutsättningar.

jag tror drone dropoff points inte är jättelångtbort. lite som andra fraktbolag har dropoff points.

måste väl vara oändligt billigare för Amazon att köraut varan med drönare till en dedikerad plats än att en bil gör det.
då tänker jag på de ställen inom 10mil av en storstad

men sedan är den eviga frågan om ROI. en lågavlönad och bil är inte mycket investeringar.

Till syvende och sist antar jag att det upplägg som hittar bäst kompromiss mellan kostnad och bekvämlighet vinner. Jag tror det blir oändligt billigare, i alla fall ur ett energiperspektiv, att köra ut många paket i en optimerad slinga där man i transportarbetet inte behöver motarbeta gravitationen (förstås under förutsättning att det finns många kunder som bor nära varandra).

Och kan drönaren vara självkörande kan ju den lilla lastbilen också vara det.