Så får du nya Android Auto i Sverige

Från sajten:
https://teknikveckan.com/android/så-får-du-nya-android-auto-i-sverige/

Sverige må ha dykt upp på Googles lista över länder med Android Auto-stöd både en och två gånger, men fortfarande så har det ej lyckats visa sitt vackra ansikte i vår Play Store.

Det hindrar inte oss från att ladda hem ännu en ny APK och installerar. I och med uppdateringen av gränssnittet blir Android Auto en smula mer användbart. Vi inte där att vi springer tillbaka och hämtar en USB-kabel om vi skulle glömt den men det blir ändå lite trevligare om vi skulle ha med den.

I stället för att navigera mellan apparna så har vi nu både ljudkontroller och kartan i samma vy. Skulle det komma in ett meddelande visas det upp på skärmen som en notis. I stället för att först välja tjänst och sedan vilken typ av app – exempelvis först att vi vill se kartappen och sedan Waze så har vi nu en meny med alla kompatibla appar.

Fortfarande är utbudet skralt och i slutändan är det mest Waze och musiken vi styrar även i fortsättningen.

Vi laddade hem APK:n för Google Android Auto via APK Mirror.

Tycker nya upplägget med alla kompatibla appar på en skärm är mycket bättre än det tidigare.
En sak jag saknar i Spotify är att när jag lyssnar på en låt så skulle jag vilja ha möjlighet att välja att lyssna på mer från den artisten eller albumet. Nu måste man röstsöka och det är inte alltid det funkar så bra som man skulle vilja.
Saknar funktionalitet att skicka meddelanden i Messages, men det kanske kommer.

Det får vi hoppas, så konstigt att den kan läsa upp inkommande men inte skicka ut…

Installerade 4.9.594934-release (arm64-v8a) häromdagen och nu kan jag både svara på meddelanden och skicka meddelanden till mina kontakter i Messages. Inte testat om det funkar att läsa upp ett nummer som inte finns i kontaktlistan.

Nice!

Hej!
Har själv provat få in android auto i bilen utan att lyckas,
Har en Samsung S10 och det finns android auto i denna hittar inte någon appikon men det är installerat.
Har även testat ladda ner en apk, men få inte upp något i bilen.
Vad gör jag för fel? Är det något i telefon man måste göra eller!
Bilen är en Volvo V60 2020.
Tacksam för hjälp!

1 gillning

Menar du att du inte hittar ikonen i bilen eller på S10:an?

Och du har kopplat den med sladd?

Hittar inte någon ikon varken i bil eller telefon, ser bara att det är installerad bland mina appar.
Och jag kopplade in med sladd i uttaget med ring runt.
Har sett videon på er installation.

Kan vara problem med usb-kabeln, använder du orginalkabeln till din telefon?

Om du inte har någon Android Auto ikon i Volvo Sensus om du drar till höger så är inte Android Auto installerat i bilen.

Ska inte behöva klicka på någon app/ikon i varken bil eller telefon, koppla in kabeln bara.

Prova med annan kabel.

På Volvon så finns det en Android Auto app som säger till den nedersta sektionen av panelen att använda Android Auto, om den appen inte finns så har inte bilen stöd för Android Auto.

Har ingen android auto ikon i bilen utan bara apple carplay.
Kan man installera android auto?

“För att Android Auto ska vara möjlig att använda krävs det att bilen är utrustad med två USB-ingångar (USB-hub)*. Om bilen endast har en USB-ingång är det inte möjligt att använda Android Auto.”

https://www.volvocars.com/se/support/manuals/v60/2020-late/ljud-media-och-internet/android-auto/anvanda-android-auto

Kanske man kan identifiera om man har det i sin “Jag rullar” att om man har 2 USB-kontakter så bör man ha det.

Han har bekräftat ovan att han har den rätta kontakten.

Det låter lustigt att du har det ena men inte det andra - nästan så du får kontakta din Volvo-handlare och fråga vad som hänt.

Prova annan USB-kabel.
Kontakta din ÅF.

Får kolla upp detta!
Men jag har två USB i facket mellan sätena! Och ring runt den ena, men han prova ned annan kabel, men den jag använder är ny!
Inget som kan vara spärrat eller man måste godkänna telefonen?

Nej Android Auto-ikonen skall finnas i bilen bland övriga inbyggda appar precis som du ser CarPlay idag.

1 gillning