Black Month, Black Week, Black Friday, Black Weekend och Cyber Monday har precis avslutats. Hur mycket spenderade vi i snitt under denna shoppingperiod?
Den stora rea-perioden knuten till Black Friday och Cyber Monday har nyligen avslutats och hur handlade genomsnittssvensken? En undersökning från ehandelsplattformen Shopify (försäljningssiffrorna gäller under perioden 24 november 11:00 UTC till 8:00 UTC den 29 november) visar på att vi i snitt handlade för 794 kronor under Black Frida och Cyber Monday. Den populäraste kategorin var kläder men även mat och dryck stack ut. Trots inflation och en ökande framtidsoro så blev det ändå en köpfest som toppades runt klockan 21 på fredagskvällen.
Årets populäraste kategorier var:
- Kläder & accessoarer
- Hälso- och skönhetsprodukter
- Hem- och trädgårdsvaror
- Mat och dryck
Uppenbarligen har vi även blivit duktigare på att använda mobiltelefonen för shopping då bara en av fyra använde en dator i år. I siffrorna från Shopify framkommer också att hela 42 procent av alla köp som gjordes hos svenska handlare via plattformen var internationella. Främst då från USA, Storbritannien och Tyskland. Globalt handlades det för omkring 7,5 miljarder amerikanska dollar under årets upplaga av Black Friday och Cyber Monday på Shopifys plattform.
Stämmer snittet in på dig också eller sprängde du den gränsen med råge?
Källa: Pressmeddelande