Så detaljrik är respektive skärmstorlek aka vilken skärms skall jag välja?

Sen beror det lite på vad du har för dator också.
Min laptop har t.ex. både USB-C och HDMI port.
HDMI porten är ett dedikerat nvidia grafikkort ochUSB C porten är intels inbyggda grafik.

Kanske inte spelar så stor roll för dig, men spelar man så betyder det mycket. :slight_smile:

1 gillning

va!!!.. Vilken konstig uppsättning. vad har du för data?

HP Gaming bla bla någonting, i7, 16gb, ssd, Nvidia 1060Ti har jag för mig…
Blev aningen förvånad när jag insåg att USB C porten endast stöder 60hz och bara på inbyggda intel grafiken, går inte att plocka signalen från nvidia kortet.
Haft den i snart 3 år iof…

1 gillning

Det är en MBP 13” 2020, i5, 16gb Ram

1 gillning

Vilken upplösning bör man satsa på? Kan tillägga att jag knappt klarar av skärmen på min MBA -13 11”, går ju inte att jämföra med min MBP… så kass och grynig. Älskar såklart skarp fin grafik (till överkomligt pris)

Jag gillar min 34" som jag länkade tidigare. 3440*1440. Får plats med allting jag behöver när jag är hemma och jobbar.
På kontoret har jag 2 x 27". Båda har sina fördelar, beror helt på vad man ska använda det till.

1 gillning

En sak att tänka på är att om man vill koppla in en 4K skärm i en USB-c-hubb så är det dp 1.4som gäller.

1 gillning

Lät säga att jag har 5000-6000 som maxbudget… är det då Xiaomi 34” som är mest prisvärd?

dp1.2 har väl 4k stöd?

Yep, så kör man enbart dp ut från USB-C så funkar 1.2 men kopplar man in en hubb och man vill få ut ethernet, USB 3 och 4K60hz så måste det vara 1.4.

aaahh just. Good point :+1:.

Fan vilken djungel det där är egentligen

Eller hur!

Varför har så många klassiska skärmtillverkare fastnat på 1920 när det gäller 24" och mindre? Eizo har inget, Nec har inget.

Saken är att jag letar skärm till min nybeställda Mac mini. Hur upplever ni att köra med “låg” upplösning med Mac mini? Är skillnaden stor på en 24" med 2560 jämfört med 3840? Mycket är subjektivt med detta, men det är få affärer som har uppställda skärmar så man kan jämföra.
Prio är snyggt återgiven text och bild utan krav på proffs. Spelar aldrig.

Köpte en Dell 24" 4K för 2-3 år sedan och kommer aldrig gå ner i upplösning. Har du kollat Prisjakt och satt filtret på dina önskemål, ger en bra bild av vad som finns på marknaden.

1 gillning

Det är fortfarande lite svettigt med priserna för 24" / 4K. Det är märks att det är PC / Windows som regerar i skärmvärlden, där man knappt rört sig över 90 dpi.

Har en 27"-skärm med 3840x2160 hemma och en 34"-skärm med 3440x1440 på jobbet. Föredrar helt klart att använda den senare, då det ger betydligt mer skrivbordsyta. Har upptäckt att jag värderar det betydligt högre, än den extra skärpa som skärmen hemma ger (som jag dessutom kör skalning på för att gränssnittet inte ska bli för litet). För att svara på frågan så är skillnaden tydlig, men det är nog beroende på hur petig man är och vad man ska ha skärmen till som avgör om det är värt att prioritera.

Varför inte gå upp till 27" om du vill ha 4K? Då finns det mycket mer att välja på.

1 gillning

Ja, det får väl bli en 27:a. Är inte ute efter ytan som efter upplösningen. Man vill ju ha något som går i riktning mot retina.

Någon som en 4k (ev. 24 m. 2560) till salu i södra Sverige? Åker runt i Skåne 18 juli.

För min del måste jag prova en 34” ultrawide, älskar utrymmet man får. Får se om man kan överleva upplösningen bara :/… nä, jag har inte råd med en 4K (just nu)… får bli en 3440x1440…

Inge problem med upplösningen 3440x1440 tycker jag. Hade en 32" 4K skärm innan och det blev för smått upplevde jag. :slight_smile:

1 gillning

Vad har du för Mac inkopplad, samt vilken 34” kör du? :slight_smile: