Så blir vardagen med en elsparkcykel

Från sajten:
https://teknikveckan.com/elfordon/sa-blir-vardagen-med-en-elsparkcykel/


image

För bara ett år sedan var begreppet elsparkcykel okänt för många men idag är de nästan lika vanliga att se på cykelbanorna som cyklar. Det har blivit väldigt populärt att hyra elsparkcyklar via VOI, Lime, TIER och flera andra men hyr man ofta kanske det är värt att köpa en egen istället?

Vi har under två veckors tid haft en Ninebot by Segway ES2 hemma och sett hur mycket den faktiskt används och det blev betydligt mer än vad vi hade trott.

Så är en sparkcykel byggd

ES2 är en populär elsparkcykel som används både av bolag som hyr ut elsparkcyklar och privatpersoner. ES2 är gediget byggd och har inga synliga kablar utan allt göms i ramen. På styret hittar vi en gas och en broms samt en display som visar hastighet och hur mycket batteri som finns kvar. Däcken på ES2 är punkteringsfria vilket innebär att det kräver minimalt med underhåll av ägaren då det inte behövs fyllas på med luft eller eventuellt laga någon punktering som kan uppstå.

Så är den bara för att ha roligt?

Att åka elsparkcykel väcker det inre barnet i de flesta och det är roligt sätt att ta sig från punkt A till B, eller bara bege sig ut på en nöjestur. Under våra två veckor tillsammans så blev det många nöjesturer men även min fru fick upp ögonen för scootern och hon saknar dessutom körkort. Så för hennes del blev det en frihetskänsla att kunna ta sig relativt långt, helt själv och inte blanda in kollektivtrafiken. Vi märkte snabbt att bilen blev stående allt mer då det var så enkelt och roligt att ta på sig en ryggsäck, hoppa på elsparkcykeln och ta den till affären.

ES2 är väldigt enkel att fälla ihop och väger 12,5 kg så antingen kan man bära den eller dra den likt en rullväska när den är ihopfälld. ES2 har även ekrar i bakhjulet så det är enkelt att låsa fast den runt en lyktstolpe eller liknande medans man är inne i affären. Om mörkret börjar falla så är det ingen anledning att få panik, ES2 är utrustad med bromljus bak och en LED-kampa fram som lyser upp den mörka omgivningen och gör att du syns.

Så långt kommer du

ES2 har på pappret en räckvidd på 25 km, men det vi har märkt är att det är lite fler parametrar som spelar in för att komma upp i det. Dels så har vi det här med vikten, väger du mer får den jobba hårdare och åker du en sträcka med många uppförsbackar så dras batteriet ur snabbare. Men jag som väger runt åttio kilo kunde utan problem ta mig ca 18-20 km medans min fru som väger betydligt mindre kom närmare räckvidden som bolaget anger. När det kommer till hastighet så har den en toppfart på 25 km/h. Även här har vi samma parametrar som ovan, allt beror på underlaget och vikten. Min fru fick upp ES2 i 29 km/h i nedförsbacke och lite medvind medans jag kom upp i 27 km/h som mest.

Det finns en app också!

När du för första gången ska använda din ES2 så behöver du registrera den i deras app. När det är klart så lagras även tidigare åkturer i appen och det går att se exakt hur många kilometer som är kvar innan batteriet är slut. Det går att slå på cruise control och ändra till ekonomiläge så den inte går lika fort och då inte drar lika mycket batteri. När batteriet är slut så kopplar du in laddaren och väntar 3,5 timmar sen har du en fulladdad scooter igen.

Summering

Att äga en egen elsparkcykel är riktigt roligt och det gör att alla mindre resor som vi tidigare har gjort med bil istället görs med denna vilket i slutändan är lite bättre för miljön och likaså för plånboken. Att det är barnsligt roligt gör inte saken sämre och ES2 är en gediget byggd elsparkcykel som vi starkt kan rekommendera er att titta närmare på.

Specifikationer

Max hastighet: 25 km/h
Max räckvidd: ca 25km
Rek. åldersgräns: 14+
Max personvikt: 100kg
Vattentålig: IP54
Bluetooth
Batteri: 187Wh
Effekt: 300W
Material: Aluminium
Vikt: 12,5kg
Nettomått utan emballage: (D x B x H)400,0 x 430,0 x 1130,0 mm
Bruttomått med emballage: (D x B x H)370,0 x 1070,0 x 190,0 mm

 

 

Reklam: Köp ES2 eller Xioami 365 hos Webhallen.

 

3 gillningar

Nice artikel !! Slunga me ett tillägg på vad försäkringsbolagen säger om olyckan e framme …

Har Xiaomi nån bra livförsäkring ? :man_shrugging:t2::cold_face:

En vanlig olycksfallsförsäkring räcker gott och väl! =)

3 gillningar

Va de verkligen så … om man krockar ?..

Yes, just nu räknas den som cykel så det är samma sak som om du skulle göra dig eller någon annan illa på cykel.

3 gillningar

Ok :+1:t2:

1 gillning

Mitt största “bekymmer” inför ett eventuellt köp är stöld.

Finns det något smart sätt att låsa fast dessa?
Eller hur gör ni veteraner? :slight_smile:

ES2 har ju ekrar i bakhjulet så där kan du ju utan problem få in ett relativt kraftigt lås och låsa sparken runt ett träd/lyktstolpe eller liknande.

1 gillning

Den e inte låst genom en app ?.. tex bara en anv pt gången kopplat till tex appen för o starta den ? De trodde ja … sen så klart kan ju nån sno den … men ja trodde de var som en digital nyckel ??..

Ok, så “cykellås” genom hjulen funkar bra?

Finns det startspärr eller liknande?

Grymt. Tack för en go recension. Ruggigt sugen på att skaffa en elsparkis.

Du nämnde nån gång att du också hade planer på att testa Xiaomi M365 Pro.
Vore kul att se skillnaderna mellan dessa och vilken som känns bäst.

1 gillning

Japp jag får vanliga M365 och Pro förhoppningsvis nästa vecka! Så kommer ett test på de två också!

Tjoho!! Då väntar jag kanske med inköp innan jag har hört ditt expertutlåtande.

Japp! Det finns motorlås som kan slås på i appen, det gör så den inte går att starta och avger även ett ljud om man försöker. Men på tio sekunder kan vem som helst plocka upp den, slänga in i bakluckan. Så jag hade satsat på att alltid ha lås med sig!

1 gillning

Expert vettetusan men ska försöka göra det så detaljerat jag kan! Skriv gärna här om det är något speciellt du/ni vill att jag ska testa på dem.

En undring har jag.
Om batteriet skulle ta slut under färd. Kan man använda den som en vanlig sparkcykel då eller måste den ha el för att fungera?

De går att sparka utan att elen är på yes :slight_smile:

2 gillningar

Hur är det med batteriet, fast eller löstagbart? Går det enkelt att byta?

1 gillning

Pris?