Rykten om Apple Watch Series 5

Tror vi på en 5a den 10:de?

99,92% säker!

Hoppas på bättre batteri, då köper jag

99,94% E ja då :relaxed:

Säger 100%

1 gillning

Alltid värst ! :100:

E de samma stl utformning på banden i år … då står ja över :man_shrugging:t2:

Kanske en rund boett, eller vad säger @Marcus_Attefors ? :wink:

1 gillning

:thinking: Jag får gröna utslag av text på rund skärm. Iaf så som de flesta klockor har presenterat det hittills. kanske Apple kan göra det bra

Samma här. Det är ju defacto så att en rund skärm inte kan visa lika mycket information samtidigt som en fyrkantig kan.

1 gillning

Fortfarande en överdrift utan dess like och bör inte vara något som folk använder som argument. Har testat flera runda smarta klockor och det är väldigt liten skillnad i form av information på en rund kontra fyrkantig klocka. I vissa fall var det mer information på den runda. Allt handlar om att man har bra folk som gör ett bra UI.

Men @Marcus_Attefors, hur förklarar du det? Jag är nyfiken för jag får inte ihop det. Se på bifogad snabbt och aningen slarvigt ritad bild, men som förhoppningsvis illustrerar poängen. Du har med en rund skärm massor av yta som inte kan användas för att visa information, ett problem som inte finns med en fyrkantig skärm.watches

2 gillningar

Jag tror det absolut lättaste är att faktiskt prova en rund klocka innan du sågar det =)

Din illustration visar inte på några sätt hur det ser ut i verkligheten då UI:t på Apple Watch och andra klockor inte visar information överallt på klockans display. Som jag skrev i posten ovan så handlar mycket om hur utvecklarna designar UI:t. Det finns runda klockor som visar mindre information, och de som visar mer.

Ska se om jag kan få fram ett recensionsex av en rund klocka så ska jag se hur det skiljer sig mellan den och en Apple Watch i någon artikel framöver =)

1 gillning

Din illustration visar inte på några sätt hur det ser ut i verkligheten då UI:t på Apple Watch och andra klockor inte visar information överallt på klockans display.

Inte? Hur menar du att AW inte använder hela skärmen?

För övrigt så är det väl naturligt att en rund klocka är som bredast i mitten och där visar mest information, som inte är möjligt på övriga ytor.

Finns massor av exempel men tex i iMessage så hade de istället kunnat bredda texten och fått plats med mer information utan att vi skulle behöva använda kronan för att scrolla.

Allt handlar om hur bra UI-folk man har och formen på klockan är inte riktigt lika viktig. Som jag sa tidigare, det är en skillnad men den är så liten så att ha det som enda argument är lite tokigt tycker jag.bild

1 gillning

Jag ser det också som att en fyrkantig/rektangulär skärm kan som i skiss ovan presentera mer info. Tror Apple tog upp det iom AW1. Där med sagt att det inte behöver vara snyggare. Men när just text ska visas så ser hemskt ut när text klipps av vid scrollning tex. Och blir jobbig att läsa. Kanske apple om någon kan göra det snyggt. Kanske en ”ruta” i den runda skärmen. Så det blir bra textformatering. Kanske någon klocka har. Blir dock mycket döyta.

bild bild

Jag tror inte apple kommer byta till rund from. Men det är o andra sidan så mycket mer än bara text som ska visas på en smartwatch.

Kluriga UX och design frågor. Snart kanske det inte behöver visas utan läses upp i inopererade EarPods :hugs:

Om fyrkantiga hjul hade varit det optimala och bättre än runda så hade de varit just fyrkantiga :hugs:

Hittade denna gamla goding också:

Helt uteslutet att ha en fyrkantig yta mitt i en rund skärm för visning av text. Som du är inne på blir det då vidriga, tjocka bezels runt. Helt uteslutet.

  1. Dåligt exempel, tycker jag. Ja, de hade kunnat bredda ytterligare för att få plats med mer text och försaka formen på gränssnittet (som ska vara jämförbart med det på iPhone) men utan speciellt mycket vinning.

Men det är ju inget scenario som man tar upp om jämförelsen är med en rund skärm…där kan vi snacka om utrymmesslöseri.

  1. Jag ska kolla din länk nu, som du postade.

Edit: Har nu kollat artikel nu och där var ju tyvärr inte många bilder för att illustrera interfacet på den runda skärmen.

Tror du missar poängen med mitt exempel. Poängen är att UI:t är så avgörande i frågan och som det är idag så är informstionsskillnaden väldigt liten. Kanske blir större skillnad framöver men det är inte på några sätt en dealbreaker och det kommer du själv märka om du använder en rund klocka.