Så fungerar Plug & Charge - ladda bilen utan appar, taggar eller kort

Från sajten:


Har man väl använt Plug & Charge för att ladda bilen känns allt som heter appar, taggar och betalkort gammalt.

Anslut laddkabeln, titta hur stolpen börjar kommunicera med bilen direkt och sedan börjar den ladda helt av sig självt.

Bilar som just nu stöds är Audi Etron 55 (Tillverkad efter vecka 48 2021), Volkswagen ID4/ID5 med 3.1 mjukvara, Ford Mustang Mach-E samt Mercedes-bilar baserade på EVA 2.0-plattformen. Det är för närvarande EQS, EQE samt EQS SUV och kommande EQE SUV.

Laddoperatörer som stödjer det just nu är en – Ionity. Däremot förbereder de flesta stora laddoperatörer för tekniken när de installerar sina stolpar. Mer om det kan du läsa om hos Allt om Elbil som gjort en rundringning.

1 gillning

Alltså. Detta trodde jag i min enfald att alla (andra) laddningsbara bilar hade när de kom. Det är ju en av de stora fördelarna med Tesla. Snacka om gamla tröga biltillverkare. Det som förvånar ännu mer är att laddstationerna som ändå är en ny verksamhet inte hade det från början.

av allt som tesla har så är detta den funktion jag saknar minst.

Som jag förstått det så har dom flesta laddare stöd för det men att det är svårt att få till betalning för alla nätverk. På något vis behöver ju Ford (i mitt fall) dela med sig till Recharge, Eviny, Cicle K etc mina kortuppgifter och information för att kunna ge mig ett kvitto. Alternativt att laddarna skickar räkningen till Ford så får Ford betalt av mig, men då kommer det ju finnas administrationskostnader.

Tekniken finns där, hos både laddare och bil. Men hur man ska hantera betalning och admin tror jag är den knepiga biten. Att det fungerar hos Ionity är ju för att dom som har P&C där är ju delägare i nätverket.

3 gillningar

Kan ligga mycket i det du säger. Men jag borde kunna koppla min bil till mitt bankkort så som t ex Appel Pay gör med t ex min iPhone. Laddkostnaden överstiger inte en veckohandling på t ex ICA.