Så får du billigare bok-abonnemang med Storytel Light

Från sajten:
image

Ljudbokstjänsten Storytel har lanserat ett nytt billigare abonnemang. Men det är inte helt lätt att hitta.

Storytel ger oss tillgång till hundratusentals e-böcker och ljudböcker. Men smakar det så kostar det. Med 179 kr i månaden som Storytel Unlimited kostar så ligger det över de flesta film- och musikstreamingtjänster i månadsavgift.

Då har en vuxen och ett barn möjlighet att lyssna samtidigt. Har vi större familj än så kan vi betala 228 kr i månaden för två vuxna och två barn. För regnbågsfamiljen finns också Family+ för en kostnad på 287 kr i månaden. Då får tre vuxna och tre barn använda tjänsten samtidigt.

Abonnemangssidan på Storytel.com visas på en grön Windows-dator

Det finns emellertid ett billigare abonnemang. Redan i november 2020 kunde vi läsa om att man inför en Light-version i Finland. Light har samma villkor och innehåll som Unlimited men med ett tak på 20 timmar lyssning i månaden. Priset är 9,99 euro och 20 timmar räcker till ungefär två normallånga böcker per månad.

Finlands sak är vår

Nu visar det sig att Storytel Light även finns på svenska marknaden. Däremot finns det ingen information om det på abonnemangssidan och inte heller via hjälpsidorna. Nyckeln är att säga upp sig abonnemang. Då kommer får vi frågan om vi vill prova på den nya varianten i stället.

Det är samma villkor som i Finland. Max 20 timmar lyssning per månad. En vuxen och ett barn. Priset är 129 kr i månaden men första månaden betalar vi halva priset på 64,50 kr.

Är det inte Max en bok per månad?

Nej 20 timmar valfria böcker.

20 timmar vilket innebär ungefär 1 bok och lite till på det jag lyssnar på (deckare mellan 12-14 tim/bok)… Nej, då blir det fortsatt Biblio som inte kostar mig någonting. Visserligen inte de senaste böckerna men tillräckligt mycket för min del.

1 gillning

20 timmar räcker rätt länge om man har ett barn som vill lyssna på en ljudbok någon gång ibland. Pettsson & Findus och pannkakstårtan är till exempel 15–20 minuter.

Jag kan inte lyssna på ljudböcker.

3 böcker för mig - jag vill inte ha dem så tjocka.

Är där några begränsningar med detta abonnemanget om man kör deras läsplatta?

Nix!