Rykte: Sensorpanelen på iPhone 14 Pro-serien försvinner

Från sajten:
image

Sensorpanelen eller flärpen som den även kallas har nästan blivit ikonisk för iPhone-serien men nästa år kanske den försvinner och istället så har vi bara ett litet hål i toppen av skärmen.

Det är den koreanska sidan Elec som påstår sig ha information om att iPhone 14 Pro och iPhone 14 Pro Max inte kommer ha den klassiska flärpen utan istället är det ett hålslag i toppen av skärmen som skall maximera skärmytan ännu mer. Detta betyder även att Apple förmodligen kommer att gömma alla sensorer som krävs för Face ID under skärmen medan det enda lilla ögat vi får i toppen av skärmen är en kamera. Elec berättar även att det är en LTPO OLED-panel som Samsung och LG kommer att tillverka och Samsung kommer göra samtliga paneler till iPhone 14 Pro med 6,1″-skärm medans Samsung tillsammans med LG kommer tillverka skärmarna för iPhone 14 Pro Max som är på 6,7″.

Det är långt kvar till september så om dessa rykten stämmer återstår att se. Vi har dock lite svårt att se att Apple skulle göra sig av med flärpen med tanke på att den finns i allt fler av deras produkter numera och börjar bli lika ikonisk som deras hemknapp tidigare var.

Via MacRumors, bilder: Jon Prosser

 

1 gillning

Ska vi bli tvungna att använda Airpods för att använda telefonen eller sitter högtalaren på kortsidan och låter alla i omgivningen lyssna av våra telefonsamtal?

Men vad fan kan man inte få ha något kul längre, ska vi behöva dras med @Stefan_Sandstrom i iPhone bubblan nästa år nu? :joy::joy:

Nä högtalaren sitter på samma ställe som innan skulle jag tro :slight_smile: Den är ju längst upp i svarta ramen.

Han kommer hitta något annat att skylla på :man_shrugging:

1 gillning

Troligtvis är hålet för stort och störande. :joy:

@Stefan_Sandstrom hatar ju punch out-hålen

Högtalaren sitter mellan glaset och ramen och nuförtiden kan man knappt se skåran. Som Samsung haft i flera år :slightly_smiling_face:

Nu slipper han ju det på sin Fold 3 :slightly_smiling_face:

Kors i taket, det trodde jag inte att Apple skulle gå hole punch :grinning:

Fast ett hole punch räcker ju inte till iPhonens sensorer - det fungerar ju bara om man bara har en kamera. Så så fall måste den vara lite mer avlång och då bör den ju sättas längst upp till vänster.

Om de inte har kommit på ett sätt att sätta sensorerna under skärmen.

1 gillning

Naturligtvis är det så. Annars skulle Apple aldrig ändra på flärpen

Det blir Touch ID i skärmen :innocent:

Inte helt otänkbart då många länder kommer att ha ansiktsmask länge ännu :slightly_smiling_face:

Förträffligt. Flärpen är något jag stör mig extremt mycket på. Med en hole punch kan man stå ut med att se t.ex. en film i fullskärmsläge. Men allra bäst så klart vore om man likt Sony gömmer kameran i kanten i stället.

Tycker att flärpen är fulare på iPhone 13 just för att man gjort den smalare och högre och gjort den mer mer lik den otroligt fula Pixel 3XL-flärpen. Trots detta har jag inget större problem att leva med den. Hole punch skulle ju göra att iPhone ser ut som 99% av alla Android-telefoner. Har alltid tänkt mig att Apple behåller flärpen i någon form tills den går att skrota helt, vilket stärktes av att man införde flärp på nya MacBook Pro.

Dock tycker jag att iOS ofta nyttjar skärmen lite dåligt och ofta låter den skärmyta som finns i anslutning till de rundade hörnen vara död eller åtminstone statisk.

Från sajten:
image

Tidigare har det skvallrats om ett kamerahål men detta ryktas nu ha dubblerats och dessutom i två olika former.

Det är skärmanalytikern Ross Young som går ut på Twitter med den nya informationen samt en bild som ser ut att vara en skärm med två kamerahål. Ryktena påstod tidigare att det var ett kamerahål och att Face IDs sensorer skulle kunna sitta under skärmen.

We now believe Apple will have a hole + pill design on the iPhone 14 Pro and Pro Max models. The smaller hole will not be invisible…The two hole concept will be unique to Apple, like the notch, not similar to all the pill models from Huawei…Let's see those new renders pic.twitter.com/Udt8cTKzPZ

— Ross Young (@DSCCRoss) January 12, 2022

Detta kan ju ha visat sig vara problematiskt för Apple som kanske till slut har valt att klippa upp ännu ett hål i skärmen för Face ID. Det som också ser ut att bli nytt är då designen när det då tillkommer ett mer avlångt kamerahål bredvid det runda.

Via: Macrumors

Notch-klisterlappar kommer sälja i hundratals miljoner ex när dessa släpps.

4 gillningar

Från sajten:
image

Nya tecken för att iPhone 13-serien var sista modellerna med den välkända flärpen.

Rykten och trovärdiga bilder tyder på att vi närmar oss en framtid utan flärpen som varit med sedan iPhone X. De initiala ryktena talade för att de vanliga modellerna skulle behålla flärpen och Pro-modellerna skulle få de dubbla kamerahålen. Nu påstås det istället att alla fyra iPhone 14-modellerna får kamerahål.

Dessutom har det börjat cirkulera en bild som visar en ny placering för kamerahålen. Tidigare var det ”pillerformade” kamerahålet centrerat men senaste påstådda bild på panelen visar att båda kamerahålen är centrerat på skärmen.

Via: MacRumors